مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت نوع مواد غذایی که در بوفه مدارس عرضه می شود گفت: همین امر منجر به تدوین دستوالعمل پایگاه تغذیه سالم مدارس شد که در سال 93 به امضای وزرای آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید و به کل مدارس کشور ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت زهرا عبداللهی، با بیان این مطلب، افزود : طبق این تفاهم نامه مواد خوراكي سالم و با ارزش به موادی گفته مي شود كه ضمن تأمين حدود 500-300 كالري از انرژي مورد نياز دانش آموزان ، به عنوان ميان وعده، مطابق با استانداردهاي بهداشتي تهيه و با دارا بودن شرايط بهداشتي در پايگاه تغذيه سالم به دانش آموزان عرضه و فروخته شود. همچنین عرضه مواد خوراكي ناسالم و كم ارزش که فاقد استانداردهاي لازم باشد، ممنوع است.

وی عنوان کرد: مواد غذایی عرضه شده در بوفه های مدارس باید داراي پروانه ساخت از وزارت بهداشت، علامت استاندارد، نام و نشان كارخانه، تاريخ تولید و انقضاي معتبر، تركيبات تشكيل دهنده، ارزش غذايي و داراي پوشش سالم و تميز باشند و به تایید کارشناسان تغذیه در معاونت های بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی کشور رسیده باشند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت : خرما ، انواع مغزها (بادام زميني، بادام، بادام هندي، فندق، پسته) كشمش، نخودچي، توت خشك، انجير خشك، انواع ماست، انواع پنير (پاستوريزه و استريليزه )، ميوه سالم شسته شده و ضد عفوني شده در بسته بنديهاي يك نفره وكيوم شده، انواع ميوه خشك، نوشيدني ها همچون انواع شير، دوغ بدون گاز، انواع آبميوه طبيعي، آب معدني، بيسكويت، كيك و كلوچه، بيسكويت ساده و سبوس دار و بدون كرم، كيك وكلوچه ترجيحاً از نوع غني شده و تهيه شده با روغن حاوي اسيد چرب با ترانس زير 5 درصد، انواع آش، انواع سوپ، لوبيا، عدس پخته، حليم، شله زرد، سمنو و فرني به شرطی که بهداشتی و سالم تهیه و عرضه شوند از جمله مواد غذایی سالم برای عرضه در بوفه مدارس هستند.

وی به مواد غذایی ممنوعه در بوفه مدارس اشاره و گفت: عرضه مواد غذایی همچون انواع پفك، اسنک، نوشابه هاي گازدار و ماءالشعير، آدامس، شكلات، پاستيل، سوسيس، كالباس، سالاد الويه، چيپس، انواع لواشك و آلو و آلوچه (غیر بهداشتی) در بوفه های مدارس، ممنوع است .

دکتر عبداللهی به والدین و دانش آموزان توصیه کرد که میان وعده برای زنگ های تفریح را از خانه همرا خود بیاورند چرا که سالم تر هستند به عنوان مثال میوه، شیر و لقمه سالم مثل نان و پنير و گردو، نان و تخم مرغ، نان و پنير و خيارسبز، نان و پنير گوجه فرنگي و نان و كره و عسل از مناسب ترین میان وعده ها برای دانش آموزان محسوب می شوند.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =