«خبرجنوب» نوشت: رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار استان فارس از آغاز پرداخت وام قرض الحسنه مشاغل خانگی در این استان خبر داد، وامی که نسبت به سال قبل 4 برابر شده و هر فردی که بتواند مجوز مشاغل خانگی بگیرد می تواند 20 میلیون تومان وام بدون بهره بگیرد.

مهروش جلالي اظهار داشت: سهميه فارس براي اجراي طرح مشاغل خانگي 40 ميليارد تومان است كه تاكنون 25 ميليارد تومان آن به بانك هاي عامل يعني سپه و صادرات ابلاغ شده است.
وي با بيان اين كه اعتبار 20 ميليارد تومانی بانك سپه براي اين طرح در فارس به طور كامل ابلاغ شده افزود: اين در حالي است كه از اعتبار 20 ميليارد توماني بانك صادرات تنها 25 درصد آن ابلاغ شده است البته مسئولان بانك صادرات استان اعلام كرده اند بعد از جذب 5 ميليارد تومان سهميه ابلاغ شده آمادگي براي جذب 15 ميليارد تومان باقي مانده وجود دارد.
به گفته جلالي، پرداخت تسهيلات طرح مشاغل خانگي به دو صورت پرداخت به پشتيبان و مستقل انجام مي شود كه رقم پرداخت شده به افراد متقاضي دريافت اين تسهيلات در قالب مشاغل مستقل به ازاي هر نفر تا سقف 20 ميليون تومان وام قرض الحسنه است.
جلالي ادامه داد: به پشتيبان ها نيز به ازاي هر نفر تحت پوشش تسهيلات 5 ميليون توماني قرض الحسنه پرداخت
می شود و هر پشتيبان تا سقف 75 ميليون تومان مي تواند از اين تسهيلات استفاده كند.
وي يادآور شد: بازپرداخت اين تسهيلات سه ساله است.
رئيس اداره اشتغال و هدايت نيروي كار استان فارس يادآور شد: افراد پشتيبان ملزمند ابزار و وسايل كار براي اعضاي تحت پوشش خود را تامين و در اختيار آن ها قرار داده و سپس توليدات اين افراد را خريداري و دستمزد مورد توافق را پرداخت كنند.
وي با اشاره به افزايش سقف تسهيلات مشاغل مستقل خانگي از 5 ميليون تومان در سال گذشته به 20 ميليون تومان در سال جاري گفت: با توجه به اين افزايش نظارت بر حسن اجراي طرح مشاغل خانگي به منظور جلوگيري از انحراف تسهيلات اعطايي به بخش هاي غير اشتغالزا و اجرايي افزايش مي يابد كه اين نظارت ها توسط دستگاه اجرايي ذي ربط و ادارات تعاون، كار و رفاه اجتماعي شهرستان ها انجام خواهد شد.
جلالي افزود: تسهيلات مذكور در قالب 214 رسته شغلي شامل 120 رسته صنايع دستي، 30 رسته كشاورزي، دامپروري و شيلات، 41 رسته صنعتي، 17 رسته كسب و كارهاي گرايش فناوري اطلاعات و 7 رسته خدمات پرداخت مي شود و به محض ابلاغ آيين نامه بيمه فعالان مشاغل خانگي، افراد مشمول تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار خواهند گرفت.
وي پيش بيني اشتغالزايي 2500 نفره با طرح مشاغل خانگي گفت: تسهيلات طرح مشاغل خانگي برش شهرستاني خورده و در هر شهرستان بسته به پتانسيل هاي موجود اين طرح اجرا خواهد شد. جلالی با بيان اين كه مهلت ثبت نام براي متقاضيان شركت در طرح مشاغل خانگي همچنان وجود دارد افزود: متقاضيان با مراجعه به سايت mashaghelkhanegi.ir مي توانند براي بهره مندي از مزاياي اين طرح ثبت نام كرده و بعد از دريافت كد رهگيري، مدارك را به دستگاه اجرايي اعلام شده از سوي سامانه مذكور تحويل دهند.وي ادامه داد: بعد از تحويل مدارك و طرح هر متقاضي، طرح هاي دريافتي از سوي دستگاه اجرايي به اداره كل ارسال مي شود تا بعد از دريافت شماره ثبت بر اساس اولويت به بانك ها براي پرداخت تسهيلات معرفي شوند.جلالي تاكيد كرد: متقاضيان تسهيلات طرح مشاغل خانگي ملزمند همچون ساير تسهيلات بانكي اقدام به معرفي ضامن كنند تا بانك براي وصول اقساط به مشكلي برنخورد.
وي يادآور شد: مراحل صدور مجوز در دستگاه اجرايي در صورت صلاحيت متقاضي نهايتاً يك هفته است ضمن آن كه بانك ها طبق توافق صورت گرفته ظرف ده روز فرصت دارند نتيجه بررسي پرونده متقاضيان را اعلام كنند.
اين مسئول بيان داشت: متقاضيان شركت در طرح مشاغل خانگي بايد مدارك لازم مبني بر توانايي براي راه اندازي كسب و كار خانگي را به همراه گواهي مهارت فني از سازمان فني و حرفه اي ارايه دهند.
جلالي بيان داشت: حتي افراد داراي مدرك دانشگاهي معتبر نيز بايد از سازمان فني و حرفه اي مدرك مهارتي ارايه دهند. اين افراد نيازي به شركت در دوره هاي مهارت آموزي ندارند و تنها با شركت در يك امتحان مي توانند مدرك مذكور را دريافت كنند.
رئيس اداره اشتغال و هدايت نيروي كار استان فارس با ابراز خرسندي نسبت به آن كه پرداخت تسهيلات در طرح مشاغل خانگي در اين استان هر ساله از كمترين انحراف برخوردار بوده اظهار اميدواري كرد امسال هم اين طرح بدون كمترين مشكل و انحرافي در فارس اجرا شود و منجر به كاهش نرخ بيكاري گردد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =