۰ نفر
۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۶
جشن ثبت ملی روستای خراشاد برگزار شد

اینسا نوشت ، جشن ثبت ملی حوله‌بافی روستای خراشاد با حضور مسئول امور بین الملل و مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، فرماندار بیرجند و جمعی از مدیران استانی در روستای خراشاد برگزار شد.

جشن ثبت ملی حوله‌بافی روستای خراشاد شب گذشته (20 شهریورماه) با حضور مسئول امور بین الملل و مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، فرماندار بیرجند و جمعی از مدیران استانی در روستای خراشاد برگزار شد.

علی ناصری، فرماندار بیرجند در این مراسم با ابراز خرسندی از احیای این هنر در روستای خراشاد و فعالیت تعاونی زنان این روستا، اظهار کرد: باید زمینه آموزش برای توسعه صنایع دستی و حوله بافی فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه ثبت‌جهانی حوله بافی خراشاد یعنی ورود گردشگر و کمک به اقتصاد منطقه، بیان کرد: در راه اندازی کارگاه‌های مناسبی برای رنگرزی با مواد طبیعی کمک می‌کنیم تا حوله بافی با بهترین کیفیت بافته و صادر شود.

در پایان این مراسم با حضور مسئولان و اهالی روستای خراشاد از گواهی ثبت روستای ملی صنایع دستی رونمایی شد.ویدا توحدی شب گذشته(20 شهریورماه) در جشن ثبت ملی حوله بافی در روستای خراشاد بیرجند اظهار کرد: روستای خراشاد نخستین روستایی است که جشن ثبت ملی آن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم روزی شاهد برگزاری جشن ثبت جهانی این روستا باشیم، ادامه داد: شهرهای فعال و خلاق در حوزه صنایع دستی و هنرهای بومی از سال ۲۰۰۴ بررسی و ثبت جهانی می‌شوند.

مشاور معاون صنایع و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به وجود چهار شهرجهانی در کشور گفت: بعد از چین دومین کشوری هستیم بالاترین تعداد شهرهای جهانی را دارد.

وی با بیان اینکه برای سرعت بخشیدن به فرایند ثبت‌جهانی شدن ابتدا مقوله ثبت ملی را در دستور کار قرار دادیم، گفت: امیدواریم با همت مسئولان و هنرمندان بتوانیم شاخص‌های بین المللی را نیز ایجاد و زمینه ثبت جهانی آنها را فراهم کنیم.

توحدی با اشاره به وجود ۳۰۰ رشته صنایع دستی در کشور گفت: از این تعداد ۲۰ رشته در خراسان جنوبی فعال است.

مشاور معاون صنایع و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه زنان ایرانی قابلیت‌ها و توانمندی‌های زیادی در حوزه صنایع دستی دارند، گفت: از جمله شاخص‌های توسعه جهان مشارکت زنان و اقتصادمقاومتی است که ایران قابلیت‌های زیادی در این زمینه دارد.

وی خواستار راه‌اندازی کارگاه‌های رنگ رزی در روستاها و شهرهای مهد صنایع‌دستی شد و افزود: استفاده از رنگ‌های غیرطبیعی در صنایع دستی بازرسان و ارزیابان بین‌المللی را برای دادن رای خوب دچار شک و تردید می‌کند.

توحدی عنوان کرد: طرح ایجاد زیرساخت‌های شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی در شورای عالی سازمان میراث فرهنگی تصویب شده است.

گفتنی است براساس ارزیابی و داورهای بعمل آمده و مصوبات مربوط به شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در 29 فروردین ماه سال 96 روستای خراشاد از خراسان جنوبی به عنوان روستای ملی تو بافی(حوله بافی) ثبت شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =