کمبود کارگر برای برداشت طلای سفید در فارس

«خبرجنوب» نوشت: مدیر عامل شرکت تعاونی پنبه کاران داراب گفت: در فصل برداشت پنبه که از دو هفته دیگر آغاز می شود به 20 هزار کارگر پنبه چین نیاز داریم این در حالی است که حتی 20 درصد این تعداد نیز کارگر برای این کار وجود ندارد.

محمد علي انصاري با بيان اين كه هر ساله در فصل برداشت پنبه با كمبود كارگر مواجه مي شويم ادامه داد: در سطح استان فارس 16 - 15 هزار هكتار از اراضي زير كشت پنبه رفته كه در آن بالغ بر 40 هزار تن پنبه برداشت ميشود از اين ميزان 20 - 17 هزار تن آن از اراضي زير كشت پنبه در داراب برداشت خواهد شد.
وي با بيان اين كه مزد برداشت پنبه براي كارگران روزانه بين 50 هزار تا 80 هزار تومان است افزود: مزد كارگران به ازاي هر سه كيلو برداشت پنبه هزار تومان است كه البته گاهي كارگران پنبه چين، وش پنبه را با غوزه و برگ و ... مخلوط كرده تا وزن سنگينتر شود و مزد بيشتري دريافت كنند.
انصاري با اشاره به اين كه از اراضي پنبه كاري شده بين 3 تا 5/3 تن پنبه برداشت ميشود، اضافه كرد: براي برداشت محصول پنبه از هر هكتار از اراضي به 20 تا 25 كارگر نياز داريم و يك روز زمان ميبرد تا پنبه از يك هكتار از اين زمين ها برداشت شود.
مديرعامل شركت تعاوني پنبه كاران داراب خاطرنشان كرد: برداشت پنبه از دو هفته ديگر در فارس آغاز شده و تا آذرماه ادامه دارد از همين جا از تمامي بيكاران استان دعوت ميكنم تا براي برداشت پنبه در داراب و ديگر شهرهاي پنبه خيز استان حضور پيدا كنند.
وي گفت: برداشت پنبه از يك هكتار از اراضي يك ميليون تومان براي كارگران درآمد دارد.
انصاري از كمبود كارگر براي برداشت پنبه به عنوان يك معضل اصلي ياد كرد و ادامه داد: مكانيزاسيون در حوزه پنبه هنوز جا نيفتاده و اين يك ضعف در كشور است، همين معضل باعث شده تا مجبور به استفاده از كارگر براي برداشت باشيم كه همان گونه كه اشاره شد كمبود كارگر يك معضل اساسي است.
وي گفت: كار بسيار دشواري است كه بخواهيم به كشاورزان بقبولانيم تنها راه براي برداشت پنبه فارس استفاده از مكانيزاسيون است و به دليل ضعف موجود در اين راه، پنبه برداشت شده 15 تا 20 درصد ناخالصي دارد.
وي با بيان اين كه با كمباين بسيار خوب ميتوان روزانه 40 تا 50 تن پنبه برداشت كرد اضافه كرد: البته براي توسعه مكانيزاسيون نيازمند پرداخت يارانه دولتي همچون كشورهاي پيشرفته هستيم اين در حالي است كه قیمت یک کمباین خوب 3 میلیارد تومان است که خريد آن از عهده كشاورزان برنمي آيد.
انصاري گفت: البته خوشبختانه دولت در يك اقدام بسيار تحسين برانگيز از امسال قصد پرداخت 30 درصد از يارانه كمباينهاي كوچك 200 ميليون توماني به كشاورزان دارد كه اين كمباين قادر است روزانه يك تا 5/1 هكتار پنبه از اراضي برداشت كند.
مديرعامل شركت تعاوني پنبه كاران داراب در بخش ديگري از مصاحبه خود به وضع بسيار مناسب توليد پنبه در فارس اشاره كرد و گفت: خوشبختانه امسال قيمت خريد هر كيلو پنبه از كشاورز، متوسط 3200 تومان تعيين شده كه پارسال اين قيمت 2950 تومان بود.
وي گفت: با توجه به پيش بيني برداشت حدود 40 هزار تن پنبه در فارس و قيمت 3200 توماني آن احتمالا امسال درآمد كشاورزان پنبه كار به 130 ميليارد تومان برسد.انصاري اظهار اميدواري كرد با پرداخت به موقع پول كشاورزان، امكان خريد بذر و ساير نهاده هاي توليد براي كشت دوره بعدي آن ها فراهم شود.
وی یادآور شد: پنبه به دلیل سودآوری بالای آن و نیز استفاده از ضایعات آن در سایر صنایع به طلای سفید معروف است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =