۰ نفر
۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵

اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی چه پیامدهایی برای ایران و منطقه دارد؟

به گزارش خبرآنلاین، حسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته ای کشورمان در سرمقاله امروز همشهری درباره پیامدهای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نوشته است: 

اقدام دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را باید با نگاهی گسترده‌تر و در ارتباط با اتحاد تازه شکل گرفته میان عربستان و رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه دید.

اتحاد بين تل‌آويو و رياض بر اين مبنا شكل ‌گرفته كه تل‌آويو تمام ظرفيت خود در واشنگتن و در سطح جهان را براي مقابله با حضور و نقش و نفوذ ايران در منطقه به‌كار خواهد گرفت و متقابلا رياض نيز اقداماتي خواهد كرد. رياض هزينه اين تقابل را خواهد پرداخت، موضوع فلسطين را به نفع تل‌آويو حل خواهد كرد، به رسميت شناختن موجوديت كشوري به‌نام اسرائيل از سوي اعراب را عملي خواهد كرد و تا آخر متحد تل‌آويو خواهد ماند و رفيق نيمه‌راه نخواهد شد.

ارتباطات تل‌آويو با كاخ سفيد و وضعيت فعلي لابي صهيونيست‌ها در دوره ترامپ به‌گونه‌اي است كه در مورد ايران، خاورميانه و پروسه صلح، اين تل‌آويو است كه حرف آخر را مي‌زند. طرح ائتلاف تل‌آ‌ويو -رياض - ابوظبي - كاخ سفيد اين است كه ابتدا «دم مار» (نفوذ منطقه‌اي ايران) و سپس «سر مار» (قدرت ايران) را قطع كنند.

پيش از آنكه دونالد ترامپ، قدس را به‌عنوان پايتخت اسرائيل اعلام كند، شوراي امنيت ملي آمريكا به رياست او جلسات متعددي در اين رابطه برگزار كرد. تقريبا تمامي اعضا مخالف چنين اقدامي بودند اما ترامپ به‌نظرات وزارت خارجه، پنتاگون و حتي مشاورين خودش در كاخ سفيد هيچ توجهي نكرد. حتي برخي از بزرگان در هر دو حزب جمهوريخواه و دمكرات و برخي از سران كشورهاي غربي به رئيس‌جمهور در مورد عواقب اين تصميم هشدار دادند اما ترامپ وقعي نگذاشت.

علت اين است كه تل‌آويو به ترامپ اطمينان داده كه اولا در پشت پرده با متحدان عرب آمريكا توافق صورت گرفته است و ثانيا براي يك مدت كوتاه تنها تعدادي تظاهرات و نشست اعتراضي برگزار و چند بيانيه صادر خواهد شد و نه بيشتر. اسرائيلي‌ها به ترامپ اطمينان داده‌اند كه كشورهاي عربي منطقه غرق در بحران‌هاي داخلي هستند و كشورهايي مثل عربستان و امارات در اعلام چنين تصميمي با آمريكا و اسرائيل هماهنگ خواهند بود و اكنون فلسطيني‌ها بي‌پناه‌تر و ضعيف‌تر از هميشه هستند.

محمد بن سلمان چند هفته پيش محمود عباس را به حضور خواند و در ملاقات خصوصي طرح صلحي را پيش روي او نهاد كه محمود عباس را شوكه كرد. عباس به او گفت كه اين طرح از طرح‌هايي كه خود اسرائيلي‌ها به ما پيشنهاد كرده‌اند هم خفت‌بار‌تر است. تعيين قدس به‌عنوان پايتخت اسرائيل نيز بخشي از طرح پيشنهادي محمد بن سلمان بوده است. بن سلمان به او پاسخ مي‌دهد: اكنون شرايط تغيير كرده، اگر اين طرح را نمي‌تواني بپذيري بهتر است استعفا كني. بن سلمان تأكيد كرده كه تأخير در پذيرش و اجراي اين طرح در نهايت باعث مي‌شود تا آمريكا به‌صورت يكطرفه قدس را به‌عنوان پايتخت اسرائيل به رسميت بشناسد و خلاص.

ماجراي استقلال كردستان عراق طرحي براي تجزيه كامل اين كشور و كاشتن يك اسرائيل كوچك در بيخ گوش ايران بود، استعفاي حريري طرحي براي شورش داخلي وحذف حزب‌الله لبنان بود، قيام علي عبدالله صالح عليه حوثي‌ها طرحي براي فروپاشي حكومت حوثي‌ها در يمن بود و بالاخره تشديد حملات مستمر هوايي تل‌آويو به سوريه نيز درجهت متزلزل كردن روند ختم بحران سوريه و بازسازي مجدد گروه‌هاي تروريستي است و همه اينها بخشي از طرح‌هاي منطقه‌اي ائتلاف مذكور براي قطع «دم مار» بوده كه البته به لطف خداوند برنامه‌هاي آنها با شكست روبه‌رو شده است؛ هرچند اين روند ادامه دارد و طرح‌هاي متعددي از سوي اين كشورها همچنان در دستور كار قرار دارد.

تصميم بر اين است كه با اعلام قدس به‌عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، طرح 2دولت فلسطيني-اسرائيلي منتفي و تشكيل دولت واحد يهود در مسير نهايي شدن قرار گيرد. كاخ سفيد و تل‌آويو خودشان را براي اعتراضات و تظاهرات در سطح كشورهاي مختلف آماده كرده‌اند اما تحليل‌شان اين است كه اين وضعيت چند هفته‌اي ادامه خواهد داشت و ماجرا خيلي زود تمام مي‌شود. اگر اين تحليل درست از آب درآيد: اولا ترامپ تنها رئيس‌جمهور آمريكا خواهد بود كه موفق به اجراي مصوبه سال1995 كنگره آمريكا در اعلام قدس به‌عنوان پايتخت اسرائيل شده است. ترامپ از نظر داخلي در وضعيتي بسيار شكننده است كه اين ماجرا مي‌تواند او را از بحران داخلي حداقل براي يك‌سال آينده نجات دهد؛ زيرا لابي صهيونيست‌ها اجازه حذف ترامپ را نخواهد داد.

ثانيا اوضاع داخلي بنيامين نتانياهو اگر بدتر از ترامپ نباشد، بهتر نيست. موفقيت در موضوع پايتختي قدس ختم عملي طرح دو دولت فلسطيني-اسرائيلي است كه زمينه‌سازي‌ بزرگي براي تشكيل دولت واحد يهود خواهد بود. اين موجب خواهد شد نه‌تنها نتانياهو از بحران اتهامات فساد اقتصادي در داخل نجات پيدا كند، بلكه به‌عنوان قهرمان صهيونيست‌هاي جهان شناخته شود.
ثالثا جايگاه تل‌آويو براي مديريت ائتلاف ضد‌ايراني براي حركت به سمت اقدامات بيشتر، گسترده‌تر و خسارت‌بارتر عليه ايران تقويت خواهد شد.

واكنش جهان اسلام به ماجراي اعلام قدس به‌عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي از سوي آمريكا، تعيين‌كننده‌ترين تأثير را نه‌تنها در سرنوشت فلسطين، منطقه خاورميانه، جهان عرب و جهان اسلام خواهد داشت، بلكه تكليف اجراي ساير طرح‌هاي ائتلاف ضد‌ايراني را نيز مشخص خواهد كرد. هنر ديپلماسي ايران اين خواهد بود كه بتواند با اقدامات جمعي جهان اسلامي-عربي با اين تجاوز آشكار صهيونيست‌ها به مقدسات مسلمانان مقابله كند؛ در غير اين صورت، هرگونه اقدام محاسبه نشده و تكروانه ايران نه‌تنها تأثير تعيين‌كننده‌اي در تغيير وضعيت نخواهد داشت، بلكه ممكن است اهرمي در اختيار تل‌آويو قرار دهد تا افكار عمومي جهان به‌ويژه افكار عمومي جهان عرب را از ماجراي قدس به سمت ايران منحرف كرده و زمينه اقدامات بيشتر عليه ايران را فراهم كند.

175252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    15 7
    به این می گویند یک دیپلمات تمام عیار.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    7 4
    به نظرم بهترين تنبيه براي آمريكا تحريم كالاهاي ساخت آمريكا درجهان اسلام است البته اين به معني نفي تاثير خيزش هاي مردمي نيست
  • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    6 6
    موافقم. اتخادیه عرب یک تکانی به خودش بدهد. فقط بلدند عرب عرب کنند؟ حالا وقتشه که از حقوق اعراب فلسطینی دفاع کنند. همیشه ما به کمک کشورهای عربی رفته ایم و شوربختانه چوب هم خورده ایم. حالا نوبت اونهاست.ما فقط در قالب کشورهای اسلامی عمل خواهیم کرد و سهم خود را خواهیم پرداخت.