«خبرجنوب» نوشت: این روزها حال و هوای فیلم و سینما در شیراز خوب است، خوب نه از آن جهت که همه چیز بر وفق مراد باشد اما در همین حول و حوالی روز ملی سینما و روز جهانی عکس خبرهای خوب زیادی به گوش اهالی فرهنگ و هنر شیراز رسید.

خبر راه اندازی دو پردیس سینمایی حافظ و سعدی شیراز در سال آینده گرفته تا خبر موفقیتهای سینماگران و کارگردانان این شهر در جشنوارههای داخلی و خارجی. جدیدترین آن ها هم خبر موفقیت «وحید بمانی» و «احسان شادمانی» در جشنواره ملی فیلم تدبیر بود که به ترتیب توانستند رتبههای سوم و بهترین کارگردانی را با فیلمهای «آخر هفته» و «دارالسلام» به خود اختصاص دهند. روند موفقیت فیلمسازان شیرازی اما در جشنوارههای خارجی تداوم یافت به طوری که علی زارع قنات نوی توانست با پویانمایی «عروسک چینی بابا» عنوان جایزه بهترین انیمیشن جشنواره بین المللی LONDON X4 را به خود اختصاص دهد.
در رویدادی دیگر فیلم کوتاه «گلدان» به نویسندگی و کارگردانی وحید بمانی، فیلمساز شیرازی توانست به بخش اصلی هشتمین جشنواره بین الملی فیلم کودکان و نوجوانان پاکستان راه یابد، جشنواره ای که در تاریخ 21نوامبر 2017 (30آبان 96) در شهر لاهور پاکستان برگزار می شود.
به گزارش «خبرجنوب»، پویانمایی «عروسک چینی بابا» اقتباسی آزاد از داستان کوتاه عروسک چینی نوشته هوشنگ گلشیری است و به روایت زندگی دختری میپردازد که زندانی و کشته شدن پدر نویسندهاش را به وسیله عروسکهای مادرش بازگو میکند. سبک این انیمیشن، روتوسکوپی و دو بعدی است که برای اولین بار با چنین حجمی در ایران به اجرا درآمده و طی سه سال طراحی و ساخته شده است. این فیلم که از محصولات مدرسه کارگاهی سینما و شرکت فیلمسازی گلبرگ فیلم است تاکنون موفق به کسب مقامهای متعدد در دیگر جشنوارههای بین المللی نیز شده است. این انیمیشن پیش از این جایزه بهترین انیمیشن جشنواره و ترانس استرالیا، بهترین انیمیشن جشنواره کودکان اسپانیا، بهترین انیمیشن جشنواره اوپن بنگلادش، بهترین فیلم جشنواره viwester سوییس، بهترین انیمیشن از جشنواره کائوشینگ هنگ کنگ، بهترین انیمیشن از جشنواره بلاروس، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران از جشنواره viwester سوییس، جایزه و لوح تقدیر از جشنوارههای انیماماندی، انیما آرت و بلوهریزنته برزیل، اورلوک، کارتون و ساردینیا کلوپ ایتالیا، اکسگراند آلمان، نائوسای یونان، سیکاف کره جنوبی و میشیگان، فلوریدا و پنسیلوانیا در کشور آمریکا را از آن خود کرده و در 145جشنواره بین الملی کاندیدای دریافت جایزه بوده است. در ساخت این پویانمایی علی زارع قنات نوی به عنوان کارگردان و علی امامزاده به عنوان انیماتور فعالیت داشتهاند. همچنین هدیه فروتن، علی ایرانمرد، پیروز تقیزاده و شراره مولا بازیگران این فیلم انیمیشن هستند. مدیر تصویربرداری محمدهادی سبحانیان، مدیر تولید محمد حسن پور، طراحی صدا علیرضا رهنما، ترکیب صدا سینا خیاطان، طراحی صحنه لیلا محمدی، طراحی لباس محمد ناصر نیازی، ساخت دکور مهدی دینکانی، تدوین علی زاع قنات نوی، جلوه های ویژه و تیتراژ علیرضا رهنما، مسئول فنی مصطفی خادمی، مشاور فیلمنامه محمدهادی سبحانیان، دستیار تهیه: مسیح مسیح زاده، دستیار تدوین سجاد زارع، عکاس علی کشاورزیان، منشی صحنه سپیده تجلی
میباشند.
گفتنی است علی زارع قنات نوی متولد سال 1359 و دانش آموخته مدرسه فیلم برلین است. وی دارای نشان درجه 3 هنری (کارشناسی کارگردانی انیمیشن) است و تاکنون علاوه بر ساخت چندین فیلم کوتاه داستانی و مستند بلند، موفق شده در جمع 10 فیلمساز برتر سال 2014 آسیا در جشن IFVA قرار بگیرد. او در سال 2016 نیز در بین هشت استعداد برتر فیلمسازی مجله فیلم کوتاه آمریکا قرار گرفت. از دیگر آثار این فیلمساز شیرازی میتوان به فیلمهای کوتاه عقل سرخ، فریادها و نجواها، سفرنامه سیستان، برندگان چیزی نمیبرند، پاییز خاکستری، بندناف، انیمیشن زندگی دیگران، مستند بلند چراغها «مستند پرتره استاد جمال میرصادقی»، مستند بلند با باران ببار «مستند پرتره استاد امین فقیری»، «چشم انداز خالی» «اینترناسیوناله» و «پرش در عشق» و«تایمولوژی» اشاره کرد.
گلدانی از کفش های بی استفاده
فیلم کوتاه «گلدان» نیز عنوان دیگر فیلمی است که توانست نام شیراز را در مجامع هنری خارج از کشور به چشم مخاطبان بیاورد. این فیلم 100 ثانیه ای به کارگردانی وحید بمانی و تهیه کنندگی معاونت فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید فارس موفق شد به بخش اصلی هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان لاهور پاکستان راه پیدا کند. گلدان، داستان دختر بچهای است که پدر جانبازش یک پا بیشتر ندارد و او داخل لنگه کفش پای قطع شده پدرش گل می کارد.
بمانی در پاسخ به سوال خبرنگار «خبرجنوب»، مبنی بر این که چه عواملی باعث شد تا به فکر ساخت چنین فیلمی بیافتد، اظهار داشت: روزی هنگام فیلمبرداری از یکی از کارهایم ناخواسته این سوال به ذهنم رسید که کسانی که یک پا بیشتر ندارند هنگام خرید کفش چه میکنند؟ قطعا فروشنده به آنها کفش را به صورت تک لنگه نمیفروشد. این سوال در ذهن من بود تا اینکه به ایدهای برای ساخت یک فیلم تبدیل شد.
وی با بیان اینکه در نهایت تصمیم گرفتم فیلم را درباره یک جانباز که یک پای خود را از دست داده بسازد گفت: در این فیلم دو بازیگر بدون برخورداری از تجربه بازیگری ایفای نقش می کنند که انتخاب هر کدام از آنها ماجرایی به دنبال داشته است. این فیلمساز شیرازی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: برای انتخاب بازیگر خردسال این فیلم بالغ بر 300 کودک را مورد تست و ارزیابی قرار دادیم تا توانستیم کودکی که از عهده این نقش برآید را انتخاب کنیم. در مورد نقش پدر هم در نهایت به این نتیجه رسیدیم که از حضور یکی از جانبازان دفاع مقدس بهره ببریم.
بمانی در ادامه با اشاره به اینکه فرایند ساخت این فیلم 100 ثانیه ای تنها یک روز طول کشیده، ابرازداشت: از آنجا که میخواستیم لنگه دیگر کفش بازیگر خود را به گلدان تبدیل کنیم نزدیک به سه ماه را صرف تحقیق و بررسی کردیم تا گل مناسبی را برای استفاده در فیلم انتخاب کنیم.
وی همچنین به تهیه دو نسخه از این فیلم به دلیل تغییرات مکرر آب و هوایی اشاره کرد و گفت: از آنجا که فیلمبرداری فیلم در طول یک روز انجام شد گاهی هوا ابری و گاهی هوا آفتابی می شد، همین موضوع هم باعث شد تا در نهایت دو نسخه از فیلم یکی در هوای آفتابی و دیگری در هوای ابری تولید شود. گفتنی است وحید بمانی متولد سال 1364 شیراز است و فعالیت هنری خود را در سال 1383 با بازیگری و کارگردانی تئاتر شروع کرد. او اولین فیلم کوتاه خود را در سال 1390 ساخت و تاکنون 6 فیلم کوتاه داستانی و تجربی که در جشنواره های داخلی و خارجی حضور داشته و جوایزی را کسب کرده اند، ساخته است. فیلم کوتاه گلدان که در بهار 1391 ساخته شده تاکنون در جشنواره منطقه ای سینما جوان-یاسوج، سومین جشنواره فیلم کوتاه بسیج استان فارس، دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه سوره تهران، دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم دفاع مقدس، بیست و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، سومین جشنواره مردمی فیلم عمار، سومین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات، یازدهمین جشنواره تصویر سال، دهمین جشنواره ملی سرزمین نور، مقام سوم نخستين جشنواره فيلم كوتاه ايثار، دومین جشنواره بین المللی جوانان پارس ترکیه، هشتمین جشنواره بین المللی alto vaicntion ایتالیا(تنها نماینده ایران)، بیست و چهارمین جشنواره بین الملی فیلم محیط زیست کشور مکزیک (بخش غیر رقابتی)، ششمین جشنواره جهانی فیلم کوتاه preview اسپانیا و جشنواره فیلم کارائیپ در جزایر کارائیپ آمریکا جنوبی حضور داشته است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =