۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰

ایسنا نوشت: نخست‌وزیر پیشین انگلیس برای اولین بار اذعان کرد او و سایر رهبران جهان به اشتباه تسلیم فشار رژیم صهیونیستی شدند تا فورا پس از پیروزی حماس در انتخابات ۲۰۰۶ فلسطین، این گروه اسلام‌گرا را بایکوت کنند. به گفته تونی بلر، جامعه جهانی باید برای آوردن حماس به پای میز مذاکره تلاش می‌کرد.

به نوشته روزنامه گاردین، تونی بلر که در سال ۲۰۰۶ همزمان با پیروزی جنبش حماس در انتخابات نخست‌وزیر بود، حمایت قاطع خودش را از تصمیم جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا اعلام کرد. پس از آن، کاخ سفید کمک‌هایش را قطع کرد و روابط با حماس را پس از پیروزی آن در انتخابات پارلمانی فلسطین قطع کرد و شرط به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، تقبیح خشونت و تبعیت از توافق‌های پیشین بین جنبش فتح و اسرائیل را به عنوان پیش‌شرط مطرح کرد. این شروط از سوی حماس رد شد. این انتخابات از سوی ناظران بین‌المللی آزاد و شفاف توصیف شد.

بلر که پس از ترک نخست‌وزیری نماینده مذاکرات چهارجانبه صلح خاورمیانه شد، اکنون می‌گوید جامعه بین‌المللی باید برای "آوردن حماس به پای میز مذاکره تلاش می‌کرد." این بایکوت و تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی علیه غزه که سال بعد از آن آغاز شد، امروز همچنان ادامه دارد. در گزارش دو سال پیش سازمان ملل آمده است، اثرات ترکیبی محاصره و سه تهاجم نظامی اسرائیل به غزه از سال ۲۰۰۹ می‌تواند این سرزمین را تا ۲۰۲۰ "غیر قابل سکونت" کند. شرایط انسانی از زمان نگارش این گزارش به شدت وخیم شده است.

تونی بلر در مصاحبه برای کتاب جدیدش با عنوان "غزه: در مسیر سپیده‌دم" (Gaza: Preparing for Dawn) گفت: با نگاهی به گذشته گمان می‌کنم ما باید درست از همان ابتدا تلاش می‌کردیم تا حماس را وارد مذاکره کنیم و مواضع آنها را تغییر دهیم. گمان می‌کنم این همان مساله‌ای است که اگر به گذشته برگردم در آن بازنگری می‌کنم.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس تاکید کرد: اما قطعا این خیلی سخت بود و اسرائیلی‌ها هم شدیدا مخالف آن بودند اما شاید می‌توانستیم راهی پیدا کنیم و شاید به توافق‌های غیر رسمی با حماس دست پیدا می‌کردیم.

بلر در ادامه توضیحی نداد که این توافق‌های "غیررسمی" با حماس ممکن بود چه باشد اما او شاید به تماس‌های محرمانه ام‌آی۶ و نمایندگان حماس حین و احتمالا پس از ربوده شدن الن جانسون، خبرنگار بی‌بی‌سی‌ از سوی یک گروه افراطی در سال ۲۰۰۷ اشاره داشته است. این گروه نهایتا با فشار دولت دوفاکتوی حماس آن خبرنگار را آزاد کردند.

از سوی دیگر جاناتان پاول،‌ رئیس دفتر سابق بلر در دوره نخست‌وزیری در مصاحبه‌ای پا را فراتر گذاشت و گفت استراتژی کمیته چارجانبه صلح خاورمیانه "یک اشتباه فاحش" بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =