«خبرجنوب» نوشت: برای حفظ سلامت جامعه راهی جز پیشگیری و آموزش نداریم و این دو اصل، سلامت مردم را تضمین می کند.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز در مراسم گراميداشت روز پزشك با بيان اين مطلب، گفت: در يك سال گذشته جامعه پزشكي فراز و نشيبهاي زيادي را پشت سر گذاشته و مشكلات را با بردباري و درايت تحمل و مديريت كرده است و توانسته وضعيت سلامت را نسبت به گذشته بهبود بخشد.
دكتر ايمانيه اظهار داشت: امروز ما در شرايطي زندگي ميكنيم كه مهمترين مشكل كشورهاي جهان دوم و پيشرفته، بيماري هاي غير واگير است. اگر زماني بيماري هاي واگير مثل وبا و آبله عامل مرگ و مير بود امروز تنها 40 درصد از مرگ و ميرها به دليل عوارض قلبي است و 70 تا 80 درصد مرگ و ميرها ناشي از بيماري هاي غير واگير و تصادف است.
وي خواستار توجه بيشتر به حوزه آموزش و پيشگيري شد و گفت: زماني با وجود چند تخت در بخش قلب بيمارستان نمازي و ساخت بيمارستان كوثر، ما مشكلي در زمينه امكانات نداشتيم اما پس از آن با وجودي كه بيشتر بيمارستان هاي ما به CCU و بخش قلب مجهز شدند اما هنوز هم با كمبود تخت در بخش قلب مواجه هستيم.
دكتر ايمانيه ادامه داد: در زمينه بيماري ديابت نيز همين اتفاق افتاده است؛ زماني تعداد كمي بيمار ديابتي در مراكز درماني ما بستري مي شدند اما امروز متاسفانه 10 درصد افراد بالاي 30 سال در فارس به ديابت مبتلا هستند كه پيش بيني ها نشان مي دهد اين رقم در سال 1404 به 30 درصد مي رسد و حتي برخي آمارهاي جهاني حاكي از آن است كه تا سال 2050 بيش از 50 درصد مردم جهان دچار ديابت خواهند شد.
وي در خصوص سرطان نيز گفت: مي گويند سونامي سرطان صحت ندارد اما اينكه سرطان در حال افزايش است صحت دارد و هرچه طي اين سال ها بيماري هاي واگيردار و عفوني كاهش يافته، بيماري هاي غيرواگير افزايش يافته است.
دكتر ايمانيه اظهار داشت: ما طي چندسال اخير ساخت 2 تا 3 هزار تخت بيمارستاني را آغاز كرده ايم و طي هفته هاي آينده 6 بيمارستان ديگر در استان افتتاح مي شود. امروز بيشتر بيمارستان ها و مراكز درماني استان به بخش CCU و تخت بيمارستاني مناسب مجهز شده اند اما تا كي ما بايد تخت هاي بيمارستاني را افزايش داده و پول براي ساخت CCU، ICU و آنژيوگرافي بدهيم؟ بنابراين براي حفظ سلامت جامعه، راهي جز پيشگيري و آموزش نداريم.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز با اشاره به مشكلات فراروي طرح پزشك خانواده، گفت: اگر مي خواهيم سلامت مردم تضمين شود، طرح پزشك خانواده بايد ادامه يابد، اين در حالي است كه علي رغم حمله هاي شديدي كه به اين طرح شد در برنامه ششم توسعه به شكلي پررنگ به آن پرداخته و بر اجراي پزشك خانواده و نظام ارجاع در كشور تاكيد شده است البته اعتراضاتي را هم به همراه داشته چرا كه در ذات نظام ارجاع و پزشك خانواده، محدوديت هايي وجود دارد.
وي با اشاره به عملكرد مناسب كادر بهداشت و درمان استان در حادثه تصادف اتوبوس دانش آموزان هرمزگاني در نزديكي داراب و تقدير وزير آموزش و پرورش از فعاليت هاي درماني بيمارستان هاي داراب و شيراز، افزود: در حوزه بهداشت، تامين 20 تا 25 درصد سلامت مردم به عهده ماست و 75 درصد آن به عهده مردم و ارگان هاي وابسته است، اما در مباحثي مانند تصادفات، كاري از دست ما برنميآيد جز كمك به مصدومين، همان گونه كه در حوزه بيماري هاي قلبي، ما جز كمك به بيماران و راهنمايي در مورد آنكه چه چيزي مصرف كنند، كاري نمي توانيم انجام دهيم و بايد ساير ارگان ها نيز ما را در اين راه ياري دهند. از پزشكان نيز تقاضا داريم اگر هركدام دستشان به جايي مي رسد بحث سلامت را با ساير سازمان ها مطرح كنند تا از حمايت آنها نيز استفاده كنيم.
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به پيشينه علم پزشكي در ايران باستان، گفت: جامعه ايران از ديرباز با شناخت شأن بشريت و توجه به همنوع داراي پيشينه بوده است و علم پزشكي ما نيز برگرفته از همين موضوع بوده و اگر انسان اشرف مخلوقات است تنها به دليل توجهي است كه به همنوع خود دارد.
مسعود رضايي با تاكيد بر حفظ اخلاق در پزشكي به عنوان يك عامل اساسي در موفقيت اين حوزه، افزود: عمده ترين موضوع در اين حوزه، اخلاق پزشكي است و بر اين اساس، پزشكان ما اخلاق را در كنار علم پزشكي مدنظر قرار داده اند. وقتي پزشكي با اخلاق شايسته در كنار بيمار باشد اين مهم در سلامت روحي بيمار اثرگذار است و انتظار داريم پزشكان ما كه داراي اخلاق حسنه هستند به اين موضوع توجه بيشتري داشته باشند.
وي ادامه داد: متاسفانه امروز در جامعه ما اخلاق كمرنگ شده و نگاهها بيشتر به سمت ماديات رفته و حتي اخلاق رنگ باخته است. به همين دليل ما بايد مسئله اخلاق را بيشتر مورد توجه قرار دهيم.
رضايي خواستار دوري از سياسي كاري در حوزه هاي علمي و به ويژه پزشكي شد و گفت: ما بايد بيشتر دقت كنيم و همه چيز را در جرگه فعاليتهاي سياسي قرار ندهيم. ضرورت دارد تلاش كنيم ارزش يكديگر را كم نكنيم و زحمات ديگري را از بين نبريم.
وي خواستار توجه به گذشتگان و پيشكسوتان حوزه هاي مختلف به ويژه حوزه سلامت شد و گفت: بحث نظام جامع سلامت زيبا بود اما چون زيرساخت هاي آن آماده نبود، مشكلات و ايراداتي داشت كه بايد اين ايرادها گفته شود و اين به معناي مخالفت با اين طرح نبود.
رضايي افزود: اگر نقد در جامعه نباشد نمي توان تشخيص داد كه ايراد كار كجاست و آن را برطرف كرد. اين نقدها به معناي مخالفت نيست.
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي علاوه بر حوزه درمان در زمينه هاي آموزش و بهداشت كه به معناي داشتن زندگي بهتر است نيز وظيفه دارد. بنابراين پيشگيري در اين حوزه مهمتر از درمان است همان گونه كه امروز در كشورهاي پيشرفته ديگر بحث درمان در اولويت نيست بلكه بيشتر بحث بهداشت و پيشگيري مورد توجه قرار گرفته است.
وي با انتقاد از تجويز بيش از اندازه داروهاي آنتي بيوتيك در نسخه برخي پزشكان، بيان كرد: در حوزه داروسازي جا دارد كه داروسازان ما به سمت ساخت دارو بروند نه فقط داروفروشي، اين در حالي است كه داروسازان ما بيشتر دارو فروشند.
رضايي گفت: مي طلبد داروسازان به پشتوانه پزشكان در راه توليد دارو گام بردارند و شركت ها و كارخانه هاي داروسازي در خدمت علم پزشكي باشند تا نياز به ورود اين همه داروي وارداتي نباشد.
رئيس سازمان نظام پزشكي شيراز نيز به عنوان ديگر سخنران اين مراسم با اشاره به تاريخچه غني ايران در حوزه پزشكي، گفت: كار ما تنها در حوزه تخصصي نيست بلكه ما متعهد هستيم كه رازدار مردم باشيم و در كنار آن با بردباري و خوش خلقي بايد مهارت ارتباطي خوبي براي تعامل با بيماران داشته باشيم.
دكتر حميرا وفايي ادامه داد: متاسفانه جامعه پزشكي با وجود آنكه سالها بيمهري ديده اما همچنان دلسوزانه و متعهدانه در حال انجام وظيفه است و خم به ابرو نميآورد. وي با اشاره به مشكلاتي كه در برگزاري اينترنتي انتخابات نظام پزشكي به وجود آمد، گفت: علي رغم مشكلات پيش آمده، ما شاهد افزايش 20 درصدي شركت كنندگان در انتخابات بوديم و اين نشان داد كه پزشكان ما نسبت به امور صنفي خود حساس هستند.
دكتر وفايي با انتقاد از عدم اعلام به موقع تعرفههاي پزشكي، گفت: متاسفانه ما هنوز شاهد اعلام ديرهنگام تعرفههاي پزشكي هستيم و نميدانيم چرا ارادهاي وجود ندارد كه مانند تمامي بخش ها، تعرفه پزشكي نيز 25 اسفندماه هرسال طبق نرخ تورم افزايش يافته و اعلام شود. هميشه تعرفههاي اين بخش چندماه ديرتر و در تيرماه اعلام مي شود.
وي از كاهش تعرفه پيشنهادي پزشكان در هيات دولت نيز گلايه كرد و افزود: يكي ديگر از مشكلات ما، عوارض پاركينگ است كه براي پزشكان ما اخطاريه هاي چندميليوني صادر شده كه توانستيم با همكاري برخي مسئولين، راي توقف آن را بگيريم.
دكتر وفايي با اشاره به خبرهاي خوش مالياتي براي پزشكان ظرف يك ماه آينده، گفت: در اين رابطه با تعامل با اداره امور مالياتي قرار شد كساني كه تا پايان مهرماه نسبت به تسويه حساب خود اقدام كنند، جريمههايشان بخشيده شود.
رئيس سازمان نظام پزشكي شيراز در ادامه به برخي فعاليت هاي اين سازمان در حوزه هاي رفاهي، آموزشي و فرهنگي نيز پرداخت.
گفتني است در ادامه اين مراسم از 55 پزشك نمونه و پيشكسوت استان فارس تقدير به عمل آمد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =