اختلاف ادامه‌دار میان وزارت ورزش و فدراسیون کشتی

پایگاه خبری وزارت ورزش گفت‌وگوهای انتقادی پیشکسوتان کشتی را بازنشر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نتایج ضعیف کشتی در مسابقات جهانی پاریس واکنش وزارت ورزش را به دنبال داشت. وزارت ورزش از فدراسیون کشتی خواست دلایل ناکامی تیم ملی کشتی را در این رقابت ها در گزارشی به این وزارت اعلام کند. این واکنش اما برخورد این فدراسیون را به دنبال داشت که در بیانیه ای نوشت: چه خوب که وزارت ورزش یاد کشتی هم افتاد! 

این نامه نگاری ها و بیانیه صادر کردن ها به نظر می رسد هنوز به اتمام نرسیده است. امروز پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان مصاحبه های پیشکسوتان کشتی با روزنامه ایران درباره دلایل ناکامی کشتی آزاد را بازنشر داده است تا نشان بدهد  پیشکسوتان این رشته هم به عملکرد تیم ملی کشتی و این فدراسیون اعتراض دارند. بخشی از این مصاحبه ها را در ادامه می خوانید:

  • کشتی گیران ما «زیرگیری» بلد نیستند!

    منصور برزگر، عضو شورای فنی کشتی آزاد نخستین فردی بود که نسبت به نتایج ضعیف آزادکاران واکنش نشان داد. او با اشاره به نتایج بد کشتی گیران می‌گوید: «برخی از کشتی گیران ما جوان بودند و برخی دیگر باتجربه، اما باتجربه‌ها نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و این موضوع واقعاً جای تأسف دارد.» او ادامه می‌دهد: «تحرک در کشتی بیشتر شده و حتی ما در سنگین وزن هم شاهد بودیم که 20امتیاز میان دو کشتی گیر رد و بدل شد که این کار بسیار سختی است. تمامی کشورها روی این ورزش کار کرده‌اند و حتی روس‌ها نیز که جزو مدعیان اصلی به حساب می‌آیند در این مسابقات نتوانستند طلا بگیرند و این موضوع نشان دهنده فراگیر شدن کشتی در دنیاست.» برزگر بیان می‌کند: «فدراسیون کشتی به مسابقات انتخابی اکتفا کرد و نفرات برتر را به پاریس فرستاد. برخی از این نفرات بی‌تجربه بودند و نمی‌توان چندان به آنها خرده گرفت اما از کشتی گیرانی همچون مصطفی حسین‌خانی، میثم نصیری، پیمان یاراحمدی و بهنام احسان‌پور که سال‌ها در تیم ملی حضور دارند و اردوهای زیادی را پشت سر گذاشتند بعید بود که این گونه از مسابقات کنار بروند.» عضو شورای فنی کشتی آزاد با اشاره به ضعف کشتی گیران در «زیرگیری» می‌گوید: «حقیقتاً کشتی گیران ما در پاریس نشان دادند که «زیرگیری» بلد نیستند. در سال‌های گذشته شاهمرادف، سرمربی و اسطوره کشتی آزاد روسیه به ایران آمد و گفت 20 سال است که روی «زیرگیری» ایرانی کار کردند و بالاخره توانستند این فن را به درستی انجام دهند در حالی که کشتی گیران ما نتوانستند در پاریس این فن را به درستی انجام دهند. ضعف در این فن به نحوه و سبک تمرینات تیم ملی مربوط می‌شود و این موضوع باید در شورای فنی بررسی شود که چرا کشتی گیران ما نتوانستند این فن را به درستی انجام دهند.»

    میانگین سنی پایین نیامده

    علیرضا حیدری، پیشکسوت کشتی آزاد در خصوص کسب عنوان نهمی تیم ملی در مسابقات جهانی می‌گوید: «ضعف اصلی کشتی آزاد را باید در رده‌های سنی پایین تر جست وجو کرد. کشتی نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت محسوسی داشته و تمامی تیم‌ها بخصوص امریکا در رده‌های سنی پایین تر کار می‌کنند و دیدید که این کشور با تلاش فراوان توانست در این مسابقات بر سکوی قهرمانی قرار بگیرد.» دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۰۴ آتن، ادامه می‌دهد: «فدراسیون کشتی مسابقات انتخابی برگزار کرد و دوبنده تیم ملی را به این نفرات اختصاص داد اما افرادی که انتخاب شدند نتوانستند شأن تیم ملی را حفظ کنند. ما برای فرار از این بحران نیازمند کار ریشه‌ای و پایه‌ای هستیم.» این پیشکسوت کشتی ادامه می‌دهد:«تیم ما به نام جوانگرایی به پاریس اعزام شد اما میدان پاریس نشان داد که میانگین سنی کشتی گیران ما برخلاف ادعاها پایین نیامده است و تنها نفراتی که با مصدومیت روبه‌رو بودند نتوانستند در این مسابقات حاضر شوند.» حیدری بیان می‌کند: «کشتی‌گیران ما از نظر فنی با ضعف‌هایی روبه‌رو هستند که این ضعف‌ها باید در رده‌های سنی پایین‌تر برطرف شود و در حال حاضر سرمربی تیم ملی بزرگسالان نمی‌تواند این ضعف‌ها را پوشش دهد. وظیفه سرمربی تیم ملی بزرگسالان تنها حفظ آمادگی جسمانی است و نمی‌تواند کار ریشه ای روی کشتی گیران انجام دهد.» حیدری که کسب مدال طلای مسابقات جهانی را هم در کارنامه خود دارد، می‌گوید: «تغییر قوانین هم باعث شده تا کشتی گیران ما با مشکلاتی روبه‌رو شوند البته این موضوع باید توسط کادر فنی به کشتی گیران منتقل شود و کادر فنی جزئیات تغییرات قوانین را در اختیار کشتی گیران قرار دهند تا کشتی گیران در زمان مسابقه دچار سردرگمی نشوند، موضوعی که در پاریس به چشم آمد و کشتی گیران ما در چند صحنه امتیازات حساسی را به دلیل عدم اطلاع از قوانین جدید از دست دادند.»

    ضعف اصلی ، اجرای تاکتیک

    عباس جدیدی، قهرمان سابق کشتی آزاد جهان می‌گوید: «متأسفانه فدراسیون به وعده‌های خود عمل نکرد و نتوانست آن پوست اندازی‌ که مورد نظرش بود را عملی کند. تیمی که در پاریس به روی تشک رفت با وعده‌های فدراسیون، فرسنگ‌ها فاصله داشت که این بدعهدی به دلیل تصمیمات هیجانی است.»
    دارنده مدال نقره المپیک آتلانتا ادامه می‌دهد: «تیم ما به جز حسن یزدانی عملکرد خوبی نداشت. اگر به نتایج تیم ملی پس از المپیک ریو تا مسابقات جهانی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که کشتی آزاد ما در طول این مدت تنزل داشته. تیم ما تنها در 2 وزن از نفرات جوان استفاده کرد و این واقعیت امر است.» این پیشکسوت کشتی آزاد بیان می‌کند: «ما در کشتی آزاد به انقلاب نیاز داریم و در این راه باید از تمامی مربیان سازنده استفاده کنیم و نباید مربیان پایه را در ویترین قرار دهیم. کار اصولی و حرفه ای در رده‌های پایه شکل می‌گیرد. آموزش فنون به مربی بزرگسال مربوط نمی‌شود و این موضوعی است که متأسفانه در کشور ما به آن توجه نمی‌شود و با کسب نتایج ضعیف ما صورت مسأله را پاک می‌کنیم.» جدیدی در خصوص ضعف کشتی‌گیران در اجرای فنون می‌گوید: «حقیقتاً کشتی گیران ما چنین ضعفی ندارند اما خارجی‌ها دست مان را خوانده‌اند. ما نباید یکنواخت باشیم چرا که با یکنواختی دست مان رو می‌شود. دنیا به سمت آنالیز رفته و تمام دنیا مشغول آنالیز کشتی گیران ایرانی هستند. کشورهای دیگر روی فن‌ها و گاردهای کشتی گیران ایرانی کار می‌کنند و برنامه دارند. تکنیک کشتی گیران ایرانی زبانزد جهانیان است و ضعف اصلی ما در اجرای تاکتیک است که برای رسیدن به جایگاه ایده‌‌آل باید روی این موضوع بیشتر کار کرد.»

 

41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 702114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =