عصر ایران نوشت: واکاوی چند و چون علل مسئله خوابگاه دخترانه حضرت معصومه دانشگاه شهید چمران اهواز

متن ارسالی از سوی یکی از کاربران :

واکاوی چند و چون علل مسئله خوابگاه  دخترانه حضرت معصومه دانشگاه شهید چمران اهواز

اواخر ماه گذشته و در روز 25 خرداد، 150 نفر از دانشجویان دخترِ مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه دانشگاه شهید چمران در اعتراض به مشکلات سیستم سرمایشی مجتمع خوابگاهی تجمع نمودند.

در نوشتاری که در زیر خواهد آمد، هدف پرداختن به دلایل اعتراض حقه دانشجویان و واکاوی علل قصور مدیران و هیئت رییسه دانشگاه شهید چمران اهواز نمی باشد، بلکه تحلیل و پرداختن به بخشی از اظهارات "محمود صادقی" عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در باب این مسئله است.

پس از تجمع دانشجویان مجتمع خوابگاهی دانشگاه شهید چمران، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برای بررسی ابعاد ماجرا، "محمود صادقی"  را به دانشگاه اعزام کرد.

او بر اساس اظهارات خود، پس از جلسه با هیئت رییسه دانشگاه، کانون صنفی اساتید و همچنین گفتگوی چند ساعته با دانشجویان دانشگاه و مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه در بابِ اتفاق بوجود آمده به موارد متعددی به عنوان عوامل وقوع مسئله اشاره کرد که پس از کسب اطلاع راقمِ این سطور، یک مورد از دلایلی که او بدان اشاره می کند به هیچ وجه صحیح نبوده و از هر گونه اعتباری ساقط است.

در گزارشی که به نقل از"محمود صادقی" در رسانه ها آورده شده، او گفته است:

"صادقي خاطرنشان کرد: «چند بحث حاشيه‌اي نيز در بروز اين اتفاقات بي‌تأثير نيست، از جمله اينکه استانداري استان خوزستان ظاهرا تعهد داده بوده است که کمک‌هايي را براي امور عمراني دانشگاه انجام دهد و از دانشگاه خواسته بوده که تعداد دانشجويان شبانه دانشگاه به علت نيازهاي استان افزايش پيدا کند و متعهد شدند که بخشي از اين هزينه‌ها را تأمين کنند، دانشگاه تعهدات خود را انجام داده و ظرفيت‌ها را در رشته‌هاي مختلف افزایش داده اما استانداري به تعهدات خود عمل نکرده است. بخش زيادي از اعتراضات بچه‌ها به دانشجويان نوبت دوم و شبانه بازمي‌گردد که هم بايد پول بدهند و هم از امکانات کمتري برخوردار هستند. به‌هرحال عدم اجراي تعهدات استانداري و تغيير استاندار در يکي، دو سال گذشته باعث حل‌نشدن مشکلات شده بود."

در رابطه با اظهار فوق از "محمود صادقی"، لازم است جهت تنویر افکار عمومی نکاتی چند را به مخاطبان این نوشتار ارائه دهم:

1- بودجه دانشگاه های دولتی نظیر دانشگاه شهید چمران، فارغ از اراده و خواست نهاد استانداری در هر استان می باشد و اعتبار مصوب دانشگاه های دولتی کشور بر اساس یک موافقت نامه مستقیم با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و طبق شاخص های بودجه بندی که در ذیل به آنها اشاره خواهد شد، تخصیص داده می شود. طبیعتا می بایست، "محمود صادقی" به دلیل عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و آشنایی با قوانین موضوعه کشور بالاخص در ارتباط با دانشگاه ها بیش از سایرین به این موضوع آشنا باشد.

2- در همان گزارش منتشر شده در رسانه ها، "ذوالفقار یزدان مهر" مشاور صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم، درباره وضعیت خوابگاه دخترانه شهید چمران، عنوان می کند:

«در بازديدي که سال گذشته از اين خوابگاه‌ها داشتيم، تصميم بر اين بود يک‌ميليارد‌ و ٣٨٠ ميليون تومان به اين خوابگاه اختصاص داده شود. در آن زمان در بحث آب شرب و برخي تجهيزات مشکلاتي مطرح بود که حل کرديم؛ اما انتظار مي‌رفت خود مسئولان دانشگاه با توجه به شرايط جوي اين شهر، مشکلي مانند خنک‌کننده‌ها را پيش‌بيني کنند و اين حادثه به دليل مديريت نادرست منابع خوابگاه به وجود آمده است».
 
بنابر اظهارات فوق که از سوی یک منبع کاملا مطلع است ضعف مجموعه هیئت رییسه، معاونین و مجموعه مدیران دانشگاه شهید چمران کاملا مشهود است.

با توجه به اینکه عمده مشکلات به وجود آمده مربوط به بلوک های 9، 10 و 11 مجتمع خوابگاهی دخترانه حضرت معصومه هستند.
همچنین با توجه به سخنان مشاور صندوق رفاه دانشجویی مبنی بر اینکه در بازدید سال گذشته اعتبار لازم برای حل آن تخصیص داده شده بود، عدم حل مشکل سیستم خنک کنندگی ارتباطی به عدم اجرای تعهدات استانداری و یا تغییر استاندار در سال گذشته ندارد.

3- دانشگاه شهید چمران یکی از دانشگاه‌های مهم کشور است اما در جنگ تحمیلی در اختیار نیروهای رزمنده قرار گرفت و فعالیت‌های علمی آن عملأ متوقف شد به همین دلیل هشت سال از دانشگاه‌های هم‌تراز خود عقب ماند، این عقب‌ماندگی باید جبران شود. مشکل اصلی دانشگاه شهید چمران، اصلاح پایه بودجه دانشگاه می باشد و یک بار برای همیشه هم که شده می بایست این اتفاق انجام پذیرد.

در سایت رسمی دانشگاه شهید چمران،در باب مقایسه بودجه 12 دانشگاه برتر، آمده است:

در لایحه اعتبارات "هزینه ای" سالیانه سال 1396، نسبت به اعتبارات "هزینه ای" سالیانه مصوب 1395،  1/12 درصد رشد داشته است، که دانشگاه چمران در میان 12 دانشگاه برتر کشور به لحاظ درصد رشد اعتبارات هزینه ایی در رتبه 4 قرار دارد. لایحه اعتبارات "تملک دارائی های سرمایه ای" سالیانه سال 1396، نسبت به اعتبارات "تملک دارائی های سرمایه ای" سالیانه مصوب سال 1395، 12 درصد رشد داشته است، که دانشگاه چمران در میان 12 دانشگاه برتر کشور به لحاظ درصد رشد اعتبارات تملک دارائی های سرمایه ای در رتبه 3 قرار دارد.

"محمود صادقی" اتفاق مهم  فوق که به افزایش قابل ملاحظه بودجه سنواتی دانشگاه در سال 1396 انجامیده است، صرفا و صرفا از طریق پیگیری های متعدد با مراجع مختلف تاثیر گذار به نتیجه رسیده است.

بر اساس اطلاع موثق، این موضوع نتیجه پیگیری های مکرر و متعدد استانداری خوزستان و شخص استاندار خوزستان بوده است. اگر پیگیری های استاندار خوزستان نبود، قطعا افزایش بودجه دانشگاه چمران در سال 96 به مانند سالهای قبل صورت می پذیرفت و این دستاورد برای دانشگاه و مجموعه مدیریتی به دست نمی آمد.

4- علیرغم اینکه اعتبارات مصوب دانشگاه های دولتی در زمره اعتبارات ملی محسوب می شود و میزان بودجه سنواتی تخصیص داده شده به آنها از حیطه اختیارات استان ها و استانداری ها خارج است، استانداری خوزستان و شخص استاندار با عنایت به نقش دانشگاه ها، بالاخص دانشگاه های دولتی در توسعه پایدار استان با هماهنگی سازمان ها و شرکت های بزرگ اقتصادی مستقر در استان خوزستان و برای پیشبرد امور آموزش عالی استان و همچنین رفاه دانشجویان دانشگاه شهید چمران، مبالغ مالی قابل توجهی را در جلسه ای مشترک فی ما بین مدیران دانشگاه و مدیران سازمان های مربوطه اختصاص داده اند که شرح آن به صورت زیر می باشد:

- شرکت مناطق نفت خیز جنوب، 5/3 میلیارد تومان تعهد نموده است، که بنا بر درخواست هیئت رییسه و مجموعه مدیریتی دانشگاه برای دوجداره کردن پنجره های خوابگاه های دانشجویی، تکلیف خود را از چند روز پیش و در راستای عمل به تعهدات خود آغاز نموده است.

- سازمان آب و برق خوزستان، تعهد نموده است سوله و آزمایشگاه آب به همراه کلیه تجهیزاتِ تخصصیِ آزمایشگاهیِ مورد نیاز آن را در دانشگاه فراهم نماید، که مبلغ اختصاص داده شده به آن بیش از 4 میلیارد تومان خواهد بود.

- شرکت ملی حفاری، جهت حل مشکلات رفاهی و سایر موارد، 2 میلیارد تومان تعهد نموده است که از چند روز پیش آمادگی خود را برای انجام تعهدات خود اعلام نموده است.

5- با مشخص شدن ابعاد کامل مسئله اعتراض دانشجویان مشخص شده است، حل ابتدایی مشکل تنها و تنها با 170 میلیون تومان امکانپذیر بوده است. با هزینه کردن این 170 میلیون تومان در راستایِ سرویسِ سیستمِ خنک کنندگی و اتمام فصل امتحانات، زمان کافی برای حل بنیادین مسئله سیستم سرمایشی خوابگاه حضرت معصومه فراهم می شده است.

متاسفانه مجموعه مدیریتی دانشگاه شهید چمران اهتمام لازم، برای پرداختن به این مسئله را نداشته و سبب بروز وضعیتی ناگوار برای دانشجویان در ایام امتحانات شدند. در مواجهه با مسئله فوق مدیریت دانشگاه می گوید که این مبالغ در هیئت رییسه دانشگاه تصویب نشده بود، در صورتیکه 170 میلیون تومان را در جهت رفاه حال دانشجویان می شد از راه های مختلفی تامین و هزینه کرد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =