بودجه سال ۹۷ شهرداری؛ ۲.۲درصد کمتر از آخرین‌بودجه قالیباف/ روایت توئیتری نجفی از ویژگی‌های بودجه آینده

محمدعلی نجفی شهردار تهران با حضور در شورای شهر لایحه بودجه شهرداری تهران را تحویل داد و از تفاوت و ویژگی‌های آن با بودجه سال‌های پیش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد علی نجفی، شهردار تهران در حساب توییتری خود نوشت: امروز اولین بودجه شهرداری در دوره جدید مدیریت شهری را تقدیم شورای شهر کردم. توجه ویژه به بافت فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی، کاهش و حذف تبصره‌های غیرضروری و حذف کمک‌های غیرمرتبط با شهرداری از بودجه، از ویژگی‌های این بودجه است.

او صبح امروز در جریان تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران به شورای شهر گفت: «قرار بود جمعه گذشته برنامه مفصلی با حضور خانواده‌ها و جمعی از کسانی که درباره حادثه پلاسکو بررسی‌ها و تحقیقات و نگاشته‌هایی داشتند، برگزار کنیم اما بنا به درخواست جمعی از خانواده‌ها که فرموده بودند در شهرستان‌ها و یا در تهران همزمان برنامه بزرگداشت دارند، این برنامه را به فردا بعد از نماز مغرب و عشا موکول کردیم. بخشی از این برنامه اختصاص به گفت‌و‌گوی آزاد و صمیمانه با خانواده‌های این عزیزان اختصاص دارد و حضور اعضای شورای شهر در این برنامه و گفت‌وگوها مؤثر است. یاد و خاطره جان‌باختگان حادثه کشتی سانچی را گرامی می‌دارم و به خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گویم. همچنین یاد و خاطره مرحوم مهندس بازرگان، اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران را گرامی می‌دارم.»

نجفی در ادامه درباره تفاوت جدی بودجه ۹۷ شهرداری با بودجه سال‌های قبل گفت: «این اولین بودجه‌ای است که توسط مدیریت شهرداری جدید به شورای شهر تقدیم می‌شود، این بودجه با بودجه‌های سال‌های قبل تفاوت‌های جدی دارد اما تفاوت اساسی که بودجه شهرداری پیدا خواهد کرد، در بودجه سال ۱۳۹۸ خواهد بود. چرا که با کمک شورای شهر تا دی ماه سال آینده برنامه پنج ساله سوم شهرداری را به تصویب می‌رسانیم. بر اساس این برنامه، تغییرات و تحولات اساسی که باید در بودجه ایجاد شود، در سال ۹۸ اعمال می‌کنیم. امسال در حد امکان و در فاصله کوتاه و در چهارچوب برنامه دوم شهرداری، بودجه را تنظیم کردیم. علاوه بر این عملکرد ۴۲ ماهه برنامه دوم شهرداری تا پایان شهریور ماه نیز آماده شده و نقاط قوت و ضعف و اشکالات این برنامه که امروز همراه بودجه تقدیم شورا خواهد شد، می‌تواند به ما در تنظیم برنامه پنج ساله سوم کمک کند.»

او همچنین با اشاره به چالش‌های تنظیم بودجه ۹۷؛ از افزایش یکباره ۱۳ هزار نیروی انسانی تا تورم دیون سنواتی گفت: «تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی، متأثر از سیاست‌های کلان اقتصادی کل کشور است؛ رکود یا رونق اقتصادی، اقتصاد شهر و شهرداری را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. متأسفانه رکود حاکم بر بخش مسکن، کاهش ارتباط منابع شهرداری با اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تأثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.»

او در ادامه گفت: «نوسان سهم درآمدهای پایدار طی دهه گذشته بین هفت تا ۲۵ درصد، تورم دیون سنواتی طی سال‌های اخیر که شامل حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیون قطعی ثبت شده بود و افزایش بی‌رویه و یکباره حدود سیزده هزار نفر به مجموع نیروی انسانی در انتهای سال ۱۳۹۵ و ابتدای سال جاری و کسری اعتبار ناشی از آن و همچنین وجود پروژه‌های نیمه تمام که نیازمند بیش از۳۴ هزار میلیارد تومان برای اتمام آن‌ها است از چالش‌های تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران بود.»

شهردار در ادامه با اشاره به اینکه بودجه سال آینده شهرداری ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: «بودجه سال آینده شهرداری با رویکرد انقباضی واقعی تدوین شده و علی رغم پیش بینی نرخ تورم بیش از ۱۰ درصدی در سال آتی، با کاهش ۲/۲ درصدی نسبت به بودجه مصوب سال جاری روبرو خواهد شد. با فرض تحقق کامل بودجه در سال جاری، بودجه سال آینده نسبت به امسال افزایش دارد اما بودجه سال جاری با تحقق ۷۵ درصدی روبرو بوده است، علاوه بر این در سال آینده پیش بینی تورم ۱۰ درصدی به معنی کاسته شدن از قدرت خرید محسوب می‌شود. علاوه بر این با کاهش ۱۷ درصدی بودجه نسبت به منابع تحقق یافته قابل تخصیص در تفریغ بودجه سال ۱۳۹۵، بودجه سال آتی بالغ بر ۱۷. ۵۰۰ میلیارد تومان تدوین شده است. در همین میان بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در تدوین اصلاحیه بودجه سال جاری و پیش بینی عدم تحقق منابع درآمدی و کسری بودجه پیش بینی نشده جهت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، شاهد تراز عملیاتی منفی بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان هستیم.»

به گفته نجفی، سال آینده تراز عملیاتی بالغ بر ۱۳۲ میلیارد تومان مثبت خواهد بود و این رقم مازاد درآمد بر هزینه، صرف فعالیت‌های عمرانی و یا پرداخت دیون و تعهدات مطابق ردیف‌های بودجه‌ای مصوب خواهد شد. مثبت بودن خالص تملک دارایی مالی در کنار تراز عملیاتی مثبت و خالص تملک دارایی سرمایه‌ای منفی در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران با در نظر گرفتن ظرفیت‌های پیش بینی شده در تبصره‌های بودجه پیشنهادی نشان دهنده رویکرد شهرداری تهران به بازپرداخت دیون و تعهدات پیمانکاران، بانک‌ها و املاک تصرفی و... (اشخاص حقیقی و حقوقی) است. نجفی گفت: «در سال آینده ما شاهد افزایش ضریب پایه حقوقی کارکنان خواهیم که به این ترتیب حقوق کارمندی با ۱۰ درصد و حقوق کارگری با ۱۲ درصد افزایش همراه است.»

شهردار تهران درباره حذف کمک‌های غیر مرتبط با شهرداری از بودجه ۹۷ نیز گفت: «تمرکز زدایی از ۳۸۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات متمرکز ستادی شهرداری به عنوان یکی از اقدامات کلیدی و ساختاری تدوین بودجه سال ۹۷ است. تا کنون اعتباراتی نظیر حقوق و مزایای پرسنل، فعالیت های رفت و روب، نگهداری فضای سبز و ... به صورت ستادی متمرکز بود اما تمرکز زدایی از این حوزه سبب افزایش سهم اعتبارات مناطق از کل بودجه از ۱۵.۶ درصد سال جاری به ۲۶.۱ درصد در بودجه سال آینده شده است. در بخش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نیز تلاش شده است تا کاهش ۱۲.۳ درصدی اعتبارات عمرانی خللی در خدمات رسانی هر چه بهتر به شهروندان ایجاد نکند.»

نجفی در ادامه گفت: «به همین منظور اولویت بندی هایی صورت گرفته که شامل حذف ۵۷ پروژه خاتمه یافته تا پایان سال ۱۳۹۶، ۲۳ پروژه متوقف و ۴۶ پروژه شروع نشده و یا با پیشرفت فیزیکی پایین است. ۹۲ ردیف کمک که با وظایف ذاتی شهرداری غیر مرتبط بوده است در بودجه سال آینده حذف خواهد شد. در همین میان در بودجه سال ۹۷ اعتبار لازم برای اتمام ۲۲۰ پروژه ای که دارای پیشرفت فیزیکی بالایی بوده و در سال ۱۳۹۷ قابل اتمام هستند، پیش بینی شده است که این موضوع به ظرفیت های خدمات رسانی شهر افزوده می‌شود. در سال آینده نیز اعتبار لازم برای آغاز پروژه هایی همچون توجه ویژه به بافت های فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و توجه به متدهای جدید حمل و نقل و ... پیش بینی شده است. در بخش اعتبارات تملک دارایی های مالی با توجه به محدودیت های مالی و همچنین کاهش سقف بودجه، اعتبار تسویه و پرداخت دیون پیمانکاران رشدی ۴۲.۶ درصدی داشته است.»

 

۴۷۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =