عملکرد ضعیف تلویزیون در پوشش اخبار و تزریق یاس و ناامیدی از طریق برنامه‌ها و سریال‌هایش، این هفته هم همچنان مورد نقد و اعتراض‌های زیادی قرار گرفت.

نژلا پیکانیان: در چند سال اخیر بحث‌های مختلفی درباره از دست رفتن مخاطب تلویزیون و شبکه‌های مختلفش که نسبت به قبل بر تعدادشان افزوده هم شده است، مطرح بوده و هست. اما هر بار با به وجود آمدن اتفاقات و اخبار جدید و نحوه اطلاع‌رسانی و پوشش دهی شبکه‌های مختلف صدا و سیما درباره آن مسئله و رویداد، موضع‌گیری‌های تازه‌ای نیز در این رابطه به وجود می‌آید که بسیاری از آنها همچنان عملکرد این رسانه را در مواجهه با مسائل روز جامعه زیر سوال می‌برد.

در یکی دو ماه اخیر پس از انتقاداتی که به نحوه پوشش تلویزیون و بخش‌های مختلف خبری پس از زلزله کرمانشاه مطرح شد، چند مورد دیگر نیز به میان آمد تا انتقاد از صدا و سیما همچنان ادامه یابد.

فراگیرتر شدن فضای مجازی از جمله همین تلگرام که هنوز هم فیلتر است، باعث شده تا مخاطبان صدا و سیما چندان هم مثل سابق چشم و کوش بسته نباشند و هر خبر ریز و درشتی را به این راحتی‌ها هم نپذیرند.

شاید برای ترس از همین رقیبان در فضای مجازی بود که صدا و سیما دست به تهیه یک گزارش ساختگی درباره فیلتر تلگرام زد که اعتراضات و انتقادات وسیعی را حتی در خود این رسانه ایجاد کرد. 

در هفته جاری بازار انتقادها به صدا و سیما داغ بود و حتی اسحاق جهانگیری نیز در کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با انتقاد از عملکرد صداوسیما در مقاطع مختلف از جمله پوشش اخبار اعتراضات اخیر در کشور، گقت: «این ایام من به عنوان یکی از مسئولان کشور با وجود اینکه بسیاری از دوستان توصیه می‌کردند صحبت نکنم، به صداوسیما اعلام کردم که می‌خواهم با مردم حرف بزنم اما این رسانه بهانه‌های مختلفی از جمله مسائل فنی را مطرح کرد و این زمان به من اختصاص داده نشد.» البته چندی بعد از صحبت‌های جهانگیری مدیر شبکه یک سیمت نیز پاسخ او را داد و اظهارات او را نقض کرد. (اینجا)

افکار عمومی درباره نقش منفی صدا و سیما در برخورد با واقعیت‌های جامعه و ایجاد یاس و ناامیدی بسیار حساس شده است. برای مثال در گزارشی که خبرآنلاین منتشر کرد (اینجا) بحث پمپاژ نامیدی در برنامه‌های صدا و سما از برنامه‌های ترکیبی گرفته تا اخبار و حتی سریال‌ها، واکنش‌های متعددی را از سوی کاربران خبرآنلاین به همراه داشت و تعداد زیادی از مخاطبان طرح این مسئله را صحیح و به جا دانسته بودند.

در طول هفته های گذشته نیز بسیاری از رسانه‌ها اعم از روزنامه و سایر رسانه‌های مکتوب که برای نمونه می‌توانید (اینجا) را بخوانید درباره نحوه عملکرد این رسانه گزارش‌های تحلیلی مختلفی را منتشر کردند.

همچنین خبرآنلاین در یک نظرخواهی نیز از کاربرانش خواست تا به یک سوال اساسی درباره نقش صدا و سیما در تزریق ناامیدی به جامعه پاسخ دهند و این سوال را مطرح کرد: صداوسیما به عنوان فراگیرترین رسانه در ایران همواره تاثیرگذاری بالایی داشته است، اما در چند سال اخیر به نظر می‌رسد این رسانه بیشتر در پی نمایش غم و اندوه در جامعه بوده است، چقدر صداوسیما را در گسترش یاس و ناامیدی در جامعه موثر می‌دانید؟ (اینجا)

بیشتر نظرات این نظرخواهی نیز سهم تلویزیون و برنامه‌هایش را در تزریق یاس به جامعه زیاد دانسته بودند. مشروح جمع‌بندی این نظرخواهی را می‌توانید فردا در خبرآنلاین بخوانید.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =