۰ نفر
۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۰
250 پله تا رسیدن به زیبای خفته فارس

«خبرجنوب» نوشت: مدیر پایگاه میراث ساسانی فیروزآباد گفت: در حال حاضر 40 درصد از بنای ساسانی قلعه دختر تخریب شده که عمده این تخریب ها دلیلی جز گذشت زمان نداشته است.

محمدحسين كاظمي با بيان اينكه كارگاه هاي مرمتي در اين بناي هزار و 700 ساله فارس هميشه فعال است، افزود: با توجه به تخريب هاي صورت گرفته، همواره مرمت اضطراري در اين بناي تاريخي انجام مي شود و مرمتگران در قلعه همواره در حال مرمت، احيا و ساماندهي مجموعه هستند.
به گفته وي، حساسيت ها درخصوص مرمت اين بناي تاريخي كه در آستانه ثبت جهاني نيز هست بسيار زياد مي باشد و هرگونه اقدام مرمتي در بنا با دقت و كارهاي دقيق كارشناسي شده صورت مي گيرد.
كاظمي در ادامه با اشاره به اينكه هرگونه ساخت وساز در چنين بناي ملي ممنوع است، افزود: مرمت اين قلعه تاريخي از حساسيت هاي ويژه اي برخوردار است و نبايد به نحوي باشد كه به اصالت اثر آسيب برساند. در واقع مرمت ها در چنين بنايي تثبيت كننده است.
مدير پايگاه ميراث ساساني فيروزآباد در ادامه گفت: عمده مرمت و تثبيت بنا با مصالح بومي منطقه و يا حتي با سنگ هاي فروريخته اين اثر تاريخي انجام مي شود.
كاظمي همچنين اضافه كرد: در حال حاضر مسير دسترسي به بناي قلعه دختر كه حدود 150 متر از سطح زمين ارتفاع دارد، ساماندهي شده است.وي با بيان اينكه حدود 250 پله و چندين رمپ در مسير بازديد گردشگران تا قلعه وجود دارد، افزود: براي حمل مصالح مرمت بنا نيز يك تله كابين وجود دارد كه فعلا امكان استفاده گردشگران از آن مسير نيست.كاظمي ادامه داد: اين تله كابين باري است و تا زماني كه بناي قلعه دختر در دست مرمت است اين سازه نيز در محل وجود خواهد داشت.
گفتنی است قلعه دختر در 6 کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف به جاده قرار دارد.
تمام قلعه از سنگهای درشت ساخته و سنگهای نما، تراشیده شده اند ولی سنگهای پیها و داخل دیوارها از قلوه سنگهای درشت رودخانهای تشکیل شده اند.
بزرگی بنای این قلعه، مبهوت کننده است و دیوارهای بلند آن با همه شکستگی و ریخته شدن، هنوز هم شکوهی خیره کننده دارند.
در قسمتی از قلعه دهانه غاری دیده میشود که به قول بعضی از محلیها این غار راهی به کاخ ساسانی در جلگه فیروزآباد داشته است. یعنی در زمان حمله دشمن به قلعه، محصورین قلعه میتوانستند از طریق این غار با شهر ارتباط داشته باشند و بتوانند غذا و نیروی انسانی وارد قلعه کنند.
قلعه دختر، نشان ظهور امپراتوری ساسانی و افول دولت اشکانی است. این قلعه از سه جهت شمال، غرب، جنوب با صخره کوهستانی با ارتفاع غیر قابل نفوذ محصور است و بر هر صخره با روی بلند و برج های دیده بانی ساخته شده در سمت شرق با فاصله بیش از یک کیلومتر از قلعه دیوار سنگی محکمی کشیده شد تا مانع ورود افراد شود.
تنها راه ورود به این دژ از جنوب قلعه با پلکانی بوده که علاوه بر صخره کوه از چند لایه دیواره باره و برج تودرتو با نگهبانان مخصوص امکان پذیر بوده است.
داخل قلعه با سه طبقه متوالی تنظیم و با برج پلکانی با هم ارتباط داشته است. طبقه اول اتاق نگهبانان با برجهای مشرف به جهات مختلف با روزنههای خاص و قابلیت تیراندازی از داخل به خارج قلعه و یک آب انبار و دو حلقه چاه مخفی حفاری شده در دل کوه تا عمق رودخانه، حیاطی با تالار بزرگ طبقه دوم را تشکیل میدهد که بخش محل استراحت نگهبانان و محافظان و بخش مخصوص مهمانان بوده است.
کاوشهای قلعه دختر نشان داده، کمربند دفاعی اصلی دژ که خود دارای بازوهای دفاعی پیش آمده است، ارتفاعی در حدود 6 یا 7 متر داشته است.
کنگرههای دفاعی که در دو یا چند ردیف مرتب و متداخل قرار گرفته و پلههایی که به طرف دالانهای نگهبانان میرفتند، در پس راه باریکی به ضخامت تقریبی 50 سانتی متر قرار گرفته بودند که از رو یا پشت دیوارهای مربوط به فضاهای اسلحه خانه و سربازخانه میگذشت.
این قلعه نخستین بنای گنبد دار ایرانی است که با اصول فنی و معماری خاص ساخته شده و مصالح به کاررفته در آن شبیه کاخ اردشیر است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =