سیگارهای الکترونیکی بی‌ضرر نیستند!/ کمین بیماری‌های ریوی

استفاده از سیگارهای الکترونیکی در سطح دنیا به طرز چشمگیری رو به افزایش بوده به طوری که بین سال های 2011 تا 2015 تنها در دبیرستان های ایالات متحده آمریکا، استفاده از این وسیله 9 برابر افزایش داشته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دیجیاتو،البته یکی از مهم ترین عوامل رشد مورد اشاره، تصور عموم مردم از کم خطر بودن سیگارهای الکترونیکی و عدم وجود مواد سرطان زای سیگارهای معمولی در آن است که بخش دوم آن تا حدودی درست بوده، اما می توان با قاطعیت گفت که این سیگارها به هیچ عنوان کم خطر نیستند.

بر اساس پژوهش جدیدی که محققان دانشگاه کارولینای شمالی انجام داده اند، دود (بخار) حاصل از سیگارهای الکترونیکی، حاوی موادی است که موجب تحریک ریه انسان و بروز مشکلات تنفسی می شوند.

پژوهش مورد بحث که روی سه گروه از افراد سیگاری، غیر سیگاری و افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند انجام شده، نشان می دهد که مصرف سیگارهای مورد اشاره با افزایش «نوتروفیل» ها در بافت ریوی افراد همراه است که با وجود نقش دفاعی در مقابل عوامل بیماری زا، در بلند مدت موجب بروز اختلالاتی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه، برونشیت مزمن و آسم می شوند.

لازم به ذکر است که بسیاری از افراد مورد آزمایش به عنوان مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی، قبلاً به مصرف سیگارهای معمولی اعتیاد داشته اند و به همین خاطر تشخیص عامل اصلی مشکلات آنها تا حدودی دشوار خواهد بود.

البته باید در نظر داشت که پژوهش های قبلی بیشتر روی تأثیرات مشابه سیگارهای الکترونیکی با سیگارهای معمولی (مانند احتمال بروز سرطان) تمرکز می کردند در حالی که تحقیق جدید، ابعاد تازه ای از مضرات نمونه الکترونیکی را روشن کرده است.

گفتنی است آسیب های بلند مدت سیگارهای الکترونیکی اخیراً مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و نشان می دهند که این وسایل به هیچ وجه جایگزین سالمی برای سیگارهای معمولی نیستند؛ در واقع می توان گفت تنها جایگزین سالم برای سیگار، ترک آن است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =