جشنواره استانی عرصه معرفی استعدادهای نمایشی جوان / تئاتر نقشی تاثیرگذار و جریان ساز در جامعه دارد

دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری بخش ایده های نو برای اولین بار در این جشنواره گفت: جشنواره استانی عرصه معرفی استعدادهای نمایشی جوان منطقه خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، بابک نهرین در نشست خبری بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی با حضور مسئولان جشنواره و اصحاب رسانه در تالار قبه‌زرین تئاتر شهر با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 2 برابری اثرهای ارسالی بودیم، تشریح کرد: در این دوره 36 اثر طبق تشخیص شورای نظارت و ارزشیابی استان در 2 بخش اصلی و تجربه های نو رتبه بندی شدند که نسبت به سال گشته شاهد افزایش چشمگیری هستیم.
نهرین با تاکید بر اهمیت ایجاد بستر مناسب برای مطرح شدن چهره ها و استعدادهای جدید و توانایی جوانان گفت: در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی شاهد حضور 6 اثر در بخش تجربه های نو و به عبارتی میدان دادن به جوانان مستعد هستیم که متاسفانه در سال های گذشته وجود نداشت.
وی گفت: 19 شهریور زنگ افتتاح بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی نواخته خواهد شد و همزمان یکی از آثار حاضر در جشنواره اجرا می شود و در 24 شهریور شاهد جشن اختتامیه این جشنواره خواهیم بود.
وی افزود: از میان 21 اثر حاضر در جشنواره با انتخاب داوران جشنواره 2 اثر به جشنواره فجر فرستاده خواهند شد و 2 اثر از تجربه های نو در تئاتر شهر بصورت عمومی اجرا می شوند.
دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان درباره داوران جشنواره بیان کرد: سعی کردیم هنرمندان به نام و شاخص در حوزه تئاتر کشور آثار این جشنواره را داوری کنند و در نهایت این مسئولیت به پانته‌ آ بهرام، دکتر عبدالحسین لاله و نادر برهانی مرند سپرده شد.
وی با ابراز رضایت از حضور نمایش های ترکی و فولکلور در این جشنواره گفت: در دوره پیش رو نمایشهای ترکی اصیل آذربایجانی مانند «پاشا»، «اتابک پارکینین تراژدیسی» و «اوزلم» اجرا می شوند که در طول 29 دوره جشنواره تئاتر شهر برای اولین بار شاهد این اجراها خواهیم بود.
در ادامه این نشست محمدحسین دانشور، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه نبی‌اکرم (ص) تبریز با ابراز خوشنودی از همکاری این دانشگاه و تئاتر شهر در برگزاری بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی گفت: دانشگاه نبی اکرم از سال 82 برای اولین بار رشته هنرهای نمایشی دایر کرد و در طی این مدت جزو 3 دانشگاه مطرح کشور در این رشته بود.
وی اضافه کرد: ما می خواهیم نهادهای دولتی در کنار نهادهای هنری حضور مستمر داشته باشند که این خود تاثیر بسزایی در حوزه فرهنگ و هنر استان خواهد داشت.
داشنور با اعلام برنامه های این دانشگاه گفت: همکاری و تعامل در برگزاری رویدادهای فرهنگی، ورکشاپ و اجرای تئاتر در دانشگاه نقطه قوتی برای تعامل دانشگاه نبی اکرم با فضای هنری شهر تبریز و استان و به خصوص تئاتر شهر خواهد بود.
حسین آذرنیا، مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز نیز در این نشست با اشاره به تاریخ و فرهنگ کهن این منطقه بیان کرد: استان ما از نظر فرهنگ و هنر جایگاه بسیار بالایی دارد و وقتی نمایش هایی چون آنایوردوم آذربایجان، اتابک پارکینین تراژدی‌سی، پاشا، آپاردی سللر سارانی اجرا می شود، افتخار می کنیم که استعدادهایی بی نظیر در این شهر داریم.
وی با بیان اینکه رسانه ها نقش مهمی در اطلاع رسانی، معرفی پتانسیلهای فرهنگی و هنری و همچنین فرهنگسازی جامعه دارند، ادامه داد: امروز برای شهری که قدمتی بیش از صد سال در زمینه تئاتر دارد باعث تاسف است که خیلی از جوانان ما تئاتر شهر را نشناسند و کم کاری ارگانهای و مجموعه های دخیل در این مساله نیز بدون تاثیر نیست.
آذرنیا با اشاره به همکاری و تلاش شهرداری در این حوزه افزود: شهرداری تبریز برای فرهنگسازی و مشارکت در این امر وارد میدان شده و باید برای آینده تئاتر این شهر تلاش کند چرا که نقشی تاثیرگذار و جریان ساز را ایفا می کند.
وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم مشکل شخصی به ضرر تئاتر شهر تمام شود چرا که این مسائل ضربه مهلکی به بدنه هنر این شهر خواهد زد.
آذرنیا در پایان با ابراز تاسف از ورود فرهنگ غربی به کشور گفت: متاسفانه نسل امروز رابین هود را می شناسد اما زینب پاشا را به عنوان بخشی از تاریخ آذربایجان نمی شناسند و در این راستا باید اقدامات مهمی برای شناساندن این داشته های غنی فرهنگ ملی به مردم و جوانان آذربایجان و کشور انجام داد.

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705299

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =