روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت:از غلامحسین‌خان درویش معروف به درویش‌خان که از نامدارترین موسیقیدانان ایران و صاحب‌سبک در زمان سلطنت قاجاریه است، به‌عنوان نخستین قربانی سوانح رانندگی با اتومبیل در درالخلافه نام می‌برند.

 او که رهبر گروه و جزء مريدان صفا علي ظهيرالدوله بود، تحولي در موسيقي ايراني آغاز کرد. کنسرت‌هاي وي در گراندهتل بسيار مشهور بود اما آنچه او را از همه معروف‌تر کرده بود، آن بود که عوايد حاصل از کنسرت‌هايش را وقف مردم مصيبت‌زده و ايتام مي‌کرد. او در دوم آذر سال 1305 برای عزيمت به خانه‌اش، درشکه‌اي را کرايه کرد.

درشکه درحالي‌که از خيابان اميريه به سمت شمال مي‌پيچيد با ماشيني از نوع فورد که از جهت مخالف مي‌آمد، تصادف کرد. دليل تصادف، بيشتر به ناشي‌بودن راننده نسبت داده شد. بر اثر اين سانحه، اسب‌هاي درشکه درجا تلف شدند و درويش‌خان به بيمارستان نظميه تهران برده شد و به ‌دليل ضربه مغزي پنج روز بعد در 54 سالگي فوت کرد.

روزنامه «اطلاعات» فرداي مرگ درويش‌خان با تيتر «تارمرد» دوستداران موسيقي در تهران را عزادار کرد. پيکر وي در گورستان ظهيرالدوله به خاک سپرده شد.

هيچ سندي مبني‌بر مقصرشناختن درشکه يا اتومبيل نيز پيدا نشد و اينکه بر سر راننده درشکه و اتومبيل چه بلايي آمد نيز از ابهاماتي است که بي‌پاسخ باقي مانده است.

از ديگر تصادفات مهم و اوليه تهران دوباره در سال 1305 رخ داد و آن تصادف وزير پست و تلگراف وقت بود. خودرو در خيابان سرچشمه با تير چراغ‌برق تصادف کرد و به علت محکم‌بودن اتومبيل‌هاي آن زمان به وزير و راننده‌اش آسيبي وارد نکرد اما به‌ دليل شدت تصادف، اتومبيل از حرکت باز ايستاد و خبر اين تصادف صدر خبرها و جرايد آن زمان شد.45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =