کارشناسان مسائل سیاسی در گفتگو با خبرآنلاین، چشم انداز بحران های خاورمیانه را مورد بررسی قرار داده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدجواد حق شناس استاد روابط بین الملل و عضو شورای شهر تهران و دکتر علیرضا سلطانی کارشناس اقتصاد بین الملل با حضور در کافه خبر خبرآنلاین، طی مناظره ای چشم انداز رابطه ایران با همسایگان را مورد بررسی قرار دادند:

دکتر حق شناس در فرازهایی از سخنان خود دربارۀ وضعیت خاورمیانه گفت: ممکن است کشوری تمایل به جنگ نداشته باشد، اما ممکن است بستری فراهم شود که خود به خود آن کشور را به آن سمت بکشاند و ناگزیر به آن تن دهد. باید مراقب بود. نگرانی بنده از بخش دوم یعنی ناچار بودن است، بدین معنا که ممکن است طرفین خواهان درگیری نباشند اما وضعیت منطقه همانند انباری از باروت است که باید مراقب بود جرقه ای زده نشود تا بتوان فضا را مدیریت کرد. اما وقتی که جرقه در کنار باروت زده شد هیچ راهی نیست تا باروت ها شروع به سوختن نکنند و بالتبع عمق فاجعه به حداکثر خواهد رسید. در حال حاضر چین، روسیه، اروپا و حتی بخشی از قدرت در آمریکا تمایلی به آغاز یک جنگ جدید ندارند که البته موضع عقلانی و سنجیده ای است.

وی افزود: اما به نظر تنها رژیم صهیونیستی از این جنگ استقبال می کند و از آن منتفع میشود و در این راستا آنها از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد و امنیت آنها نیز در گرو جنگ های جدید در منطقه است. من همچنان معتقدم که بزرگترین برنده جنگ ایران و عراق، جنگ دوم خلیج فارس، قائله داعش، جنگ سوریه، جنگ در شمال آفریقا رژیم صهیونیستی است.

حق شناس افزود: این مساله را نباید فراموش کنیم که ممکن است ایران در آینده تحت ایده های جدید جنگ طلبانه قرار گیرد. این جنگ می تواند تحت لوای به ظاهر مقدسی هم صورت پذیرد. نحوه شکل گیری گروه های تروریستی تکفیری هم تحت یک ایدئولوژی و بر مبنای ارزش های خودباور بود و می دانستند که در قالب گروه های انتحاری بدترین شکل مرگ در انتظار آنهاست. اما وقتی که از مساله فاصله می گیریم و عمیق تر به موضوع می نگریم درک خواهیم کرد که تنها برنده این جریانات رژیم صهیونیستی خواهد بود.

دکتر علیرضا سلطانی نیز در این باره گفت: در مساله حجاج امسال نیز کسی باور نداشت که مراسم حج با حضور ایرانیان برگزار شود. اما حقیقت این است که سعودی ها مقداری انعطاف در زمینه نفتی و هم در حج از خود نشان دادند. این موارد را عرض کردم که بگویم نباید شدت جنگ روانی سعودی ها را بیش از حد بزرگنمایی کرد و اقدامات آنها را دشمنی محض دانست.

مشروح مناظره را اینجا بخوانید:

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
    1 1
    این اخلاف یزرگتر از اونه که لازم باشه کسی بزرگنمایی کنه