هشدار لاریجانی درباره بحران‌های سیاسی منطقه؛ از سوریه تا یمن

مهمترین دیدار لاریجانی در حاشیه اجلاس ترکیه را شاید بتوان دیدارش با نخست وزیر ترکیه دانست که در آن پیرامون همکاری های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه در حل و فصل بحران سوریه گفتگو و رایزنی شد.

به گزارش خبرآنلاین، دهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی از روز سه شنبه با حضور روسا، نواب رییس و نمایندگان مجالس آسیایی در استانبول ترکیه افتتاح شد و این کشور میزبانی این مجمع را بعد از کامبوج برای دو سال بر عهده گرفت. در همین راستا علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در راس هیاتی از مجلس ایران در این اجلاس حضور یافت.

علی لاریجانی رئیس مجلس در سخنرانی در دهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی با تاکید براینکه تروریسم به حیثیت و توسعه آسیا لطمه زده است خاطرنشان کرد؛ ایجاد هراس تصنعی در منطقه از سوی قدرت‌های بزرگ برای رونق‌بخشی به بازار فروش سلاح است.(اینجا)

رئیس مجلس همچنین در حاشیه این اجلاس دیدارهایی با مقامات کشورهای همسایه داشت و پیرامون مسائل منطقه ای خاصه تروریسم داعشی رایزنی دوجانبه داشت.

مهمترین دیدار لاریجانی در حاشیه اجلاس ترکیه را شاید بتوان دیدارش با نخست وزیر ترکیه دانست که در آن پیرامون همکاری های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه در حل و فصل بحران سوریه گفتگو و رایزنی شد. اوضاع نگران کننده یمن یکی دیگر از محورهای گفتگو و مذاکرات رئیس مجلس ایران با مقامات خارجی بود.

اهم اظهارات رئیس مجلس را در دیدار با مقامات خارجی در ادامه می خوانید؛

 

دیدار با

اهم اظهارات

رییس کمیته امنیت ملی و دفاعی مجلس سنای پاکستان

علی لاریجانی: بسیار خرسندیم که روابط ایران و پاکستان در سطح پارلمانی گسترده و نزدیک است و این موضوع برای رایزنی های آتی می تواند بسیار مهم باشد. امروز کشورهایی همچون یمن مشکلات اساسی دارند لذا باید کمک کنیم تا مسائل از طریق راه حل سیاسی برطرف شود چرا که در نهایت تمام مشکلات منطقه به نفع اسرائیل خواهد بود. رژیم صهیونیستی قصد دارد بحران سیاسی در منطقه ایجاد کند، باید با کشورهای منطقه گفت و گو کنیم و نگذاریم کشورها آلت دست آمریکا شده و تصمیمات آنها به نفع اسرائیل و آمریکا شود از این رو باید از وزن ایران، پاکستان و ترکیه در حل شرایط منطقه استفاده کرد.

مشاهد حسین: اخیرا مقامات نظامی و اطلاعاتی دو کشور دیدارهایی داشته اند که بسیار مفید است. آمریکا به صورت مرتب می خواهد برای کشورهای منطقه مشکل آفرینی کند اما نمی تواند چرا که ایران کشور قوی است و کشورهای منطقه می دانند که آمریکا نمی تواند اقدام مهمی در این زمینه انجام دهد. باید تلاش کنیم تا روابط ایران و پاکستان و ترکیه بیش از پیش تقویت شود.

نایب رئیس مجلس تاجیکستان

لاریجانی:لازم است اشتراکات میان دو کشور باعث ارتباط بیشتر ایران و تاجیکستان شود که پس از استقلال تاجیکستان رو به افزایش بوده است. سرمایه گذاری به خصوص در حوزه برق و انتقال آب از تاجیکستان به ایران و انتقال گاز از ایران به تاجیکستان می تواند نقطه عطفی در افزایش روابط باشد. مسائل پیچیده تروریسمی که در کشور همسایه ایران و تاجیکستان وجود دارد اذیت هایی به وجود آورده که باید با همکاری و رایزنی برای حل آن در افغانستان مذاکره کنیم.

خیرالنساء یوسفی : پیوندهای میان ایران و تاجیکستان بسیار زیاد است و باید به سمت تقویت روابط دوجانبه پیش برویم. لازم است برای حل مشکلات تروریسم پیوندها و همکاری ها را افزایش داده و متحد باشیم که در این زمینه روی کمک جمهوری اسلامی ایران حساب کرده ایم.

نخست وزیر ترکیه

لاریجانی:سرمایه گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و سرمایه گذاری در حوزه انرژی های پاک از مهم ترین محورهای آن بود که بسترهای آن را برای سرمایه گذاری شرکت های ترکیه فراهم می کنیم.

{با اشاره به سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت ها همچون راه‌ها، آزادراه ها و خط } سرمایه گذاری در این زمینه با توجه به دریای عمان و خلیج فارس می تواند دسترسی کشورهای مختلف را راحت کند. ترکیه می تواند در حوزه معدن نیز در کشورمان سرمایه گذاری کنند همچنین در حوزه محیط زیست که محور استراتژیکی است علاقمندیم تا از ظرفیت های ترکیه استفاده کنیم و اتاق های بازرگانی دو کشور نیز در این خصوص نقش بیشتری داشته باشند. اگر همکاری های نزدیک دو کشور نبود مشکل تمامیت ارضی عراق با چالش مواجه می شد که این موضوع برای عراق و همسایگان بسیار مهم بود همچنین همکاری ها در مذاکرات آستانه بسیار خوب بود و نشست امروز سوچی نیز بسیار مهم خواهد بود.

اینکه ایران و ترکیه توانستند با همکاری روسیه، بحران سوریه را در مسیر درست راه حل سیاسی قرار دهند بسیار مهم بود ضمن اینکه در پارلمان ایران نیز نگاه ها برای همکاری با ترکیه مثبت است. در دوره ای میان ایران و ترکیه به لحاظ تحلیل مسائل تروریسم فرازونشیب وجود داشت اما مسیر جدیدی که در پیش گرفته شده مسیر درستی است و علیرغم اینکه آمریکایی ها از تروریست ها حمایت می کردند اما ایران و ترکیه با همکاری روسیه توانستند لطمه جدی به داعش بزنند. برای شرایط منطقه باید نگرانی های دیگری هم داشت و آن وضعیت یمن بوده که بسیار نگران کننده است، اینکه می خواهند با زور شرایط کشوری را تغییر دهند درست نیست؛ زمانی این مشکلات با یمن است گاهی با قطر است، الان مشکل داعش در سوریه تمام نشده، به دنبال ایجاد مشکل در لبنان هستند و برداشت ما این است که تمام این مشکلات به نفع اسرائیل است.

بن علی ییلدریم: منطقه ما زلزله خیز است و احتمال بروز هرگونه زمین لرزه وجود دارد از این رو در این موقعیت های سخت کمک همسایگان به یکدیگر بسیار مهم است که در همین راستا پیگیر وضعیت مناطق زلزله زده غرب کشور ایران بودیم. متأسفانه گروه تروریستی پ.ک.ک در عراق هر از گاهی به ترکیه حملاتی دارند لذا از کشور دوست و برادر ایران می خواهیم که بیش از این در رابطه با مبارزه با این گروه تروریستی با ما همکاری کند چرا که جان شهروندان ترکیه را مورد تهدید قرار می دهد. ترکیه هم مانند ایران نسبت به آینده سوریه نگران است، از این رو باید همکاری در عراق و سوریه میان دو کشور ایران و ترکیه افزایش پیدا کند چون ما با آنها همسایه هستیم و تأثیر هر مورد منفی و مثبت به ما نیز سرایت می کند و کشورهایی که هزاران کیلومتر از این منطقه دور هستند، ذره ای از بحران موجود را احساس نمی کنند.

ماجرای رفراندوم اخیر در شمال عراق توانست با مصمم بودن ایران و ترکیه متوقف شود و در رابطه با داعش هم مسیر طولانی را طی کرده ایم؛ اخیرا نیز خیلی از ترکمن ها در توزخورماتو جان خود را از دست دادند، که باید برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی باید به دولت مرکزی عراق کمک کنیم.

نایب رئیس مجلس کامبوج

لاریجانی: روابط ایران و کامبوج خوب است و علاقمندیم همزان با گسترش روابط سیاسی، روابط اقتصادی نیز گسترش یابد. {با اشاره به تمایل کشورمان در افزایش روابط با کامبوج}در حوزه کشاورزی مایلیم از شما برای برقراری مذاکرات با ایران دعوت کنیم.

انگون انهل: رفتار ایران موجب تقویت روابط دوجانبه شده است از این رو طبق مصوبه مجلس، گروه دوستی پارلمانی کامبوج و ایران را تشکیل دادیم تا از این طریق بتواینم بیشتر گسترش روابط را شاهد بود و تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم. لازم است کامبوج و ایران دولت های خود را ترغیب به همکاری در حوزه کشاورزی کنند و ما می توانیم در این زمینه به ایران کمک کنیم و از سوی دیگر می خواهیم که شما سرمایه گذاران و گردشگران خود را ترغیب به سفر به کامبوج کنید.

نایب رئیس مجلس روسیه

لاریجانی: سفر آقای پوتین به ایران سفر خوبی بود و در همان سفر تئوری اجلاس سه جانبه سوچی مطرح شد. امیدواریم در این اجلاس تصمیم درستی برای حل سیاسی مسائل سوریه گرفته شود البته مسائل تروریسم خاتمه پیدا نکرده و باقیمانده آنها به دنبال ماجراهای جدیدی هستند که از این رو لازم است همکاری های امنیتی میان دو کشور تقویت شود. ما به دنبال توسعه روابط تجاری هستیم که پیشنهاداتی نیز در این زمینه به دوما و فدراسیون روسیه داده شد و در حال حاضر نیز در ایران تمامی بخش ها علاقمند به همکاری با روسیه هستند.

میخاییل امیلیانوف:{ خطاب به رئیس مجلس وی را چهره شناخته شده ای در روسیه دانست} این ملاقات در برهه ای حساس صورت می گیرد چرا که در حال حاضر ملاقاتی نیز در سوچی در حال انجام است که به حل بحران های سوریه خواهد انجامید. تصمیم داریم با همکاری به وجود آمده، تروریسم را به طور کامل در سوریه ریشه کن کنیم که در این میان همکاری ایران و روسیه بسیار برجسته است. ما آنهایی که به دنبال ایجاد تزلزل در ثبات منطقه هستند به خوبی می شناسیم که می خواهند منافع ایران و روسیه را نیز به خطر بیاندازند و آنها کسانی به جز سران آمریکا نیستند.

رئیس مجلس افغانستان

لاریجانی : وضعیت منطقه نشان می‌دهد ممکن است گرفتاری‌هایی برای افغانستان به وجود بیاید و ما به دنبال ایجاد امنیت در این کشور هستیم. گروه‌های تروریستی ابزار قدرت‌های غربی هستند. ائتلاف ضد داعش شعار بود اما در عمل از آن حمایت می کردند و باعث شدند کشورها دچار عقب‌ماندگی شوند. لازم است افغانستان در کنار ارتش کلاسیک از نیروهای مردمی با انگیزه برای مقابله با تروریسم استفاده کند.

عبدالله رئوف ابراهیمی: داعش و طالبان زیر یک چتر با یکدیگر فعالیت می‌کنند و تنها پوشش متفاوتی دارند و اکنون نگرانی ما بعد از شکست داعش در عراق و سوریه حرکت آنها به سمت افغانستان است. آمریکا در ظاهر اعلام جنگ با داعش دارد اما در واقعیت چیزی جز جنجال در منطقه نمی‌خواهد اظهار داشت: در حال حاضر به لحاظ تجهیزات نظامی هوایی با مشکل مواجه هستیم و آمریکایی‌ها هر زمان بخواهند با داعش وارد جنگ شده و گاهی به سادگی از کنار آنها می گذرند. لازم است در این مسیر کشورهای همسایه به صورت صادقانه با افغانستان همکاری کنند تا بتوانیم با گروه های تروریستی مقابله کنیم.

در بدو ورود به تهران

لاریجانی: امروز نگاه‌ها به سمت آسیا بوده که وجود ثبات در آن مهم است، حوزه امنیت در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت و ساز و کارهایی برای پیشبرد هم افزایی‌ها در اوضاع امنیتی مطرح شد، همچنین در این اجلاس کمیته‌های مختلفی تشکیل شد که پیشنهادهایی از نظر سیاسی و امنیتی دادند. در این اجلاس، موضوع فلسطین مورد بررسی قرار گرفت، مبارزه با تروریسم بسیار مهم است و از این جهت نقش ایران بسیار برجسته بود که همزمان با سرکوب داعش در سوریه و عراق واقع شد و نگاه‌ها به سمتی بود که مذاکرات برای این موضوعات بسیار مفید است. همزمان اجلاس سوچی نیز در حال برگزاری بود که امیدواریم همکاری‌ها در آسیا در جهت آبادانی و توسعه کشورها باشد. کشورهای حاضر در این اجلاس به مناسب زلزله غرب کشور ادای احترام کردند، به کمیسیون برنامه و بودجه گفته‌ایم در طرح اصلاح بودجه -که هم اکنون در کمیسیون مطرح است- کمک‌هایی از طریق اختصاص برخی ردیف‌ها برای زمین‌لرزه غرب کشور صورت گیرد که در روزهای آتی در مجلس بررسی شود

در جمع خبرنگاران در استانبول

لاریجانی: منطقه آسیا از ظرفیت خوبی برای پرش در حوزه‌های اقتصادی برخوردار است، بین‌المجالس آسیایی باید بسترساز این امر شود و با حمایت‌های دولت‌ها در زمینه تکنولوژی و اقتصاد هم‌افزایی داشته باشد. بحران‌هایی وجود دارد که مانع آبادانی کشورها می‌شود از این رو اجلاس‌ها باید در این مقوله پیشگام باشند که این مجمع نیز برای صلح و توسعه طراحی شده که روی هم رفته برادران ترکیه در این زمینه خوب عمل کردند و کمیته‌های مختلفی اعم از زنان و خانواده، مسائل سیاسی و اقتصادی و حقوق بشر تشکیل شده که به این موضوعات می‌پردازد. اجلاس بعدی در پاکستان برگزار می‌شود؛ سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان به لحاظ نزدیکی ساختار دموکراتیک بسیار مهم هستند و علایق و منافع مشترک دارند و این اتصال می‌تواند پایداری داشته باشد که البته بدون چالش نخواهد بود ولی امیدواریم کشورهایی که از این موضوع نفع می‌برند بتوانند بازیگری منطقی و اصولی داشته باشند.

با هر کشوری یک امور مشترکی داریم اما برخی مسائل خاص آن کشورها بوده است که در برخی زمینه‌ها خاص توسعه پیشنهاداتی ارائه شد، بر این اساس که برخی کشورها در حوزه کشاورزی، بعضی در حوزه نفت و گاز و برخی دیگر در حوزه توریسم پیشنهاداتی برای سرمایه‌گذاری داشتند ضمن اینکه با نخست‌وزیر و رئیس مجلس ترکیه نیز بحث‌های متنوعی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های معدنی، نفتی، گازی و زیرساخت‌هایی همچون آزادراه‌ها و خطوط آنها داشتیم.

نگرانی‌هایی نیز در بسیاری از کشورها وجود داشت که به دلیل برخی رفتارهای اخیر در منطقه بود که مسئله ساز شده است و می‌تواند برای تمامی کشورها مشکل‌آفرین باشد، از این رو باید با تدبیر از این مرحله عبور کرد.

رفتار ظاهری آمریکا با اقدامات آنها متفاوت است، اما هوشیاری خوبی میان کشورها و رجال سیاسی به وجود آمده که قبلا به صراحت حرف نمی‌زدند اما اکنون آنچه از شیطنت‌ها درک می‌کنند، به صراحت بیان می‌کنند. 

تصور می‌کنیم روابط با ترکیه باید به بیش از 30 میلیارد دلار برسد که در این زمینه باید شرایط سرمایه‌گذاری فراهم شود و در ایران این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

 

 

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    1 0
    برای تبلیغات ریاست جمهوری 1400 زود شروع نکرده اید؟ ار شوربختی ملت است که تمام سیاستمداران منتخب و مجاز خودی همه بالقوه ریاست جمهورند....