ایسنا نوشت: وزیر بهداشت ضمن اشاره به اقدامات در دست انجام جهت تقویت ناوگان اورژانس در مناطق صعب‌العبور، شهرها و جاده‌ها و همچنین کاهش زمان رسیدن بر بالین بیماران، گفت: اورژانس سازمانی است که مسئولیت بسیار سنگینی دارد و در عین حال کار آن استرس‌زا است.

سیدحسن هاشمی در مراسم سالگرد تاسیس اورژانس گفت: امروز اورژانس کشور خدمات زیادی را ارائه می‌دهد و تردیدی نیست حضور شبانه‌روزی شما برای کمک به مردم است. اورژانس سازمانی است که مسئولیت بسیار سنگینی دارد و در عین حال کار آن استرس‌زا است. در طی چهار سال اخیر و دهه‌های گذشته در زمینه اورژانس کارهای خوبی انجام شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به راه اندازی اورژانس هوایی گفت: درست است که شما این کار را انجام داده‌اید و در کنار آن آمبولانس‌ها را افزایش داده و مراکز اورژانس را هم تجهیز کرده‌اید، ولی در نهایت این کارها باید به افزایش رضایت مردم ختم شود و آنها از عملکرد ما راضی باشند.

تقویت ناوگان اورژانس در مناطق صعب‌العبور

وی اضافه کرد: یکی از بخش‌هایی که در مجموعه وزارت بهداشت کمترین نارضایتی مردم را داشته، اورژانس کشور بوده است. با توجه به اینکه ماموریت‌های اورژانس برای افرادی صورت می‌گیرد که غالبا در شرایط عادی قرار ندارند، فعالیت‌های اورژانس ستودنی است، اما این کافی نیست و باید تلاش کنیم که زمان حضور در محل حادثه به حداقل برسد. در همین راستا در شهرها، جاده‌ها و مناطق صعب العبور ناوگان زمینی، هوایی و دریایی را تقویت خواهیم کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت توجه به مقوله آموزش، افزود: این مسئله بسیار اهمیت دارد، اما در کنار آن باید به نقش مهم افرادی که تلفن‌های اورژانس را پاسخ می‌دهند نیز توجه کنیم؛ چراکه آنها اولین افرادی هستند که می‌توانند در شرایطی ویژه به مردم آرامش دهند. شرایطی که افراد به اورژانس زنگ می‌زنند، بسیار خاص است و حتی اگر من هم با این همه تجربه و شاگرد تربیت کردن در چنین وضعیتی قرار گیرم، دست و پایم را گم می‌کنم و در این شرایط افرادی که تلفن‌ها را پاسخ می‌دهند، واسط میان زمین و آسمان هستند. بنابراین تماس اولیه بسیار مهم است و پس از آن زمان رسیدن به محل ماموریت اهمیت دارد. هر ثانیه رسیدن عوامل اورژانس برای همراهان بیمار به اندازه یک سال می‌گذرد.

لزوم آموزش‌های مداوم برای پرسنل اورژانس

هاشمی با اشاره به لزوم آموزش نیروهای اورژانس گفت: افرادی که بر بالین بیماران حاضر می‌شوند باید اطلاعات کافی داشته باشند و به صورت مداوم آموزش ببینند. این یکی از بخش‌هایی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. همچنین سازمان‌هایی مانند سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس هم نقش مهمی برای کمک به ما دارند. کارمندان اورژانس به شغل‌شان علاقمند هستند ولی باید روش‌های حمایتی از این پرسنل نیز در نظر گرفته شود.

وی همچنین اضافه کرد: رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملی نیز نقش موثری برای معرفی این شغل دارند و از این طریق می‌توانیم نیروهای توانمندی را جذب کنیم. نمی‌شود یک نیروی اورژانس پس از سه - چهار سال فعالیت، شاهد باشد که افراد در جایگاه‌های دیگر شرایطی بهتر از او دارند و متوجه شود اگر از این سازمان به سازمانی دیگر مهاجرت کند، برایش بهتر است.

اورژانسی‌ها، ناکارآمدی‌ها را به حساب مردم نگذارند

وزیر بهداشت ادامه داد: تمام اینهایی که گفتم جدای از گلایه‌هایی است که همکاران اورژانس دارند. اینکه من به عنوان یک وزیر کارم را درست انجام ندهم و یا افراد دیگر هم وظیفه‌شان را به درستی انجام ندهند، ممکن است باعث دلخوری شما بشود ولی این شما هستید که با جان مردم ارتباط دارید. بنابراین درخواست می‌کنم که ناکارآمدی یک بخش را به حساب مردم نگذارید و مطمئن هستم کسی چنین کاری را نمی‌کند.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش گفت: امروز برای این دور هم جمع شده‌ایم که با مردم ایران تجدید عهد کنیم. بنابراین مردم باید بدانند به محض اینکه با ۱۱۵ تماس می‌گیرند حتما کسی پاسخگوی آنها خواهد بود و مسئولیت آرام کردن آنها تا زمان رسیدن همکاران بر بالین وی را دارند. وقتی که عوامل اورژانس در محل حاضر شدند، مردم اطمینان داشته باشند که این افراد آنقدر توانمند هستند که بهتر از هر کسی می‌توانند از آنها مراقبت کنند.

وزیر بهداشت با تقدیر از انجام اقدامات جدید در اورژانس، گفت: اورژانس نباید یک جزیره باشد و کار ما کاری تیمی است. به نظر می‌رسد که هماهنگی‌ها بین اورژانس پیش بیمارستانی، بیمارستانی و معاونت‌های درمان و بهداشت بهتر از گذشته شده است.

وی با اشاره به اینکه باید به علت‌ها نیز توجه کرد، گفت: در کنار توسعه اورژانس مسئله مهم این است که علت‌ها نباید اتفاق افتد. این همه تصادف و نزاع و رفتارهای پرخطر باید پیشگیری شود. در این شرایط هر چقدر که ما اورژانس را توسعه دهیم به موقع در صحنه حاضر شویم و بیمارستان‌ها را مجهز کنیم، هنری نکرده‌ایم بلکه باید علت‌ها را از بین ببریم.

نزاع، علت دوم مرگ و میرها در عملیات‌های اورژانسی

وی در همین رابطه اضافه کرد: خیلی بد است در کشوری اسلامی این همه بی‌توجهی وجود داشته باشد. ضمن اینکه تمام این مسائل به فرهنگ بازمی‌گردد و کار فرهنگی کردن هم فقط روضه و عزاداری نیست. بلکه در این راستا باید به مفاهیم زیربنایی دیگر از جمله هدف اباعبدالله توجه کنیم؛ چرا باید در این شرایط دومین عامل مرگ و میر عملیات اورژانس‌های کشور، نزاع باشد.

وی اضافه کرد: شما تلاش بسیار زیادی می‌کنید تا یک نفر را نجات دهید، اما در یک حادثه به خاطر واژگونی اتوبوس تعدادی از بهترین بچه‌های مملکت از بین می‌روند؛ در حالیکه تمام اینها قابل پیشگیری است و از وظایف دستگاه‌های فرهنگی است. امیدوارم دستگاه‌های مختلف به اورژانس کشور کمک کنند و همچنین در زمینه فرهنگسازی نیز اقدامات مناسبی انجام شود.

وی همچنین عنوان کرد: شما تنها افرادی هستید که بیشترین حضور را در زندگی مردم دارید و باید این مسئله را مد نظر داشته باشید.

به گزارش ایسنا، هاشمی همچنین در حاشیه برگزاری مراسم سالگرد تاسیس اورژانس کشور در مورد دلایل عمده ماموریت‌های اورژانس اظهار کرد: تصادفات و نزاع‌ها که منتج به جرح می‌شوند از عمده دلایل حضور اورژانس بر بالین بیماران است و قاعدتا راه کاهش این آمار نیز ارتقای فرهنگ است.

وزیر بهداشت همچنین درباره چگونگی کاهش تلفات جاده‌ای، گفت: این وظیفه اورژانس نیست و وظیفه اصلی اورژانس توسعه خدمات درمانی است، اما وقتی که روابط شخصی را تعریف نمی‌کنیم و یا فرهنگ رانندگی ما درست نیست، طبیعی است که نقش تصادفات و نزاع‌ها در عملیات‌های اورژانس افزایش پیدا می‌کند. البته توجه به فرهنگ، مسئولیت دستگاه‌های مختلف مانند وزارت صنعت، راه و پلیس را نفی نمی‌کند، اما بخشی که در دست ما مردم است موضوع فرهنگی است که باید آن را حل کنیم.

وی اضافه کرد: خیلی از این مسائل را باید در مدرسه و در مقاطع پایه آموزش بدهیم و باید ببینیم حجم آموزش‌های فرهنگی که در کشور داده شده، چقدر است و آیا منجر به کاهش آسیب‌ها شده است یا خیر؟ اگر آسیب‌ها کاهش پیدا نکرده باشد حتما یک جای کار ایراد دارد و باید بازگردیم و آسیب شناسی کنیم.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره مصدومیت‌های ناشی از نزاع‌های اورژانس، گفت: از این مسئله آمار دقیقی ندارم، اما آمارهای سال گذشته حاکی از این بود که ۲۷ درصد فراخوان‌های اورژانس ناشی از نزاع بوده است.

وزیر بهداشت در مورد نقش تصادفات در عملیات‌های اورژانس، گفت: دیگر در این رابطه چه باید بگوییم، همین ماه شهریور را ببینید که چه عزیزانی را از دست داده‌ایم و یا دچار معلولیت شدند. این در حالیست حوادثی که آنها دچار آن شدند قابل پیشگیری بود و با تصمیم گیری سریع‌تر مجریان و یا توجه بیشتر خود مردم می‌شد از آنها جلوگیری کرد.

هاشمی در ادامه عنوان کرد: گاهی به آمارهایی اشاره می‌شود که بر اساس آنها میزان مرگ و میر در صحنه کمتر شده است، زیرا ناوگان اورژانس به بالگرد و آمبولانس تجهیز شده‌اند؛ اما بعد از آن می‌بینیم که در بیمارستان افراد فوت می‌کنند و یا معلول می‌شوند. چندان به این آمارها نباید توجه کرد و باید اعلام مرگ و میر را مورد توجه قرار داد که تصادفات یکی از عوامل اصلی است.

 

 

 

42238

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    0 0
    وزارت بهداشت که حوزه وسیعی دارد مدت طولانی به حال خودش رها شده بود و یکی از مشکلاتی که ایجاد کرد نارضایتی مردم بود چون مستقیما با امور مربوط به سلامت مردم درگیر است.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    0 1
    کسانی که در مورد اورژانس نظر منفی دارند بعلت دیر رسیدن و یا مجهیز نبودن یا عدم تخصص مامور اورژانس دستشان از دنیا و شکایت کوتاه شده بعلاوه اینقدر پزشکان مشکل افرین هستند هم در کیفیت کاراهمال، قطور، کم سوادی و پرمدعایی و هم هزینه های غیرلازمی که بر بیمار تحمیل می کنند که دیگر کسی از اورژانس شکایت نمی کند