ایسنا نوشت: وزیراسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در طول سی و چند سال گذشته به خصوص 20 سال اخیر، بلاتکلیفی ایجاد شده است و عملا کادر آموزش و پرورش از طریق معلمان حق التدریسی که در مقابل مجلس تجمع می کنند تأمین می‌شوند گفت: البته همه محترمند و هر فردی باید شغل داشته باشد اما نباید آموزش و پرورش را به عنوان بنگاه شغل آفرینی نگاه کنیم.

علیرضا علی‌احمدی با بیان اینکه حال آموزش و پرورش اصلا خوب نیست گفت: البته ما نمی خواهیم خانواده ها را بی خود و بی جهت با این جمله نگران کنیم، اما می‌خواهیم هشدار دهیم که به امید آموزش و پرورش ننشینیم چرا که اتفاقاتی خارج از کنترل آموزش و پرورش رخ می دهد.

وی افزود: آموزش و پرورش اهمیت ویژه‌ای دارد و فرهنگیان در طول 38 سال گذشته، خدمات شایسته‌ای در انقلاب، هم در کادر دستگاه‌های دولتی و هم در آموزش و پرورش ارائه کرده‌اند.

علی‌احمدی با بیان اینکه چالش‌های آموزش و پرورش بیش از اینکه به آموزش و پرورش و معلمان بر گردد، به مسائل بیرونی و بین المللی برمی گردد گفت: باید یک نگاه ارزنده به دستگاه تعلیم و تربیت وجود داشته باشد؛ دستگاهی که سرمایه آینده کشور را می سازد؛ چرا که آن دقت و ظرافت در مسئولان نیست و اغلب بخشی نگاه می کنند، در حالی که باید نگاه فرابخشی و عزم ملی وجود داشته باشد تا بخشی از مشکلات آموزش و پرورش حل شود؛ ولی عزم ملی صورت نگرفته است و اکنون کار سخت تر است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: به ظاهر فرزندان ما بخشی از روز را در مدرسه و بخشی در کنار خانواده هستند، اما در عمل جسم بچه ها نزد مدرسه و خانواده است و روح و حواس آنها نزد فضای مجازی است. اگر خانواده ها و مدارس برای آینده فرزندان دست به دست هم ندهند، آینده را باخته‌ایم؛ ما امروز در شرایطی قرار داریم که فناوریهای نو، همه جا را فرا گرفته است که می‌توان به ماهواره، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیگر اشاره کرد و مدیریت این شبکه‌ها خارج از کنترل ماست.

علی‌احمدی ادامه داد: باید ببینیم در دنیا چگونه از این فناوری ها استفاده می شود و سطح دسترسی کودکان چقدر است؟ چقدر از محتویات کانالیزه بوده و چقدر کانالیزه نیست؟ اما ما در کشورمان مسابقه بی‌انتهایی گذاشتیم که دسترسی آسان و پهنای باند ارزان ارائه دادیم، بدون اینکه آمادگی فرزندانمان را افزایش دهیم، بدون اینکه سطح سواد رسانه‌ای را بالا ببریم و بدون اینکه فرهنگسازی کنیم. در حالی که فناوری امروزی، فناوری فرهنگی است و چه بخواهیم و چه نخواهیم فرهنگ خود را می آورد و سبک زندگی را تغییر می دهد.

وی با طرح این انتقاد که تربیت معلم را بلاتکلیف گذاشته‌ایم گفت: در سند تحول آموزش و پرورش، تکلیف تربیت معلم روشن است و عمده تأمین نیاز آموزش و پرورش از تربیت معلم است؛ البته سوالی مطرح است که آیا از بین این همه فارغ التحصیل دانشگاهی نمی توان سالی چند هزار نفر برای آموزش و پرورش انتخاب کنیم؟.

وی افزود: ظاهر این حرف درست است و برای برخی رشته‌ها می توان از این طریق اقدام کرد اما چرا ما نیاز به تربیت معلم داریم؟ زیرا برای درسی مثل ریاضی باید معلم آموزش ریاضی خوانده باشد که متفاوت از دوره‌های دانشگاه های دیگر است یعنی مهارتهای ویژه معلمی آموخته می شود؛ تنها برای رشته‌ای که شرایط در تربیت معلم هنوز فراهم نیست می‌توان از آن روش استفاده کرد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در طول سی و چند سال گذشته به خصوص 20 سال اخیر، بلاتکلیفی ایجاد شده است و عملا کادر آموزش و پرورش از طریق معلمان حق التدریسی که در مقابل مجلس تجمع می کنند تأمین می‌شود گفت: البته همه محترمند و هر فردی باید شغل داشته باشد اما نباید آموزش و پرورش را به عنوان بنگاه شغل آفرینی نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه البته دانشگاه و آموزش و پرورش نمی تواند بدون حق التدریس باشد گفت: چند درصد از کادر آموزش و پرورش از معلمان حق التدریس و نهضت سوادآموزی هستند؟ از 950 هزار نفر فرهنگی، ذهنیتم این است که دست کم 250 هزار نفر از طریق نهضت سوادآموزی جذب شدند و حتما حق التدریس‌ها بیش از این تعداد هستند. البته بنده نمی خواهم بگویم همه موضوع مربوط به آموزش و پرورش است بلکه کیفیت، محیط، معلم و فناوری مطرح است اما فضای مجازی و عوامل بیرونی بیش از عوامل درونی تعیین کننده است.

علی‌احمدی که در ویژه برنامه تلویزیونی پرسشگر صحبت می‌کرد، افزود: در حال حاضر وضعیت بازار کار، انگیزه دانش آموزان را تحت الشعاع قرار داده است. وقتی دانش آموختگان ما می بینند در بازار کار شغلی ندارند، انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارند.

وی کنکوری شدن مدارس به جای مدرسه زندگی را مشکل دیگر دانست و گفت: در این موضوع مجلس و دولت مقصرند. در مجموع، 13 رشته با 30 هزار ظرفیت دانشگاهی مطرح است که سر آن مسابقه است و همیشه یک میلیون داوطلب را به خط کرده و اضطراب را به دانش آموزان منتقل می کنیم برای اینکه منافع یک عده کنکورچی و آموزشگاه دار که ذی نفوذ هستند تأمین شود. آنها لابی می کنند و به هدف می رسند.

وی گفت: تعداد متقاضیان رشته علوم تجربی در انتخاب رشته آموزش و پرورش بسیار بالاست و در کنکور هم می بینیم که برای رشته علوم تجربی بیش از 600 هزار نفر متقاضی هستند و این در حالیست که صندلی های دیگر دانشگاهها خالیست.

علی‌احمدی با بیان اینکه باید برای آن 13 رشته، آزمون تشریحی و مصاحبه در نظر گرفته شود و مابقی رشته ها بر اساس نمره داوطلب در آزمون های آموزش و پرورش باشد عنوان کرد: چه کسی گفته است که با استخدام معلمان حق التدریس دیگر آموزش و پرورش نیازی به معلم حق التدریس ندارد؟ آموزش و پرورش همشه معلم حق التدریس می خواهد.

47238

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =