تسنیم نوشت: معاون سازمان حمایت با اشاره به الزامات خدمات پس از فروش خودرو گفت: مصرف کنندگان شکایات خود را درباره خدمات پس از فروش خودرو از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل سکونت و سامانه ۱۲۴ این سازمان، طرح و پیگیری کنند.

منایی با استراتژیک و حساس خواندن نحوه رعایت حقوق مصرف کنندگان خودرو اظهارکرد : پیش از این قانون خاصی با عنوان قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو در تاریخ سوم تیر 1386به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده که آیین نامه اجرایی و اصلاحی این قانون نیز مشتمل بر 32 ماده مورد اصلاح واقع و طی مصوبه شماره 7415/ت 51681هـ مورخ28 فرودین 95 هیات محترم وزیران ابلاغ گردیده است.

وی افزود: در آیین نامه مذکور بیش از 16 ماده در باب خدمات پس از فروش در قالب خدمات دوران تضمین (گارانتی) و خدمات دوران تعهد (وارانتی ) لحاظ شده که براساس آن حدود وظایف و مسئولیت‌های شرکتهای عرضه کننده خودرو تعیین شده است .

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: بر اساس ماده (12) آیین نامه مورد اشاره دوره تضمین(گارانتی) برای خودروهای سبک شامل سواری، ون و وانت از تاریخ تحویل به مصرف کننده حداقل دو سال یا کارکردی معادل چهل هزار کیلومتر، هر کدام زودتر فرا رسد تعیین شده است ، که طی این دوران عرضه کننده موظف است نسبت به رفع عیوب خودرو بصورت رایگان اقدام نماید.

منایی همچنین اشاره کرد: طبق ماده (15) آیین نامه، مدت زمان خدمات دوران تعهد ( وارانتی ) ، شامل تعمیرات و تأمین قطعات ده سال بعد از فروش آخرین دستگاه خودرو از همان نشان تجاری و نوع خودرو توسط عرضه کننده است؛ همچنین در خصوص اعلام این نکته که قطعات تعویضی زودتر از موعد خراب می شوند نیز قانونگذار طی ماده(23) آیین نامه مذکور عرضه کننده را مکلف نموده است خدمات ارائه شده خود را به مدت دو ماه یا سه هزار کیلومتر و قطعات را به مدت شش ماه یا ده هزار کیلومتر ، هر کدام زودتر فرا رسد ضمانت نماید.

عضو هیئت مدیره سازمان حمایت در ارتباط با اینکه تعداد تعمیرگاههای مجاز کم اعلام شده است، گفت: بر اساس الزامات ماده (26) مندرج در دستورالعمل و نظامات آیین نامه اجرایی شماره 148256/60 مورخ سه مهر 95 به ازای هر 500 دستگاه خودرو، عرضه کننده موظف به راه اندازی حداقل یک نمایندگی فعال جهت ارائه خدمات پس از فروش است.

وی تأکید کرد: عدم رعایت هریک از موارد فوق الذکر طبق ماده (29) آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو قابلیت پیگیری داشته ، بدین معنی که مصرف کنندگان می توانند شکایات خود را از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل سکونت طرح و پیگیری نمایند. ضمنا سامانه 124 این سازمان برای طرح شکایت در خدمت هموطنان است.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =