۰ نفر
۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
منافع ملی یا اختلاف سیاسی؟

محمدرضا تابش*

موضوع سپنتا نیکنام یا همان نماینده زرتشتی شورای شهر یزد که با شکایت کاندیدای دیگر حکم به لغو عضویت او داده شد این روزها بسیار مورد بحث قرار گرفته است که بعد از نظر تفسیری شورای نگهبان در راستای تائید نظر دیوان عدالت اداری دایره این مباحثات بیشتر شد. برداشت ما این است که اگر شورای نگهبان نظری تفسیری در این باره دارد باید از مسیر مجلس آن را اصلاح کند.

شورای نگهبان طبق اصل 4 قانون اساسی می تواند نسبت به قوانین اعمال نظر کند اما قانون فعلی همان قانونی است که تا کنون دوبار مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفته است؛ اینکه یکباره چنین اظهار نظری می شود، غیر مترقبه است. مضاف بر آنکه طرح این مباحث با منافع ملی کشور نیز سازگار نیست و حتی رئیس قوه قضائیه نیز اعلام کرد چنین رایی به مصلحت نبود. ما نباید فراموش کنیم در حال حاضر دشمنان این مرز و بوم به دنبال بهانه ای هستند تا ایران را به رفتارهای ضد حقوق بشری متهم کنند در چنین وضعیتی ما با احکامی مانند لغو عضویت سپنتا نیکنام و همچنین صدور احکام سنگین برای هفت تن از فعالین سیاسی اصلاح طلب از جمله محمدرضا خاتمی، صفایی فراهانی آذر منصوری و نعیمی پور و.. یا وضع محدودیت بیشتر علیه سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات بهانه را به دست آنها می دهیم. من سخت در تعجبم چطور می شود مسولین با سابقه سیاسی این مسائل را مد نظر قرار ندهند.

با توجه به اظهار نظر رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه این رای در شرایط کنونی به مصلحت نیست، امیدواریم این حکم در دادگاه تجدید نظر شکسته شود و آقای سپنتا نیکنام بتواند به فعالیت‌ خود در شورای شهر ادامه دهد.

متاسفانه محدودیت هایی که پیش از این به صورت موردی در مورد آقای خاتمی اجرا می شد با حکمی از سوی دادگاه ویژه روحانیت و شاید بر پایه تسویه حساب های سیاسی و غرض ورزی ها به صورت زمان‌دار صادر شده است و این معنایی جز محدودیت های بیشتر ندارد.

امیدوارم با مد نظر قرار دادن منافع ملی و حرکت به سمت وحدت بیشتر مشکلات به وجود آمده برای برخی افراد از جمله سپنتا نیکنام مرتفع شود.

*نماینده مردم اردکان و نائب رئیس فراکسیون امید

 27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =