اخیرا در قوانین مختلفی، تغییراتی درباره معافیت و کسر خدمت مربوط به ایثارگران و فرزندان ذکور آنها به وجود آمده. نکته اینجاست برخی از این تغییرات، هنوز ابلاغ نشده و فرزندان ایثارگران باید دقت کنند غیبت نخورند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین با تصویب قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی و قانون بودجه سال۹۶، تغییرات مهمی در موضوع معافیت و کسر خدمت فرزندان ایثارگران ایجاد شد که به‌دلیل اختلاف‌ نظرهای زیادی که در این‌باره به‌وجود آمد، در ابلاغ و اجرا با مشکلاتی مواجه شد.
اصرار مجلس و نمايندگان بر اجراي قانون مصوب و از سوي ديگر عدم‌ابلاغ اين قوانين و نظراتي كه ستاد كل نيروهاي مسلح در اين زمينه داشت، اين مصوبات قانوني را با تأخير چندماهه مواجه كرد.
با پيگيري فراكسيون ايثارگران مجلس، جلسه‌اي مشترك بين ستاد كل نيروهاي مسلح و مجلس در اين‌باره تشكيل شد و توافقات زير در اين جلسه مشترك كه با حضور رئيس مجلس و سردار سرلشكر باقري تشكيل شده بود به سرانجام رسيد. در اين جلسه مقرر شد بند 5تبصره 11 قانون بودجه سال96 هرچه سريع‌تر اجرايي شود. براساس اين بند فرزندان ايثارگران مشمول ماده 45 قانون خدمت وظيفه عمومي علاوه بر امتياز مذكور در اين ماده مشروط به عدم‌غيبت آنها و نيز انجام خدمت وظيفه عمومي پدر آنان با هر مقطع تحصيلي، مشمول رديف اول جدول با اعمال 50درصد تخفيف مي‌شوند.
براي شفاف‌شدن اين بند به تشريح آن مي‌پردازيم:
الف- ايثارگران مشمول ماده 45 شامل رزمندگان، جانبازان و آزادگان مي‌شوند لكن نكته قابل تأمل در ماده 45 اين است كه رزمندگان، جانبازان و آزادگاني كه وصف آنان در اين ماده آمده است را شامل مي‌شود يا عموم آنان را شامل مي‌شود؟‌ آنچه كه در ماده 45 آمده است جانبازان 25درصد و بالاتر، آزادگان باسابقه 24 ماه اسارت و رزمندگان با 30‌ماه حضور در جبهه را دربرمي‌گيرد. علاوه بر آن آزادگان، رزمندگان و جانبازاني كه شرايط فوق را به‌صورت مستقل ندارند ولي جمع سوابق جانبازي، اسارت و رزمندگي آنان به عدد 30مي‌رسد هم مي‌توانند مشمول ماده 45 شوند.
ب- فرزندان ايثارگران مشمول ماده 45 علاوه بر استفاده از اين ماده مشمول استفاده از امتياز اين بند مي‌شوند.
پ- شرط استفاده از تسهيلات اين بند، عدم‌غيبت آنان و انجام خدمت وظيفه عمومي پدرشان است.
ت- فرزندان ايثارگران با هر مقطع تحصيلي مشمول استفاده از تسهيلات اين بند مي‌شوند.
ث- فرزندان ايثارگران مشمول رديف اول جدول ميزان جريمه مشمولان غايب براي صدور كارت معافيت بوده و با پرداخت 50درصد از مبلغ تعيين شده يعني، 50ميليون ريال از خدمت معاف مي‌شوند.
ج- محدوديتي در تعداد فرزندان يك ايثارگر در استفاده از تسهيلات اين بند وجود ندارد.
علاوه بر آن توافق شد بند «د» ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه، در طول برنامه، سالانه حداكثر 20هزار نفر را براساس بالاترين درصد جانبازي، سابقه اسارت و مدت جبهه مشمول كسر خدمت نمايد. برابر قانون برنامه ششم، بند «د» ماده 88 به شرح زير به انتهاي ماده 45قانون خدمت وظيفه عمومي ملحق مي‌شود:
- فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازاي هر‌ماه حضور يك‌ماه كسر خدمت از نظام وظيفه
- فرزندان آزادگان به ازاي هر‌ماه اسارت يك‌ماه كسر خدمت از نظام وظيفه
- فرزندان جانبازان به ازاي هر درصد جانبازي يك‌ماه كسر خدمت از نظام وظيفه.
براي جانبازان، درصد كميسيون‌هاي پزشكي بنياد و نيروهاي مسلح معتبر است. ضمنا حكم بند «د» ماده 88 قانون برنامه ششم بر حكم تبصره 2ماده 33 قانون احكام دائمي حاكم خواهد بود و كاهش درصد، سابقه اسارت و مدت جبهه كه به‌منظور اصلاح ماده 45 قانون خدمت وظيفه عمومي پيش‌بيني شده بود، قابليت اعمال نخواهد داشت.
نكته حائز اهميت در اعمال بند «د» ماده 88 عدم‌محدوديت تعداد فرزندان ايثارگران در استفاده از مزاياي اين تسهيلات قانوني است. با عنايت به اينكه جزئيات اين توافق هنوز ابلاغ نشده است فرزندان ايثارگران بايد دقت كنند در اعزام به خدمت مرتكب غيبت نشوند، زيرا احتمال اينكه درصورت غيبت از بخشي از تسهيلات مورد نظر محروم شوند، وجود دارد. ضمنا برابر اعلام رئيس اداره سرمايه انساني ستاد كل نيروهاي مسلح سربازان در حال خدمت در اولويت بهره‌مندي از تسهيلات درنظر گرفته شده، خواهند بود
46231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    22 0
    خبر انلاین لطفا با سردار کمالی در رابطه با زمان ابلاغ مصاحبه کنید.به خدا قسم مردیم از انتظار
  • کامیار A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    20 0
    لطفا در رابطه با زمان ابلاغ ابلاغیه و اجرا مصاحبه کنید با مسولین ستادکل
  • سرباز A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    21 0
    سلام، توضیحات رو بی خیال لطفا خبر ابلاغ شدن/نشدن را بدهید.
  • محمدرضا A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    13 0
    فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازاي هر‌ماه حضور يك‌ماه كسر خدمت از نظام وظيفه این بندبالا الان تصویب شده یا نه ؟
  • امیر IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
    6 0
    کسی که پدرش سابقه 30 ماه جبهه داره چرا دیگه خدمت رو بخره ؟خودش معاف هست دیگه