ایرنا نوشت: یاسر هاشمی گفت: منش سیاسی و مولفه اصلی هاشمی رفسنجانی در تاسیس و حرکت برای انقلاب اسلامی بر پایه ملت استوار بود و در نگاه و رویکرد ایشان هیچگاه مردم حذف نشدند.

یاسر فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی پنجشنبه شب در اجتماع جمعی از فعالان سیاسی استان گلستان در کانون طه گرگان افزود: آن مرحوم در تمام برهه های زندگی خود از مردم فاصله نگرفتند.

وی ابراز داشت: همانطور که در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی آمده است ایشان از سال 1337 مبارزه با رژیم طاغوت را بر اساس عقاید و افکار خودشان آغاز کردند و به گفته خودشان پس از شهادت حاج آقا مصطفی خمینی که حرکت انقلاب با حضور مردم توامان شد، امید به پیروزی برابر طاغوت رنگ و بوی روشن تری گرفت.

وی گفت: در دیدگاه آیت الله هاشمی هیچگاه آرمان خواهی و واقع گرایی با هم در تناقض نبودند؛ ایشان با نبوغ و استعداد خود در تشخیص واقعیت در غبار اتفاقات سیاسی همیشه با روش و مشی اعتدالی تصمیمات درستی اتخاذ می کردند.

یاسر هاشمی افزود: در زندگی آیت الله هاشمی نقاط حساس و تاریخ ساز بسیاری به چشم می خورد که یکی از آنها مسئله خاتمه جنگ بود؛ در آن زمان که بخش زیادی از مسئولان در شعارهای آرمانخواهانه خود ادامه جنگ را می خواستند ایشان با منظور دانستن واقعیت ها سران نظام را قانع کردند که پایان جنگ به صلاح کشور است و باید به عقد قرارداد 598 رضایت دهیم.

وی ابراز داشت: حتی رحلت مرحوم هاشمی یکی از نقاط تاریخ ساز زندگی ایشان است که باعث همدلی و وحدت بیشتر برای ارتقای تفکر اعتدالی در جامعه شد و نتیجه آن گرایش عمومی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به خط و تفکر اعتدال گرایی بود.
همچنین در این نشست یک استاد حوزه و دانشگاه و تاریخ پژوه معاصر گفت: ویژگی های شخصیتی آیت الله هاشمی ایشان را بعنوان مصداق بارز و نماد یک انسان مطالبه گر در تراز تعریف قرآنی آن برجسته کرده است.

معادیخواه: جامعه ای که مطالبه گر نباشد؛ مرده است

حجت الاسلام عبدالمجید معادیخواه اظهار داشت: بر اساس آیات صریح قرآن ناطق بودن و مطالبه گری به همراه خلق ثروت و انفاق از جمله صفات خوب یک انسان است که این موارد به وضوع در شخصیت آیت الله هاشمی مشهود بود.

وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی هیچ گاه در برابر ناهنجاری های جامعه سکوت را روا نمی دانست؛ گفت: در منش آیت الله هاشمی که مُلهم بر آیات صریح قرآن بود؛ جامعه ای که مطالبه گر نباشد؛ مرده است.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در روابط و مناسبات جامعه اسلامی مطالبه حق و آزادی باید به شکل احسن آن و با

سخن و گفتمان مناسب انجام شود همچنانکه سفارش قرآن بر این است حتی در بیان مسائل با دشمنان نیز از ادبیات زشت و متخاصم استفاده نکنیم.

معادیخواه همچنین گفت: یکی دیگر از منش های آیت الله هاشمی برگرفته از قرآن این بود که مسلمان باید بتواند خلق ثروت و انفاق کند حال این فرد مسلمان روحانی باشد یا غیر روحانی؛ در نظر مرحوم هاشمی تولید ثروت با زهد در تناقض نبود.

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =