سایه حواشی بر سر چهارمین روز بررسی  صلاحیت وزرا/ رایزنی ناکام برای برگزاری مناظره/ شکایت به اصل۹۰

چهارمین روز از جلسه علنی مجلس و بررسی کابینه دوازدهم درحالی به ساعات پایانی ‌اش رسید که چندان خالی از حاشیه نبود البته با روزهای داغ نیز فاصله قابل توجهی داشت.

فائزه عباسی: معلوم نیست آرامش قبل از طوفان است یا دیگر هوا طوفانی نیست؛ هر چه هست صحن علنی بهارستان چهارمین روز از بررسی کابینه دوازدهم  را با جوی آرام آغاز کرد و علی رغم روزهای گذشته دیگر خبری از تجمع های پرتعداد بر سر صندلی های وزرا نیست ؛ البته برخی شنیده ها می گوید که این آرامش می تواند نتیجه تذکراتی باشد که در جلسات غیرعلنی به نمایندگان داده شده است. این تلطیف فضا در چهارمین روز به حدی رسید که نماینده خرمشهر که روز چهارشنبه با انتقاد تند و البته توهین آمیز نسبت  به محمدجواد ظریف برای دقایقی فضای مجلس را به حاشیه برد(اینجا) امروز با ظاهری کاملا آرام به سمت وزیر امور خارجه رفت و با او دیده بوسی کرد تا به نوعی از آن دلجویی کرده باشد.  نوبت دوم جلسه علنی مجلس هم هرچند با حواشی چون گلابی خوردن نماینده ارومیه و تعارف به یار غارش علیرضا محجوب همراه بود اما به نسبت صبح شور بیشتری داشت.

اختلاف فراکسیونی  بر سر مناظره

"یکی از فراکسیون‌های مجلس اعلام کرده مناظره‌ای بین یک وزیر و رئیس یک کمیسیون ترتیب داده است با توجه به اینکه ما در میان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی هستیم برگزاری جلسات فراکسیون‌ها، انرژی وزرا را می‌گیرد و معلوم نیست فایده چندانی داشته باشد." این اخطاری است که علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در صحن علنی مجلس مطرح کرد .

 او ادامه داد: هفته قبل فرصتی برای برگزاری جلسات فراکسیون‌ها بود و نباید در زمان بررسی صلاحیت وزرا این جلسات برگزار شود.

البته علی لاریجانی پاسخ این اخطار را داد و گفت: همزمان با جلسه علنی مجلس هیچ جلسه دیگری نباید برگزار شود و اکنون هم ۲۶۰ نماینده در جلسه حضور دارند، اما بین جلسه صبح و بعداز ظهر مجلس مانعی برای گفت‌وگو، مشورت و برگزاری جلسات نیست.

از آنجایی که مناظره مد نظر رحیمی مناظره میان علی ربیعی (وزیر کار ) و پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در فراکسیون شفاف سازی است که قرار بود در فراکسیون شفاف سازی به ریاست محمود صادقی برگزار شود می توان گفت این اولین انتقاد از جنس انتقادات درون فراکسیونی است که از تریبون مجلس مطرح می شود.

علیرضا رحیمی بعد از این اخطار از صندلی خود بلند شد و به سمت صندلی محمدرضا عارف رفت و دقایقی طولانی با او صحبت کرد که به نظر می رسید موضوع مورد بحث بی ارتباط با مناظره صادقی نباشد. البته این عضو فراکسیون امید بعد از پایان صحبتش با عارف دقایقی با الیاس حضرتی صحبت کرد و سپس به سمت عبدالکریم حسین زاده رفت و دقایق طولانی بحثی جدی با نائب رئیس فراکسیون امید داشت.

از سوی دیگر مصطفی کواکبیان، غلامرضا حیدری از اعضای فراکسیون امید مقابل صندلی محمود صادقی آمدند و دقایقی با او صحبت کردند.

توضیحات رحیمی

علیرضا رحیمی بعد از پایان جلسه علنی در نوبت صبح به میان خبرنگاران آمد و درمورد تذکرش گفت: امروز آقای پورابراهیمی به دنبال حضور در فراکسیون امید برای طرح موضوعات پیرامون آقای ربیعی بود که امکان برگزاری چنین جلسه ای وجود نداشت.

وی افزود: بعد از این موضوع آقای صادقی به عنوان رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی اعلام کرد که می خواهد مناظره ای بین آقای ربیعی و پورابراهیمی در ساعت 12:30 دقیقه در محل کمیسیون تلفیق برگزار کند. به دنبال این موضوع صحبتی با آقای عارف داشتم که ایشان تاکید کرد چنین مناظره ای نمی تواند مفید باشد.رحیمی ادامه داد: با توجه به اینکه فراکسیون امید مخالف انجام چنین مناظره ای است و در آئین نامه نیز چنین چیزی پیش بینی نشده، طبیعتا برگزاری مناظره نیز وجاهتی ندارد.وی ادامه داد: آقای عارف نیز تاکید داشت که وقتی مجلس در حال بررسی صلاحیت وزرا است بیان مخالفت ها در حضور وزرا به معنای برگزاری یک مناظره رسمی است، بنابراین برگزاری مناظره خارج از صحن و فراتر از مخالفت ها و موافقت ها در صحن مجلس نمی تواند مفید باشد.

مناظره برگزار نشد

شنیده شد در پی حواشی به وجود آمده بر سر این مناظره جلسه مذبور تشکیل نشد.

اتهامات پورابراهیمی علیه ربیعی

درشرایطی که مجلس کار بررسی وزیر فرهنگ را کلید زد و میرزایی نکو اولین نطق در مقام مخالف را داشت ایراد می کرد پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی به جایگاه خبرنگاران امد و چند صفحه ای تایپ شده میان خبرنگاران توزیع کرد که در آن به بحث لابی های وزیر کار اشاره شده بود. در این مطالب پورابراهیمی به ورود پول های کثیف به جلسه رای اعتماد  اشاره کرده و نوشته  بود نمایندگان در جلساتی با وزیر کار کارت های هدیه دریافت کردند.

انتقادات پور ابراهیمی به موضوع موافق مخالفان نمایندگان هم رسید و با بیان اینکه برخی نمایندگان که در مخالفت با وزیر کار ثبت نام کردند به صورت نامشخصی انصراف دادند به طور مشخص به انصراف رئیس فراکسیون آموزش و تحقیقات یعنی محمدمهدی زاهدی اشاره کرد و انصراف امیرخجسته را نیز از این دست دانست.البته انتقادات پورابراهیمی تنها شامل انصراف مخالفان نشد بلکه نسبت به اینکه بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز وقتش را با او در مخالفت با وزیر تقسیم نکرده است نیز اعتراض داشت.

گعده های پورابراهیمی

بعد از آنکه پورابراهیمی از جایگاه خبرنگاران به صحن بازگشت گعده های او با نمایندگان قابل توجه بود او ابتدا به سمت نمایندگان فراکسیون ولایی از جمله نقوی حسینی ، فولادگر، حسن کامران و ... رفت و مدتی با آنها صحبت کرد. بعد از پایان صحبت های او با سخنگوی فراکسیون ولایی، نقوی حسینی از آن جمع جدا شد و به مقابل صندلی کریمی قدوسی و محسن کوهکن رفت و با آنها وارد بحث شد.

پاسخ پارسایی به انتقاد پورابراهیمی

وقتی به سراغ بهرام پارسایی رفتیم تا ببینیم ماجرای انتقاد پور ابراهیمی از چه قرار است او به خبرآنلاین گفت: برخی نمایندگان صحبتی می کنند که از چارچوب هایی که خود به خوبی انها را می شناسند بیرون است؛ به هر حال ما جریان سیاسی داریم و آقای پورابراهیم در جریان رقیب ما محسوب می شود.

او توضیح داد: وقتی قرعه  برای صحبت در مقام موافق یا مخالف به نام کسی  می افتد طبیعی است که آن فرد تصمیم بگیرد وقت خودش را به چه کسی بدهد، در این ما دارای یک فراکسیون و تشکیلات هستیم و من تعجب می کنم از فردی مانند پورابراهیمی که انتظار دارد سخنگوی یک فراکسیون وقتش را به فردی از فراکسیون رقیب بدهد.

پارسایی گفت:  این خیلی طبیعی است که من وقتم را به یکی از اعضای فراکسیون خودمان بدهم و نمی دانم این صحبت ها بر چه پایه و اساسی مطرح می شود.

او گفت: بیش از 20 نفر از من خواستند که وقتم را به آنها بدهم درحالی که من فقط می توانم وقتم را به یک نفر بدهم.

شکایت به اصل 90

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در خصوص مطالبی که نماینده کرمان آن را مطرح کرده بود در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس به خبرآنلاین گفت: صحبت های اقای پورابراهیمی باید ثابت شود چرا که ایشان اتهامات بزرگی را نسبت به نمایندگان مطرح کردند.

نماینده رشت گفت: اگر آنچه مطرح شد اثبات نشود ما از او به اصل 90 شکایت خواهیم کرد.

پاسخ پورابراهیمی

نماینده مردم کرمان درباره حواشی امروز و انتقاداتش به وزیر کار  گفت: از سال 92 تا به امروز انتقادات جدی به وزیر کار داشتم اما وقتی به من داده نشد که صحبت کنم و اساسا مشخص نشد چرا آقای زاهدی از مخالفت خود انصراف داد و آقای خجسته که پیش از آن 5 دقیقه از وقتش را به من واگذار کرد تصمیم گرفت تا تمام فرصتش را استفاده کند. 

او با تشکر از محمود صادقی که تلاش کرد تا شرایطی ایجاد کند تا حرف ها زده شود گفت: جلسه مناظره ای که قرار بود به ریاست آقای صادقی برگزار شود با وجود تمام هماهنگی ها اما آقای ربیعی در جلسه حاضر نشد و این نگرانی ما را بیشتر کرد. 

پورابراهیمی گفت: نهایتا ما تصمیم گرفتیم نکات را طی نامه ای به دست آقای ربیعی برسانیم و او نیز تا قبل از رای اعتماد به ما پاسخ بدهد که بر اساس آن تصمیم بگیریم. 

او درباره ادعای کارت هدیه گرفتن نمایندگان نیز گفت: وقتی یک روز مانده به آغاز جلسه رای اعتماد جلسه شامی با نمایندگان برگزار می‌شود و هدیه هایی رد و بدل می شود این موضوع شبهات را بیشتر می‌کند. 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا برای ادعاهایش مدرک دارد یا خیر و می‌تواند آنها را اثبات کند گفت: من برای تمام موضوعاتی که گفتم مدرک دارم. 

او در پاسخ به سوال دیگری که چرا تا به امروز این مدارک را به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه نکرده است: گفت قطعا این کار را انجام خواهم داد. 

ادعای استخدام زنگنه

در جلسه نوبت بعد ازظهر مجلس نوبت به بررسی وزیر نفت شد که هدایت الله خادمی نماینده ایذه پشت تریبون رفت تا از دلایل مخالفتش با زنگنه را بیان کند او در جراین مخالفتش با این وزیر پیشنهادی ادعایی را مطرح کرد که با واکنش لاریجانی و نمایندگان مواجه شد. خادمی ادعا کرد: وزیر نفت نمایندگان بازمانده از مجلس را به استخدام وزارتخانه درآورده است و خطاب به وزیر نفت گفت شما گفتید که ژنرال‌ها را وارد نفت کرده‌اید فقط یک ژنرال به ما معرفی کنید که بدانیم ژنرال کیست.

او تاکید کرد: بهتر است نمایندگان مجلس را استخدام نکنید و به رسالت خود برسید.

نماینده ایذه خطاب به رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه عنوان کرد که باید جلوی این مفسده و رانت گرفته شود .

او خطاب به زنگنه گفت: طوری عمل کنید که اگر بازنشسته شدید الگوی توسعه کشور از عملکرد شما گرفته شود.

لاریجانی نیز این ادعا را بی پاسخ نگذاشت و در واکنشی گفت: نمایندگان مجلس این‌هایی هستند که اینجا نشسته‌اند. زمانی که شما عنوان بازمانده از انتخابات را به آنها می‌دهید دیگر نماینده تلقی نمی‌شوند و این توهین به نمایندگان است.این صحبت شما باعث سوء تفاهم در جامعه می شود پس بگویید کدام نمایندگان از سوی زنگنه استخدام شدند.

این اظهارات لاریجانی با احسنت احسنت گفتن نمایندگان همراه شد و خادمی نیز جملات خود را اصلاح کرد.

 29216

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =