۰ نفر
۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰
ایران بسان ققنوس است

غلامعلی دهقان*

زلزله‎ای دیگر از راه رسید و خرابی بسیار داشت، جان تعدادی از هموطنان هم از دست رفت. ملتی سوگوار و عزادار شد تا شاید مرهمی باشد بر آلام عزیزانی که در کرمانشاه در سوگ عزیزانشان نشستند. دراین باره نکات زیرقابل توجه است.

۱- تلاش گسترده ارکان نظام و حرکت‎های خودجوش مردمی سبب شد تا پس از شوک اولیه ناشی از زلزله امدادرسانی به خوبی انجام گیرد و اسباب رضابت بخش قابل توجهی از زلزله زدگان راجلب نماید. هرچندبا فرارسیدن موسم سرما همچنان می بایست نگران بود تا هرچه سریعتر هموطنان زلزله زده از مسکن موقت مسقف بهره مند شوند.

۲-هرچند در ادوار گذشته زلزله حضور چهره های ورزشی هنری سیاسی فرهنگی در امر امدادرسانی کم و بیش وجود داشته است اما این بار به مدد فضای مجازی این حضور بیش ازگذشته نمود داشت. پدیده مبارکی که نشان از مسئولیت مدنی شهروندان در اداره و تمشیت امور کشور دارد.

۳- کشورمان ایران ازهمان آغاز پیدایش به جهت موقعیت جغرافیایی هم دچار هجوم اقوام دیگر گردید و همچنین به جهت قرارگرفتن در کمربند بیابانی دچار خکشسالی های فراوان و نیز به علت قرارگرفتن برروی گسل‎های پوسته زمین دچار زلزله های قابل توجهی گردید. هجوم گسترده همراه با ویرانی های زیاد و زلزله های مخرب و قحطی با مرگ و میر زیاد یکی از ویژگی‎های تاریخ ما بوده است که با خود صدمات و لطمات فراوان داشته است.

با این وجود ایران بسان ققنوس پرنده افسانه ای که از خاکسترش ققنوسی دیگر زایش داشته، عمل نموده و پس ازهر هجومی هر زلزله ای وهر قحطی، توانسته قوی‌تر از گذشته به حیات مستمر و پویای خود ادامه دهد. همین صفت ققنوسی سبب شده با تمامی تهاجمات وسختی‎ها، همچنان هویت خود را حفظ و یکی از کشورهای اثرگذار در معادلات فرهنگی و سیاسی منطقه و جهان باشد.

۴- زلزله نشان داد بیش از گذشته به مدیریت پس از زلزله بخصوص در ساعات اولیه نیاز داریم. می توان با استفاده از تجارب گذشته این مشکل راحل کرد. امید است برای کاهش زلزله های احتمالی هم به ساخت و ساز بناها مطابق استانداردهای فنی بیش از گذشته توجه شود و هم با اتخاذ راهکارهایی مدیریت ساعات اولیه زلزله تصحیح گردد.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =