۰ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰

افزایش پرخاشگری ارتباط مستقیم با رفاه اجتماعی دارد.

با توجه به حوادث سال جاری و سالهای گذشته و آماری که سازمان پزشکی قانونی درباره کاربرد سلاح سرد و قتل افراد به وسیله آن اعلام نموده ملاحظه میشود که افزایش خشونت و کاهش آستانه تحمل از عوامل اصلی وقایع تاسف آور ماه‌های اخیر است. از آنجا که وقوع بعضی از قتلها بدون مقدمه قبلی و فاقد نیت و برنامه ریزی از قبل بوده است، پرخاشگری لحظه و خروج کنترل رفتار، عوامل اصلی آنها قلمداد میشود.

بروز خشونت در خانواده یعنی درگیری کلامی و فیزیکی والدین، بازیهای رایانه‌ای که 95 درصد آنها دارای صحنه‌های خشن هستند، فیلمها و سریالهای ماهواره‌ای که هدفمند و با برنامه پخش میشوند، حتی بعضی از فیلمها و سریالهای داخلی زمینه ها و بسترهای اصلی خشونت در جامعه را رقم میزنند. از طرف دیگر کمرنگ شدن باورهای دینی نقش مهمی در این زمینه دارد چرا که به عنوان اهرم اصلی کنترل رفتار شناسایی میشود همانطور که بر اساس آموزه‌های دینی ما فروخوردن خشم و عدم پاسخ به بی‌ادبیهای دیگران جزو اصلیترین رفتارهای انسانی قلمداد شده و مولا علی (ع) فرموده اند: "بپرهیزید از خشم که آغاز آن جنون و فرجامش پشیمانی است." اگر فقط همین یک جمله سرلوحه رفتار اجتماعی ما قرار گیرد بروز حوادث متوقف شده و شاهد جامعه‌ای آرام و بی خطر هستیم.

قتل یک دختر دانشجو در روز روشن و در مقابل دیدگان رهگذران، حمله به قویترین مرد ایران و جهان، آزارهای کودکان توسط والدین و ناهنجاریهای مشابه و مرتبط اصلی‌ترین میوه افزایش خشونت در جامعه است.

بیان حوادث یاد شده بدون کالبدشکافی باعث گسترش نامحسوس خشونت در جامعه است. وقتی قاتل مرحوم داداشی اعلام کرد "من طاقت این همه عذاب را ندارم، مرا خلاص کنید" تمام شایعات خاتمه یافت و معلوم شد این جوان بدون برنامه قبلی و در حالت طبیعی دست به جنایت زده و بعد دچار عذاب وجدان و پشیمانی شده است. این حالات همان ضعف مهارتهای زندگی یعنی مدیریت رفتار و کنترل هیجانهای رفتاری است که از خانواده شروع شده، در مدرسه و جامعه تکمیل میشود.

وقتی دو ورزشکار در میدان ورزشی در مقابل چشمان حیرت زده میلیونها تماشاچی با یکدیگر به زد و خورد میپردازند چگونه میتوان به الگوهای رفتاری در جامعه دل بست؟
اصلاح رفتار توسط الگوهای رفتاری، توجه ویژه به آمار تاثرانگیز کاربرد سلاح سرد و چاقو و قربانیان درگیریهای خیابانی یک بار دیگر زنگ هشدار را برای مسوولین و نهادهای فرهنگی به صدا درآورده است؛ یعنی به دور از هرگونه شائبه سیاسی و جنجالهای رسانه ای باید به چاره اندیشی پرداخته و به این واقعیت توجه کنیم که امروزه براساس آمار روزانه سه نفر با سلاح سرد کشته میشوند.

قانون ممنوعیت تولید و خرید و فروش سلاح سرد و چاقوهای غیرمتعارف، کارایی نداشته و موثر نخواهد بود چرا که ملاحظه میکنیم که باوجود مجازاتهایی مثل اعدام و زندان درمورد قاچاق مواد مخدر هنوز بیشترین آمار متعلق به این زمینه است بنابراین تصویب و اجرای این قانون فقط باعث زیرزمینی شدن معاملات آن و بروز قشر جدیدی به نام دلالان سلاح سرد خواهد شد.

وقتی روزانه 1600 نفر نزاع میکنند یعنی آستانه تحمل در جامعه کم شده است و باید به فکر چاره کاربردی بیفتیم. در سال گذشته 1093 نفر به وسیله چاقو کشته شده اند؛ این عدد بیش از آمار یک بلای طبیعی مثل زلزله و یا آتش فشان است. چرا باید این اعداد به سادگی از مقابل چشمان ما عبور کنند. نشاط و شادمانی اجتماعی باید افزایش یابد و در چارچوب موازین اخلاقی و دینی شادمانی در جامعه پررنگ شود. آموزش مهارتهای زندگی از سطح دبستان شروع شده و تا دانشگاه این بحث به عنوان درس اصلی مورد آموزش قرار گیرد. کاهش فیلمهای خشن و بازیهای رایانه ای خشن با چاره اندیشی منطقی یعنی تولید فیلمها و سریالهای نشاط‌آور، آموزش خانواده‌ها در کنترل رفتار والدین در مقابل فرزندان و همینطور تداوم تمرینهای مهارتی در تمام سطوح اجتماعی راهکارهای اصلی و میان مدت کاهش خشونت در جامعه هستند.

در خاتمه باید گفت نفی واقعیات باعث کاهش یا از بین رفتن آنها نمیشود فقط در روند افزایش پیشگیری، کندی ایجاد میکند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دكتر نيستم اما GB ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    0 0
    عليع ميفرمايد: از دری كه فقر وارد شود از در ديگر دين و ايمان خارج ميشود. صد در صد دليل اصلي پرخاشگريهاي زياد شده جامعه از فقره و همه مان نوعي مشكل رواني پيدا كرده ايم. كنار پرخاشگري ، بي تفاوتي و سنگدلي رو نيز اضافه كنيد. بي تفاوتي و سنگدلي به اطراف حتي به اقوام نزديك چند سالي هست رواج پيدا كرده.
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    0 0
    با اینهمه بیکاری , اندوه , غم , مرگ , تابوت و گریه و زاری و منع شادی و لغو کنسرت و بگیر و ببند چه انتظاری از مردم میشه داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    0 0
    آنچه البته به جایی نرسد ، فریاد است... هیچ مسؤولی قبول مسؤولیت نمیکند و هیچ مدیری وجود ندارد که بتواند این معظل را مدیریت کند و جامعه را نجات دهد... اگر قرار بود کسی یا ارگانی به فکر باشد ، قبل از اینها فکرشو میکردند تا پیش بینی همه چیز شده باشه و الان امنیت جامعه به مخاطره نیفتد...
  • حسین A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    0 0
    مشکل شما مثلا کارشنان حکومتی اینه که اصلا از وضع جامعه و نیازهای مردم اطلاعی ندارید برای هر پدیده و رفتار اجتماعی یک محدوده ای به بنام موازین شرعی واخلاقی البته از نظر و نگاه خودتان تعربف می کنید و هر چیزی غیر از ان را مترود و مفسد و غیر طبیعی میدانید اما توجه نمی کنید که مردم در زندگی روزمره به چه چیزایی نیاز داردن و چطور رفتار می کنند خشونت و پرخاشگری های امروز جامعه درصد خیلی کمی به خاطر دلائلی هست کخ شما فکر می کنید