پیام سردار سلیمانی به رهبری انقلاب مبنی بر پایان سیطره داعش در سوریه، واکنش‌های متعددی را درمیان شخصیت‌های سیاسی و نظامی به دنبال داشت.

به گزارش خبرآنلاین،«داعش پایان یافت» این مهترین خبری بود که امروز روی خروجی رسانه‌‌های داخلی و خارجی قرار گرفت؛ پیامی که از سوی سردار سلیمانی به مقام معظم رهبری ارسال شد. (اینجا) این خبر که سالهاست همه منتظر شنیدنش بودند آنچنان موجی از شادی را به دنبال داشت که شخصیت های سیاسی و نظامی نسبت به ان واکنش نشان دادند.

البته واکنش ها تنها به اظهار نظرها ختم نشد و تعدادی از نمایندگان مجلس نیز نامه‌ای را تهیه و تدوین کرده‌اند که طی آن به مقام معظم رهبری، ملت ایران و سایر مسلمانان جهان تبریک و از زحمات مدافعان حرم تقدیر شده است.

واکنش دولتی‌ها و سیاسی‌ها

در پی پیروزی تاریخ ساز جبهه مقاومت اسلامی عراق و سوریه بر فتنه تروریسم تکفیری و پایان یافتن سیطره داعش شخصیت های دولتی و سیاسی از جمله حسن روحانی رئیس جمهوری و علی لاریجانی رئیس قوه مقننه به این موفقیت بزرگ واکنش نشان دادند.

آنچه در جدول زیر مشاهده می کنید واکنش شخصیت های سیاسی کشور به پایان داعش است. 

 

اسامی و سمت

واکنش

 

 

 

حسن روحانی/رئیس‌جمهور

*این پیروزی را به رهبری، نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و نیروی قدس و سردار سلیمانی که بسیار زحمت کشید و همچنین به دیپلمات‌های ما در عرصه‌های دیپلماتیک به ویژه در اجلاس‌های آستانه تلاش کردند صلح را ایجاد کنند، تبریک گفته و از آنها تشکر می‌کنم. در همین راه روسای‌جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در روسیه برای مسئله سوریه و منطقه جمع می‌شوند و این یک خبر خوشی برای مردم ایران و منطقه بود. البته کار اصلی را مردم و ارتش سوریه، عراق و لبنان انجام دادند و البته برخی از کشورها یاری کردند از جمله ایران چراکه این مسئله وظیفه همه ما بود.

*این گروهک توسط قدرتهای بزرگ و برخی کشورهای مرتجع منطقه مورد حمایت قرار گرفتند و مسلح شدند و آنچه که در موزه‌های عراق و سوریه از سوی آنها به تاراج رفت، توسط همان دولت‌ها در بازار فروخته شد.

 

 

علی لاریجانی/‌رئیس مجلس

 

*با توجه به اقداماتی که در سال‌های اخیر مخصوصاً با محوریت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم شکل گرفته ضربه‌های کاری به بدنه تروریست‌ها وارد شده است.

* امروز می‌توانیم بگوییم تروریست‌ها نفس‌های آخر خود را در عراق و سوریه می‌کشند که این موضوع دستاورد بزرگی است.

* داعش تقریبا از صحنه عراق و سوریه حذف شده و این روز بزرگی برای ملت ایران محسوب می‌شود که توانست با پایداری و استقامت به دستاورد مهمی برسد و برای همه دنیا امنیت و ثبات ایجاد کند.

 

 

 

 

 

محمدباقر نوبخت/ سخنگوی دولت

 

*پیروزی بزرگ جبهه مقاومت در مقابله با تروریسم با وجود همه سختی ها و همه نامردمی هایی که در این مبارزه از سوی تروریست ها اعمال شد. با عنایت خداوند و با پشتیبانی ملت ها مردم بزرگ سوریه و عراق بر جبهه باطل و جنایتکار و تروریستی داعش پیروز شدند و نشان داده شد اگر ایستادگی و مقاومت صورت گیرد پایانش پیروزی است.

*تشخیص درست و واقع بینانه مقام معظم رهبری در آغاز مبارزه با داعش را باید پاس داشت، این تشخیص زمانی صورت گرفت که تلاش می شد حرکت تروریستی داعش برعلیه دولت قانونی سوریه، به مثابه اعتراض مدنی مردم برعلیه آن کشور تعریف شود. 

 

 

محمود واعظی/ رئیس‌دفتر رئیس جمهور

 

پاکسازی داعش در سوریه کار بسیار بزرگی بود. با توجه به این که داعش مورد حمایت کشورهای مختلف عربی از جمله عربستان قرار گرفت، این کشورها بنا داشتند در سوریه یک حکومت و اسرائیل دوم تشکیل دهند و هدف اصلی شان هم ایران شیعی بود. مدافعان حرم و سپاه کار عظیمی انجام دادند و نه تنها امنیت حرم و ایران حفظ شد بلکه باعث شد منطقه امنیت پیدا کند. پاکسازی داعش نشان دهنده قوت و عزت سپاه ما، نظام و رهبری است و همه دولت به دنبال این است که به کشورهای اسلامی که از ما طلب یاری دارند کمک کنیم.

 

 

 

 

 

 

ابراهیم رئیسی/ تولیت آستان قدس

 

* آنچه موجب نابودی داعش شد، یک مدیریت جهادی و انقلابی بود. مدیریتی که منتظر رسیدن امکانات نایستاد و از قدرت‌های ظاهری جهان نترسید، بلکه معتقد به قدرت و اراده خداوند متعال و یاری حضرت رضا(ع) و شعار «ما می توانیم» بود.

* امروز برای یک‌بار دیگر بعد از دفاع مقدس به جهانیان ثابت کردیم هر جا شرارت خبیثان باشد، مردانی از ایران اسلامی با اراده پولادین، فتنه و ظلم آنها را نقش برآب خواهند کرد.

* اثبات شد اگر روزی آزادی خرمشهر ممکن شد و امروز عراق و سوریه آزاد شد، انشاالله جریان انقلابی روزی اعلام خواهد کرد «قدس شریف نیز آزاد شد»و ما این امر مبارک را بسیار نزدیک می دانیم.

*اگر با داعش در عراق و سوریه مبارزه نمی‌کردیم، امروز باید در تهران، اصفهان و مشهد و شهرهای ایران اسلامی با آنها مبارزه می‌کردیم،

 

 

 

آیت‌الله احمد خاتمی/ خطیب نماز جمعه تهران

 

به یاری خداوند طومار دولت خودخوانده‌ داعش در عراق و در شام برچیده شد؛ قطعاً این پیروزی‌ها مدیون هدایت‌های ولایت، فرماندهی میدانی سرور سرفراز حاج قاسم سلیمانی، ارتش و الحشدالشعبی عراق و رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه است.
آمریکا و اروپا ادعای ائتلاف ضد داعش داشتند ولی دروغ می‌گفتند، آن‌ها نه تنها انگیزه‌ی مبارزه با داعش را نداشته و ندارند، بلکه داعشی که در مشت آن‌ها باشد، می‌خواهند نگه دارند، پس این تجربه در کنار ده‌ها تجربه دیگر بگذاریم و به اروپا و آمریکا اعتماد نکنیم.

 

شهیندخت مولاوردی/ معاون رئیس جمهوری

پس از شش سال خون‌ریزی تروریستهای داعش در عراق و سوریه اعلام شد که بساط جنایتکاران مزبور برچیده شد. در این ایام شادی روح دلاور مردان و زنانی را بخواهیم که برای دفع تروریسم و امنیت منطقه فدا شدند.

 

 

محمدجواد آذری جهرمی/ وزیر ارتباطات و فناوری

 

*ریشه کنی جریان پیچیده تکفیری که با پشتوانه قدرتهای جهانی، بدنبال ترور هویتی اسلام بود، جز با ایستادگی سربازان دلیر محور مقاومت و فرماندهی چهره ای مومن و کارآزموده همچون سرلشکر سلیمانی ممکن نبود.

*این موفقیت مرهمی بر دل خانواده شهدای مدافع حرم خواهد بود.

 

 

صادق خرازی/ دبیر کل حزب ندای ایرانیان

*سردار سربدار برادرم قاسم زنده باشی، شرف با نام تو معنا می‌یابد، گفتی و انجام دادی، امروز داعش را و فردا نیز دشمنان دیگر ایران و اسلام را نابود خواهی کرد.

*تو مرد روزهای سخت این کشور و امت اسلام هستی، عمرت به بلندای آفتاب باد و نامت لرزه بر افکن دشمن افکند، سلام بر تو عزیزتر از جانم.

 

 

 

 

 

کمال دهقانی/ نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی

*امروز سوریه به طور کامل از لوث داعش پاک شد در حالی که دولت اسلامی عراق و شام قصد داشت حکومت جدیدی را بر پایه تکفیری و وهابی ایجاد کند.

*در عمل داعش با کمک قانونی ایران که به درخواست دولت های سوریه و عراق بود، رو به اضمحلال رفت و نابود شد.

 

حسین نقوی حسینی/ سخنگوی‌ کمیسیون امنیت ملی

*مقابله با عوامل ناامن ساز از جمله تروریسم و داعش، نشان دهنده اقتدار نیروهای جهان اسلام در مقابل توطئه های دشمنان است؛ حمایت از نیروهای مسلح یک ضرورت است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

محمدجواد جمالی/ عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی

*اظهارات سردار سلیمانی و اعلام پایان داعش به معنای پایان حاکمیت داعش به عنوان خلافت است زیرا امکان حضور متفرق آنها و اقدامات تروریستی در نقاط مختلف منطقه وجود دارد.

*داعش منبعث از اندیشه‌های صدر اسلام، خوارج و منافقین است، لذا برداشت اشتباه مبنی بر عدم پایان حضور آنها در مناطق مختلف نباید صورت گیرد.

 

 

 

داود محمدی/ رئیس کمیسیون اصل 90

*نطفه داعش توسط عربستان برای چندمین بار بعد از تشکیل گروه های دیگر تروریستی در منطقه پاشیده شد تا حکومتی برای خود تشکیل دهد.

*داعشی ها سوریه و عراق را ظرفیت قابل اطمینانی برای خود می دانستند که ابتدای کار بحران شدیدی نیز ایجاد کرده و ممکن بود این بحران دامن تمام منطقه و حتی بین المللی را نیز بگیرد.

*داعش به لحاظ نظامی شکست خورده اما تفکر آن هنوز وجود دارد با این حال اصل انسجام از دست رفته و برهم خورده است که همین امر بسیار مثمرثمر است

حسین بیکی/ نماینده مجلس

با توجه به اینکه طرح تشکیل خاورمیانه جدید آمریکایی ها محقق نشده و داعش نیز در حال نابودی است، ایالات متحده در تلاش می کند نیروهای باقی مانده را به مناطقی مانند اردن انتقال دهند تا بتوانند از این طریق مجددا دمشق را تهدید کند.

علیرضا رحیمی/ نماینده مجلس

*داعش غده سرطانی در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه بود که به همت مردان بزرگ، محور مقاومت و مردم سرکوب نهایی شد.

*تاریخ داعش در منطقه خاورمیانه به پایان رسید، اما نگرانی‌های بسیاری برای کشورهای اروپایی که بدون آینده‌نگری مبادرت به اعزام نیرو اعم از رسمی و غیررسمی به این مناطق کردند و آشکارا گرفتار دام داعش شدند، ایجاد شده است.


واکنش نظامی ها

درحالی که اغلب کشورهای جهان زخم خورده تروریست و داعش هستند پیروزی نیروهای مسلح ایران به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی بر این گروهک تروریسی موفقیت بزرگی برای نیروی نظامی ایران محسوب می شود و طبیعی است که این موفقیت با واکنش های متعددی از سوی سرداران و فرماندهان نظامی مواجه شود.

در جدول زیر به واکنش های شخصیت های نظامی نسبت به خاتمه فتنه داعش پرداختیم. 

 

اسامی و سمت

واکنش

سرلشکر یحی صفوی/ دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا 

*تفکر بسیجی و تجربه بسیج در ایران توسط نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده دلاور آن سرلشکر حاج قاسم سلیمانی بنا به در خواست دولت عراق به عراق رفت و بیش از بیست تیپ حشد الشعبی عراق را تشکیل داد و باعث نجات بغداد ، سامرا و موصل و اربیل و همچنین خنثی شدن توطئه تجزیه شمال عراق و تصرف مناطق نفتی کرکوک تا مرز ترکیه شد.

*این تفکر بسیجی رژیم صهیونیستی را برای همیشه در ایجاد یک فتنه جدید در منطقه شکست داد.

 

سردار غلامحسین غیب پرور/ رییس سازمان بسیج مستضعفین

بحمدالله و المنه امروز پس از گذشت ۶ سال مجاهدت خالصانه ی مدافعان حرم و در رأس آنان سرباز جان برکف ولایت سرلشکر پاسدار برادر حاج قاسم سلیمانی؛ شاهد اضمحلال و فروپاشی نهایی گروه آمریکایی ـ صهیونیستی داعش و پیروزی غرور آفرین جبهه ی مقاومت هستیم که جای دارد این عزت و افتخار حسینی را به پرچمدار و طلایه دار این دفـاع مقدس، ولی امر مسلمین جهـان حضرت امام خامنه ای (ادام الله ظلّه الشریف) تبریک و تهنیت گوییـم که این پیروزی بدون شک مرهون و مدیون حکمت و تدبیر ولایت می باشد که پرچم ظلم ستیزی و استکبار ستیزی جمهوری اسلامی را به اهتزاز در آورده و سربلندی رزمندگان و فرماندهان جبهه مقاومت را منتج گردید.

سردار اسماعیل کوثری/ جانشین قرارگاه ثارالله (ع) سپاه پاسداران

*از جمله دستاوردهای این پیروزی ایجاد وحدت بین امت حزب الله از کشور های مختلف بود که نشان داد، ملت های مسلمان تا چه میزان می توانند برای مقابله با استکبار، صهیونیسم و ارتجاع منطقه ای به یکدیگر

*بکارگیری تجربه هشت ساله دفاع مقدس در مبارزه با داعش و در راس آنها وجود انگیزه الهی، باعث وحدت گروه های مختلف مقاومت تحت فرماندهی میدانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پیروزی نهایی علیه داعش شد.


29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =