علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه تلویزیونی پایش حاضر شد و درباره آخرین وضعیت بازار کار توضیح داد و اعلام کرد فرهنگ کار در ایران تغییر کرده است.

ربیعی به صراحت تاکید کرد که مجموع درآمد کارگران قابل قبول نیست و ۹۰درصد قراردادهای کارگران موقت است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بخش هایی از اظهارات علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه آمده است: 

*طرح ایجاد 500 هزار شغل برای سال آینده در شورای عالی اشتغال تصویب شده است و برش وظایف دستگاهی مشخص شده است و رقم قابل توجهی برای انجام این طرح پیش بینی شده است که برخی از آن باید از بازار سرمایه و برخی دیگر باید از بانک‌ها تامین شود.

* وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حوزه‌های متعددی را در بر می‌گیرد و اساسا یک وزارت خانه اجتماعی بوده که اقتصادی که در آن شکل می‌گیرد، اقتصاد اجتماعی است.

*وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارتباط نانوشته ای با عدالت اجتماعی دارد و من خیلی دوست داشتم نام این وزارت عدالت اجتماعی بود.

*در بخشی از کارهای این وزارت باید محروم ترین افراد جامعه مانند افراد تحت پوشش بهزیستی را پوشش داده و برای آنها برنامه‌ریزی کرده و به آنها خدمات رسانی شود. در بخش دیگر فعالیت ما بیمه های درمان یکی از مهمترین کارهای این وزارت خانه است.

* بیمه در بخش سلامت و تامین اجتماعی طی یک سال اخیر هر روز بهتر از دیروز عملکرد داشته و اصلاح ساختاری بسیاری زیادی در آن انجام شد. به ویژه در سازمان تامین اجتماعی که یک سازمان بسیار بزرگ است، سالم سازی، اصلاحات ساختاری و رفتاری و منابع انسانی کارآمد در هر دو بخش بیمه انجام شده است.

* 12 هزار میلیارد تومان در بخش بیمه‌ای تامین اجتماعی هر ماه هزینه می کنیم که نیمی از آن در بخش سلامت و بقیه نیز خدمات مستقیمی است که به مردم ارائه می کنیم. در برخی از شهرها حدود 90 درصد جمعیت جزو بیمه شدگان تامین اجتماعی هستند. در بخش بیمه سلامت نیز با منابعی در همین حدود و در بخش سلامت فعالیت می‌کنیم.

* بخش اعظمی از بیمه سلامت بر عهده بیمه ها است که امیدواریم تا با اصلاح ساختار و برنامه‌ریزی‌ که انجام دادیم، بتوانیم بهتر در خدمت این طرح باشیم. در بخش های درمان مستقیم بیمه تامین اجتماعی روز به روز فعالیت های ما خیلی بهتر می شود. از تمامی مسئولان این وزارت خانه تقاضا کردیم که بیمارستان‌های میلاد را در کشور افزایش دهیم، چرا که میلاد نماد تامین اجتماعی است.

*در هفته دولت کار الکترونیکی کردن پرونده سلامت را شروع کرده و در آینده نزدیک توزیع کارت سلامت الکترونیک که از قبل برنامه ریزی شده را آغاز می کنیم.

افراد تا بازنشستگی در حوزه وزارت خانه ما هستند و در بخش مستمری بگیران نیز برای افراد در این وزارت خانه برنامه‌ریزی می‌شود. بحث کودکان کار، سالخوردگی و موارد متعدد که موضوع رفاه اجتماعی و نظام چند لایه تامین اجتماعی را تشکیل می دهد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد.

* آخرین بدهی های دولت به بازنشستگان  که سال ها دولت به آنها بدهکار بود پرداخت می‌شود. در شرکت های سرمایه گذاری ما واحدهای بسیاری واگذار شده و خوشبختانه با مدیریت خوبی که در تامین اجتماعی شده امروز آنچه که تحویل گرفتیم حداقل 25 درصد افزایش سرمایه بدون دریافت بدهی از دولت را داشتیم.

*در حوزه روابط کار در کشور ما سه جانبه گرایی مطرح بوده، اما در دوره اخیر به طور عمیقی به بحث سه جانبه گرایی می پردازیم و حتی قرار است، نظارت کارگر و کارفرما در همه ارکان وزارت از جمله تامین اجتماعی را افزایش دهیم.

* قانون کار برای خودش تاریخچه‌ای دارد و در مورد هر جایی که فکر می‌کنیم، مانع تولید است با کارگر و کارفرما بحث می‌کنیم. قانون کار به مجلس رفته و در تلاش هستیم تا قوانینی که مانع تولید می‌شود را اصلاح کنیم و به طور قطع تا چند وقت دیگر موانع بزرگ موجود بر سر راه تولید برداشته می‌شوند.

* بخش توسعه کارآفرینی و اشتغال را در این وزارت داریم و همان طور که همه می‌دانند برای اشتغال یک بخش سیاست تنظیمی و یک بخش سیاست فعال داریم که بخش سیاست تنظیمی در وزارت خانه ما بیشتر بررسی می‌شود.

* دو طرح خیلی خوب را در شورای اشتغال ارائه دادیم، البته بحث اشتغال چیزی نیست با یک یا دو طرح به وجود نمی آید و ما باید حتما به رشد هفت درصد برسیم. تاکید مقام معظم رهبری برای بخش تعاون بسیار زیاد است و متاسفانه آن بخشی که پیش بینی شده بود برای 25 درصد از اقتصاد کشور به دست نیامد، بنابراین بسته ارتقا بخش تعاون را تهیه کردیم.

*طبق رویه متعادل دنیا در بخش تامین اجتماعی 36 نفر باید حق بیمه پرداخت کنند و یک نفر حق بیمه دریافت کند، ولی این رقم در ایران به زیر 6 نفر کاهش یافته و دلیلش این است که چون اشتغال در شرایط رکود ایجاد نکردیم و در این شرایط تعداد افرادی که بیمه پرداخت می‌کنند، افزایش پیدا نمی کند. متاسفانه سن بازنشستگی را مدام با قوانین حمایتی کاهش می دهیم، اما فرانسه سن بازنشستگی را افزایش داده است.

* قوانین همیشه حمایتی که اتخاذ می‌شود، بدهی دولت را افزایش می‌دهد و این گونه تصمیم‌گیری‌ها در مجاری قانونی انجام می‌شود. وضعیت صندوق ها به نحوی است که در سال های آینده حتما با بحران عظیم مواجه خواهد شد.

*بیش از 240 هزار شغل در حال تعطیلی را قرار است به صورت کلینیکی سرپا نگه داریم. برای مسئله و مشکل کارگران ساختمانی خارجی کمیته ای را از سه ماه پیش تشکیل دادیم که در حال مطالعه هستند و دارند تعدادی از افراد را در کشور از شمولیت خارج می کنند. ساماندهی امور کارگران را در دست اقدام داریم، ولی مشکل موجود منابع محدود است.

* متاسفانه نمی شود کارگاه مشخصی را برای کارگران فصلی تعریف کرد. یکی از مشکلات ما این است که فرهنگ کار در ایران تغییر کرده و تحصلات افراد بالا رفته است. به عنوان مثال در بخش سنگ بری ایرانیان تمایل به کار ندارند، در یزد افراد در بخش های صنعتی کار نمی‌کنند.

*در زمینه کارهایی که مورد علاقه مردم نیستند، بیش از دو ملیون شغل در ایران وجود دارد، بنابراین باید به فرهنگ و ارزش کار بیشتر توجه و روی آن نیز بیشتر کار کرد.

* دو میلیارد و 400 میلیون تومان پول برای حمایت  غذایی در نظر گرفتیم. هدف گذاری در این طرح با افرادی بود که در خط فقر مطلق قرار داشتند و باید این حق را به دولت بدهند که هنگام برنامه ریزی لایه های پایین را در نظر بگیرد.

*در طرح سبد غذایی کالا 300 میلیارد تومان برای مصرف شیر کودکان مصرف کردیم و مابقی برای افرادی که در معرض فقر مطلق بودند و ویتامین کافی به آنها نمی رسید هزینه کردیم.

* اگر منابع بیشتری از هدفمندی یارانه ها آزاد می شد می توانستیم بهتر عمل کنیم و لایه های بیشتری را پوشش دهیم. این طرح یکی از کارهای خوبی است که دولت از خانواده های کم درآمد شروع کرده است.

* در حال حاضر قانون کار به مجلس رفته و مطمئنا قانون کار به نحوی اجرا می شود که آسیب خاصی به کاگر و کارفرما نزنیم. 90 درصد قراردادهای ما موقت است و باید برای خروج از این میزان درصد بالای قرارداد موقت باید برنامه ریزی شود و باید بدنه بیمه بیکاری را افزایش دهیم.

*500 هزار شغل را در یک طرح را در شورای عالی اشتغال برای سال آینده در نظر گرفتیم. طرح تکاپو برای اشتغال با برش استانی در کشور اجرا می شود.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =