توکلیان: جوانگرایی هزینه دارد/ این تیم در المپیک  ۲۰۲۰ نتیجه می‌دهد

پیروزی دیلی نوشت: تیم‌ملی کشتی آزاد ایران هفته آینده برای شرکت در مسابقات جهانی 2017 فرانسه راهی پاریس خواهد شد.

تیمی کاملا متحول شده و جوان در سالی که اکثر تیم‌ها استارت خود را با جوانگرایی و میدان دادن به مهره‌های جدید برای المپیک می‌زنند.

در این رابطه با امیر توکلیان هم‌صحبت شدیم تا در جریان وضعیت آمادگی ملی‌پوشان قرار بگیریم. صحبت‌های او را با خبرنگار روزنامه پیروزی بخوانید:

- در آستانه مسابقات جهانی چقدر می‌توان به این تیم جوان و جدید امیدوار بود؟

درمقایسه با المپیک تیم ما 90 درصد تغییر کرده و تنها یک حسن یزدانی را در ترکیب خود داریم که او هم تغییر وزن داده، تیم ما بسیار جوان شده است و فکر می‌کنم میانگین سنی تیم 23 سال باشد. در سالِ بعد از المپیک این بهترین کاری بود که می‌شد انجام داد.

- چقدر به فرآیند انتخابی تیم ملی پایبند بودید؟

صددرصد. در همه اوزان نفرات اول انتخابی ملی‌ پوش شدند.

- در بین سبک‌وزن‌ها چقدر شانس مدال داریم؟

در 57 کیلو رضا اطری کشتی‌گیری است که برنز آسیایی را دارد. تازه 23 ساله شده و قطعا کار خیلی سختی برابر حریفانش دارد. بهنام احسان‌پور در 61 کیلو،‌ درحالیکه همه 57 کیلوهای خوب دنیا به این وزن آمده‌اند، کار دشواری دارد هرچند که اعتقاد دارم او کشتی‌گیر خیلی خوبی است. میثم نصیری در 65 کیلو در اوج پختگی است، اگر روی تشک اشتباهاتش را کمتر کند می‌تواند نتیجه لازم را بگیرد. مصطفی حسین‌خانی در 70 کیلو کشتی‌گیر باتجربه‌ای است که صاحب مدال برنز جهان شده، هرچند که حریفان سرسختی در جهانی دارد اما در اوج تجربه است.

- وضعیت‌مان در میان‌وزن چطور است؟

پیمان یاراحمدی در 74 کیلو گرچه پایش آسیب دیده اما می‌تواند صاحب مدال جهانی شود چون با خوب‌های دنیا کشتی گرفته و دیگر می‌توان او را جزو باتجربه‌ها حساب کرد که در آسیایی، جام‌جهانی و ... کشتی گرفته است. در 86 کیلو هم ستاره تیم ما حسن یزدانی حضور دارد که یک وزن بالاتر آمده، گرچه حریفان سرسختی خصوصا از آمریکا را پیش رو دارد اما انگیزه و خواهندگی که در او هست، می‌تواند ضامن موفقیتش باشد.

- چقدر به سنگین‌وزن‌های‌مان امید دارید؟

امیر محمدی در 97 کیلو از اردوی المپیک زیر نظر کادرفنی بوده و در جام‌جهانی و بازی‌های کشورهای اسلامی کشتی گرفته، به نظرم اگر در قالبِ خواستن قرار بگیرد، می‌تواند برای همه حریفانش خطرناک باشد. یدالله محبی هم در 125 کیلو شگفتی ساز مسابقات انتخابی بود که توانست کمیل قاسمی دارنده دو مدال المپیک را شکست دهد،‌ پس کشتی‌گیر کوچکی نیست، هرچند که اعتقاد دارم او اگر همانقدر که در دفاع محکم است، در حمله هم محکم باشد، می‌تواند از پسِ هر سنگین‌وزنی بربیاید. کشتی‌گیران روس، آمریکا، اوکراین و گرجستان حریفان اصلی او در جهانی هستند.

- اینکه گفتید تیم ما جوان شده و تغییرات زیادی داشته البته مختص اغلب حریفان ما در اولین جهانی بعد از المپیک است.

معتقدم که تیم آمریکا بهترین تیم را در اختیار دارد، تیمی جوان و البته باتجربه.

- ما معمولا کمتر در سال‌های بعد از المپیک دست به جوانگرایی زده‌ایم.

کلا ورزش ما نتیجه گراست. اگر می‌خواهیم جوانگرایی کنیم زمانش بعد از المپیک است. جوانگرایی هم هزینه دارد، باید مردم خوب‌مان و کارشناسان فهیم‌مان این نکته را در نظر بگیرند. این تیم برای المپیک 2020 باتجربه خواهد شد. ضمن اینکه ما خیلی هم زمان نداشتیم. یک ماه را به خاطر ماه مبارک رمضان از دست دادیم و کلا 40 روز روی این تیم کار کردیم.

- حسن یزدانی می‌تواند طلای المپیکش را در جهانی تکرار کند؟

او یکی از بهترین 86 کیلوهای دنیاست و تنها کشتی‌گیر ما که در رنکینگ هست. روسیه و آمریکا 6 کشتی‌گیر در رنکینگ دارند. یزدانی می‌تواند باز هم موفق شود.

251 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =