محققان با استفاده از نانولوله‌های کربنی موفق به تولید سیاه‌ترین رنگ تجاری شدند.

به گزارش ایسنا، شرکت "نانولب" (NanoLab) اقدام به ارائه رنگ بسیار تیره‌ای کرده که برخلاف "vantablack" کاملا سیاه است. این رنگ با استفاده از نانولوله‌های کربنی ساخته شده و بخش قابل توجهی از نور را جذب می‌کند. این رنگ با نام تجاری "Singular Black" ساخته و عرضه شده‌ است.

این رنگ توسط "جِیسون چِیْس"، هنرمند اهل ماساچوست آمریکا، برای ساخت مجسمه‌ای به نام "Black Iron Ursa" به کار گرفته شد. او از این رنگ برای پوشش‌دهی یک مجسمه خرس آهن استفاده کرد و سپس این مجسمه سیاه رنگ را در مرکز یک دایره رنگین‌کمانی قرار داد تا سیاه بودن آن نسبت به دیگر رنگ‌ها کاملاً مشخص شود.

"چِیْس" می‌گوید: من اولین کار هنری را با این فناوری انجام دادم. من این فناوری را با همکارانم به اشتراک خواهم گذاشت.

پیش از این رنگی موسوم به "Vantablack" ساخته شده بود که قادر به جذب 99.96 درصد از نور بود. این رنگ که در سال 2014 اختراع شده، فاقد هر نوع پیگمنت است و شبکه‌ای متراکم از نانولوله‌های کربنی دارد که در یک مخزن گرمایشی رشد داده شده‌ است. این شرکت در گام بعد اقدام به توسعه نسخه قابل اسپری از این رنگ کرد.

"Singularity Black" ترکیبی از نانولوله‌های کربنی و نوعی ماده پایدارکننده است که به‌صورت جداگانه در سال 2011 در شرکت "نانولب" و در قالب همکاری با ناسا اختراع شد. این ماده توسط ناسا در تجهیزات ویژه مشاهده اجسام بسیار دور به کار گرفته شد که قادر است نور را جذب کند و مانع از تداخل این نور با حسگرها شود.

بر اساس اظهارات سازنده، این رنگ را می‌توان درون هودهای بخار یا مخازن اسپری به کار برد. بعد از قرار دادن این رنگ روی سطح فلز باید آن را تا دمای 600 درجه فارنهایت گرم کرد تا هر گونه ناخالصی روی آن از بین برود.

بر اساس اعلام ستاد نانو، این رنگ بسیار شکننده بوده و نباید به آن دست زد، چرا که درصورت تماس با دست آسیب می‌بیند؛ دقیقا همانند زمانی که شما روی بال یک پروانه دست می‌کشید.
5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =