نماد فرهنگ همسنگ عمران ساری؛ شهرِ شهروند مدار

تیم مدیریت شهری، اقدام به تملک زمین پادگان سابق ارتش در مرکز شهر نموده تا از این ظرفیت جهت رفاه حال شهروندی و حفظ و پاسداشت فرهنگ غنی ساری بهره جوید. برنامه ریزی، زمینه سازی فرهنگی و اقدام عملی برای اجرای پروژه بوستان ولایت با پیگیری مجدانه تیم مدیریت شهری انجام شده و درحال تکمیل و نهایی شدن جهت بهره برداری است.

به گزارش خبرآنلاین منطقه مازندران- از مولفه هاي اساسي پويايي انديشه شهري، رشد بيش از پيش شهروندان ، فعال و منسجم بودن ذهن آنان است. هويت بخشي به انديشه و نگرش شهروندان و نيز آماده سازي زمينه هاي واقعي خروج از انفعال ، مستلزم تدوين برنامه و اجراي پروژه هايي است كه خلأ آن احساس مي شود. از اين رهگذر، تيم مديريت شهري با بررسي دقيق كاستي هاي شهر و برنامه ريزي در خصوص رفع آن، كمر همت به احقاق حقوق شهر و شهروند بسته و وجهه تلاش خود را بر پويايي فكر، تعالي انديشه و ايجاد فضاهاي شهري مبتني بر انسان محوري گمارده است.

با نگاه به آنچه گفته شد، يكي از خلأهايي كه همواره مورد دغدغه شهروندان ساروي بوده، داشتن فضاي فرهنگي-تفريحي مناسبي است كه اهداف مطروحه را تأمين نمايد. در اين راستا، تيم مديريت شهري، اقدام به تملك زمين پادگان سابق ارتش در مركز شهر نموده تا از اين ظرفيت جهت رفاه حال شهروندي و حفظ و پاسداشت فرهنگ غني ساري بهره جويد. برنامه ريزي، زمينه سازي فرهنگي و اقدام عملي براي اجراي پروژه بوستان ولايت با پيگيري مجدانه تيم مديريت شهري انجام شده و درحال تكميل و نهايي شدن جهت بهره برداري است.

بوستان ولايت با نگاهي جامع، با هدف ايجاد زيرساخت هاي دانش محور طراحي شده است؛ فضاسازي و استفاده بهينه از امكانات موجود در جهت رفع نيازهاي شهروندان، تقويت بينش و زمينه سازي رشد و تعالي منش شهروندي با در نظر گرفتن واحدهاي گوناگون نظير: آمفي تئاتر روباز، خانه دانشوران استان، سينماي كوچك، موزه مردم شناسي، گنجينه آثار تاريخي، امكانات ورزشي و مسير دوچرخه سواري، محيط بازي كودكان، كتابخانه ديجيتال، مسجد و... محقق شده است؛
* موزه مردم شناسي و گنجينه آثار تاريخي:
گذشته فاخر بومي مازندران و به خصوص تاريخ چندهزار ساله ساري، چنانچه درست معرفي نشود، اولين معضلي كه گريبان‌گير جامعه شهري خواهد شد، "بحران هويت" و به تبع آن دورشدن از نشاط اجتماعي و پويايي شهر خواهد بود. از اين رو، تأسيس موزه هاي مردم شناسي و آثار تاريخي، ضمن هويت بخشي به انديشه شهروندان، يكي از بهترين روش هاي حمايت از آنان در مسير شناخت فرهنگ غني بومي و تعميق انديشه شهري خواهد بود.

* خانه دانشوران استان:
پر واضح است، آشنايي با مفاخر علمي و زندگي هاي فعال آنان، ذهن بيننده و خواننده را درگير خواهد كرد. اين قرارگرفتن در معرض تفكّر، كه نتيجه آشنايي با چهره هاي ماندگار علمي و فرهنگي است، يكي از راه‌هاي دستيابي به شهر پويا و شهروندان فعال بوده كه منجر به تعميق بينش شهروندي نيز خواهد شد.

* آمفي تئاتر و سينماي كوچك:
از ديگر مولفه هاي موثر بر فكر و انديشه مردم، مقوله هنر است. در اين ميان، سهم هنر ششم(تئاتر) و هنر هفتم(سينما)، قابل توجه و انكارناپذير است. تئاتر با استفاده از ابزار داستان و نقش آفريني هنرمندان، مخاطب را وادار به واكنش دروني و در نهايت تأثير بر رفتار بيروني خويش مي كند. به عنوان مثال، چنانچه موضوع يك نمايشنامه در قالب احساسات باشد، به يقين مخاطب را درگير كرده و تأثيرپذيري او را در پي خواهد داشت. در داستاني كه مهرباني، نوع‌دوستي، ايثار و فداكاري، احترام متقابل و... پررنگ باشد، به تبع و بدون نياز به تبليغات مستقيم، اين روحيات رواج پيدا خواهدكرد و اين نرم افزار مترقي، تأثير بسياري بر رشد و تعالي انديشه شهري داشته و در نتيجه، تحول محسوس در منش شهروندي را نيز در پي خواهد داشت.

* كتابخانه ديجيتال:
يكي از علل عقب ماندگي جوامع شهري، دوري از مطالعه و كتابخواني است. امروزه رغبت به مطالعه و كتاب كاغذي، به دليل مشغله هاي فراوان در زندگي هاي شهري بسيار كم شده است؛ حال آنكه تحقيقات ميداني نشان مي دهد كه علاقه به كتابخواني در ميان مردم تنزّل جدي نداشته است. كمك گرفتن از ابزار روز مانند تلفن همراه هوشمند، تبلت و ... براي تسهيل مطالعه، يكي از بهترين راه هاي افزايش سرانه كتاب‌خواني و در نتيجه تعميق انديشه شهروندان است. از اين رو، تأسيس كتابخانه ديجيتال در مجموعه بوستان ولايت، ضمن ايجاد بسترهاي فكري با هدف تأمين زيرساخت هاي زندگي شهري انسان محور، آسان‌سازي دسترسي به انواع كتب و ترويج امر مطالعه، منجر به تقويت روحيه مطالبه‌گري و رشد انديشه شهري خواهد شد.

* امكانات و زمينه هاي ورزشي:
پويايي فكري، تعالي انديشه شهري و به تبع، دستيابي به افزايش سلامت شهري، پيش از آن كه در گرو اقدامات ذكر شده باشد، نيازمند داشتن جسم سالم است. شرايط اقليمي و جغرافيايي ساري، زمينه مناسبي براي ورزش و تحرك شهروندان است؛ مانند هواي پاك و دلپذير كه از پيش‌نيازهاي ورزش در محيط ها و فضاهاي مناسب شهري است. در سال هاي اخير، با اقدامات تيم مديريت شهري در خصوص تأمين زيرساخت هاي ورزش همگاني، كمبود امكانات ورزشي رايگان و عام المنفعه در سطح شهر و محله ها تا حد زيادي جبران شده است. با اين اوصاف، زمينه سازي ترويج روحيه ورزش و تحرك، با ايجاد امكانات و فضاي مناسب در بوستان ولايت با هدف افزايش نشاط شهري و به تبع آن رشد سلامت شهر و شهروند، گام مهمي است كه با همّت مجموعه مديريت شهري برداشته شده است.

* محيط بازي كودكان:
ذهن خلّاق و پويا از همان سنين كودكي شكل مي گيرد و صدالبته روشن است كه "بازي" بهترين ابزار براي رشد و خلاقيت فكري كودكان است. چنانچه امروز با ابزار ساده و كم هزينه به كودكان شهرمان بيانديشيم، احتياجي نيست كه آينده براي جبران اين عقب ماندگي، متحمّل هزينه هاي هنگفت شويم. تيم مديريت شهري با نگاه به موضوع فوق و نيز قرار گرفتن ساري در تعريف "شهر دوستدار كودك" توسط يونيسف، اقدام به طراحي و ساخت فضاي بازي كودكان كرده است. روشن است اين اقدام به پويايي فكري كودك-شهروندان و بازخوردهاي اميدبخش در آيندگان براي زندگي در شهري مبتني بر دانش و انسان‌محوري مي انجامد.

*خانه هنرمندان و نگارخانه:
آثار هنري وقتي كه خلق مي شوند اگر مجالي براي نمايش و رويت مردم نداشته باشند، نمي توانند تاثير بسزايي در توسعه فرهنگي و اجتماعي شهر بگذارند. از اين رو، يكي از ظرفيت هايي كه تيم مديريت شهري ساري، در مجوعه بوستان ولايت در نظر گرفته است دو ساختمان مجزاست . يك از اين ساختمان ها نگارخانه و ديگري خانه هنرمندان است. اميدواريم با استفاده مفيد از اين دو ظرفيت ايجاد شده شاهد رشد و تعالي انديشه شهري و تامين الگوهاي سلامت شهر با توليد نشاط و شادابي در ميان شهروندان ساروي باشيم.

*سراي ارشد:
تيم مديريت شهري ساري با پيش بيني فضايي مجزا جهت استفاده سالمندان در محيط با صفاي بوستان ولايت، سراي ارشد را طراحي و ساخته است. اين سرا، محلي براي اجراي برنامه هاي شاد و متنوع جهت توانمند سازي سالمندان و تقويت روحيه نشاط و شادابي در آنان است. طبيعتاً وجود سراي ارشد در بوستان ولايت ضمن اينكه براي سالمندان مغتنم خواهد بود، با توجه به بستر آماده بوستان و استفاده عموم شهروندان از اين محيط در سنين مختلف، زمينه ارتباط بسيار خوب ميان سالمندان و جوانان شهر خواهد بود و تجربيات نسل هاي گذشته چراغ راه آينده نسل هاي بعدي خواهد شد.

گفتني است پروژه بوستان ولايت ساري در سال جاري نهايي شده و آماده استفاده شهروندان گرامي و گردشگران خواهد شد.
روابط عمومي شهرداري ساري آماده دريافت نقطه نظرها و پيشنهادهاي شهروندان در زمينه مسائل مديريت شهري مبتني بر انديشه شهروندي است.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =