پژوهشگر مسائل آسیا می گوید چین خیلی علاقه مند بود تا بجای خاموش کردن و غرق شدن کشتی، همه محموله آن آتش گرفته و دود شود تا آب دریاهای مجاور چین آلوده نشود و منابع آبزیان مورد تغذیه کشورش به خطر نیفتد آنها بسیار بی مسولیت هستند و ما نباید در برابر پکن مماشات به خرج دهیم.

زهره نوروزپور: سانچی بالاخره پس از یک هفته که در آتش سوخت غرق شد و داغی دیگر بر دل ایرانی ها گذاشت. عکس پروفایل ها پست های اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر و ... از واژه و تصاویر سانچی پر شده است. برداشت ها و تحلیل های متفاوت حول این موضوع شدت گرفته است، در این میان برخی تحلیلگران بین الملل معتقدند که ما به چین باخته ایم، چرا باخته ایم و چه شد که به سادگی این فاجعه غم انگیز را پذیرفتیم؟ آیا کم کاری از مقامات مسول ما بود؟ آیا از مقامات چینی بود؟ آیا پای سیاست و منافع در میان بود؟ و در نهایت چرا سانچی غرق شد انهم با ۳۲ قربانی؟ دکتر بهرام امیراحمدیان کارشناس ارشد اوراسیا و پژوهشگر کشورهای شمال آسیا، در اینباه با خبرآنلاین گفتگو کرده است که از نظر می گذرانید:

 تحلیل شما از این حادثه دلخراش به چه صورت است؟آیا واقعا چینی ها مقصر هستند؟ یا کم کاری کرده اند؟ برخی معتقدند که سهل انگاری آنها از قصد بوده است.
به هر حال با اندوه فراوان این حادثه را نیز پذیرفتیم. دانستیم که جهان ناتوان از مدیریت بحران است. حمله های تروریستی در قلب اروپا و شهرهای آمریکا امنیت جوامع را به چالش کشیده است. هنوز هواپیمای مسافری مفقود شده مالزی پیدا نشده است. از یک سو خبر از ارسال سفینه به مریخ می رسد و از دیگر سو در روی زمین و در صحنه دریا ناتوان از نجات سرنشینان یک کشتی حاوی میعانات گازی(کشتی ایرانی سانچی) هستیم. چین که ادعای ابر قدرتی دارد و می خواهد جهانخواری جدید در پدیده ای به نام «ابتکار یک کمربند یک جاده» باشد، و بیش از ۶۰ کشور را بخود مشغول داشته، توانایی مدیریت بحران برخورد یک کشتی باری چینی به کشتی تانکر میعانات گاز  ایران را نداشته است. حادثه ای که در آن کشتی چینی خود مسبب اصلی حادثه و آنهم در نزدیکی و دسترسی چین بوده است. در حالی که چین توانسته است کشتی حادثه دیده متعلق به خود را بدون تلفات از صحنه خارج و به ساحل برساند، چرا کشتی ایران را به حال خود رها کرده است.

چین شریک نخست تجاری ایران است و بیش از یک چهارم تجارت خارجی ما با این کشور است. با نگاهی به صادرات ایران به چین معلوم می شود که بیشترین سهم را نفت خام و مشتقات نفتی و مواد خام و اولیه تشکیل می دهد و در عوض کالاهای متنوع از چین وارد می کنیم از مهر و تسبیح و سجاده تا اسباب بازی و خودرو ماشین آلات صنعتی. این یکی از نقاط آسیب پذیر کشور ما در عرصه تجارت خارجی است.

این یک هشدار به مسئولین کشور است که یک شریک تجاری کشور یک چهارم تجارت خارجی را بخود اختصاص دهد. به قولی همه تخم مرغهایمان را در سبد چین یا روسیه گذاشته ایم. دل بستن به این ابرقدرتهای شرقی درد ما را درمان نخواهد کرد. در بازارهای کالاهای مصرفی به وضوح می توان غلبه کالاهای چینی را بر کالاهای ایرانی مشاهده کرد. در چین می گویند اگر کالایی درجه یک تولید کنیم آمریکا و اروپا خریدار آن خواهند بود. اگر کالاهای متوسط تولید کنیم در شرق آسیا و جنوب آسیا خریدار خواهد داشت و اگر کالایی تولید کنیم که در هیچ بازاری بفروش نرسد در ایران خریدار خواهد داشت. آسیبی که از واردات کالاهای چینی به اقتصاد ما بویژه صنایع سبک وارد شده بی شمار است که موجب تعطیلی صنایع تولیدی و بیکاری صنتعگران و تولید کنندگان شده است.بخش بزرگی از لشکر بیکاران از همین فرایند پدید آمده اند. مشاغل بسیاری به فراموشی سپرده شده است و شاغلان و صنعتگران به دلالی و دستفروشی روی آورده اند. کافی است در بازار تهران نگاهی به فروشگاههای مختلف انداخته شود و قبضه بازار توسط کالاهای چینی را به چشم دید. این فاجعه کالاهای بی کیفیت و ارزان قیمت وارداتی از چین، اقتصاد ما را به مخاطره  انداخته است باید فکری کرد. 

چین با ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت بزرگترین کشور جهان از نظر جمعیت است. گفته می شود که بسیاری از استراتژیست های جهان با این کابوس بخواب می روند که در صورت فروپاشی چین، جهان با چه بحران عظیم اقتصادی-اجتماعی و سیاسی روبرور خواهد شد.

آیا شما جایگزین یا پیشنهادی برای چین دارید؟ به این معنی که خب ما چین را در حال حاضر می گذاریم کنار، پس از آن برنامه ما چه می تواند باشد؟ همانطور که اشاره کردید چین در حال ساخت یک کمربند به دور اسیا است، چه خوشمان بیاید یا نه پکن یک ابرقدرت اقتصادی است. به نظر شما باید به چه صورت با اژدهای زرد برخورد کنیم؟اگر چینی ها به دنبال انزوای ایران هستند، این طرح را چه گونه و در چه حالتی عملیاتی خواهند کرد؟آیا ما از شرق آسیا در خطر هستیم؟
چین دومین اقتصاد جهان بعد از ایالات متحده است و ما در ایران از این غول آسیایی هراسی نداریم ولی در نظر نمی گیریم که این شریک اول تجاری ما در تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه ما رای مثبت داده است. نباید خوشبینانه با چین تجارت کنیم. باید تجارت خارجی خود را تنوع ببخشیم. از سالها پیش شعار می دهیم که به امید روزی که در چاههای نفتی خود را ببندیم و کشورمان را با اقتصاد بدون نفت اداره کنیم. روزانه چند میلیون بشکه نفت صادر می کنیم؟ به یاد دارید که در دوره تحریم ها که نفت ایران کمتر صادر می شد چه میزان نگران بودیم؟ در حالی که باید خوشحال می شدیم، نگران شده بودیم که مبادا نفت ما بدون خریدار بماند. اگر سرانه تولید ناخالص داخلی کشور ها در نظر گرفته شود، چین با سرانه تولید ناخالص داخلی ۸۵۰۰ دلار در ردیف ۷۴ جهان و ایالات متحده آمریکا با ۶۰ هزار دلار در ردیف هشتم جهان قرار دارند. بنابراین چین برای سیرکردن جمعیت ۱.۳میلیارد نفری خود بدنبال اخلاق و انسانیت نیست. این کشور در دوره کمونیستی در سال ۱۹۸۹ در میدان تین آن من با یورش به جمعیت تظاهر کننده با تانک و نیروی ارتش و پلیس حداقل ۱۰ هزار نفر از مردم خودش را به هلاکت رسانده است. مشاهدات آلن دونالد، سفیر وقت بریتانیا در چین خاطرنشان می‌کند که این افراد به دست نیروهای چینی کشته شدند. او در مشاهدات محرمانه خود به وزارت امور خارجه بریتانیا نوشته است نیروهای چینی با نفربرهای زره‌پوش به سوی مردم غیرنظامی که خواهان آزادی‌های بیشتری بودند، شلیک کردند. منبع سفیر وقت بریتانیا، دوست یک عضو شورای حکومتی چین بوده است. این شورا در واقع کابینه چین است و نخست‌وزیر آن را اداره می‌کند. پیش از این گفته می‌شد بین چندصد نفر تا هزار نفر در این اعتراض‌ها کشته شدند. بنابراین دولتی که به ملت خود این گونه می نگرد طبیعی است که نگاهش به کشورها و ملتهای دیگر منفعت طلبانه و استثمار گرانه خواهد بود.

آن ابتکار « یک کمربند یک جاده» که گفتید نیز یعنی به نفع ایران نیست؟
در ابتکار یک کمربند یک جاده نیز ما باید مراقب چین باشیم. چین با سرمایه گذاری بیش از ۵۰ میلیاردی در بندر گوادر پاکستان در ساحل دریای عرب، و کریدور اقتصادی چین-پاکستان، در واقع پاکستان را به مستعمره خود تبدیل خواهد کرد. چین در این بندر یک پایگاه نظامی تاسیس خواهد کرد و به یکه تازی و رویارویی نظامی و سیطره جویی خواهد پرداخت. نباید پیشنهاد پاکستان در اتصال ریلی و جاده ای بندر گوادر به بندر چابهار را بپذیریم. چین در رقابت با هند و در راستای تامین منافع خود و ناکارامد کردن سرمایه گذاری های هند در بندر چابهار قصد منزوی کردن هند و از بین بردن استقلال بندر چابهار را دارد. چین و پاکستان هرگز خواهان رونق چابهار و ادامه همکاری هند با ایران نیستند. باید هشیار بود. ما نباید در برابر حادثه کم کاری چین در ارائه کمک رسانی به حادثه کشتی که خودشان هم مقصر آن بوده اند مماشات می کردیم. نباید سکوت کنیم و به این دولت و ملت بی تفاوت باشیم. مطبوعات و رسانه ها باید انتقادات خود را متوجه این دولت بدون مسئولیت کنند. در حالی که ژاپن از فاصله صدها کیلومتر دورتر از چین، کشتی ها و تجهیزات کمک رسان به منطقه اعزام کرده است ولی چین کمتر احساس مسئولیت کرده است. پرسش این است اگر یک کشتی دیگر وابسته به کشورهای اروپایی و آمریکایی دچار این حادثه می شد، چین چگونه برخورد می کرد و در برابر ناکارآمدی چین در این حوداث عکس العمل جامعه جهانی چگونه می بود؟ نباید ساکت نشست. باید چین را تقبیح کرد.

این کشور از لحاظ داخلی در چه حالی است؟
بر خلاف تصور بیرونی از چین، چین از نظر مدیریت داخلی با دشواریهایی روبروست. این دومین ابرقدرت اقتصادی توانایی مدیریت این بحران در دریاهای پیرامونی خود را هم نداشته است. اخیرا کتابی نوشته یو هوآن نویسنده معروف چینی زیرعنوان «چین در 10 کلمه» از انگلیسی به فارسی ترجمه و در تهران منتشر شده است. لازم است سیاستمداران و فعالان اقتصادی ما این کتاب را به دقت بخوانند و چین را از درون بشناسند و از ناکارامدی های این کشور آگاهی یابند و از آن پند بگیرند.این اژدهای زرد بی رحم خوب می تواند با تقلب و دغل کاری بازارهای سنتی کشورهای جهان سوم را تسخیر و هزاران صاحبان حرفه و شغل و صنعتگران را به خاک سیاه بنشاند. دولتی که با پایین نگاهداشتن قیمت برابری یوآن در برابر ارزهای خارجی، ملت خود را استثمار می کند تا قیمت تمام شده کالا را کاهش داده و در بازارهای جهان رقابت کند. این کشور خود ۳۰ میلیون زاغه نشین و ۶۰ میلیون جمعیت زیر خط فقر دارد، این بار با سهل انگاری و مصلحت اندیشی در خاموش کردن آتش امکان سوختن محموله کشتی را فراهم آورد تا آسیب کمتری از آلودگی مواد میعانات گازی به دریای مجاور آن کشور وارد آید. چین خیلی علاقه مند بود تا بجای خاموش کردن و غرق شدن کشتی، همه محموله آن آتش گرفته و دود شود تا آب دریاهای مجاور چین آلوده نشود و منابع آبزیان مورد تغذیه کشورش به خطر نیافتد. 

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    26 1
    وای از بی عرضگی ما
    • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
      1 1
      ذر این مساله بی عرضگی نیست. کسی که در کمشتی مسئول است باید در هنگام دریانوردی دقت کند و بخصوص اگر در یک ابراه پرترافیک با بار بسیار منفجر شونده در حال تردد است باید بشدت دقت کند که کشتی ما این کار را نکرده لذا اول از همه خود ما مقصر هستیم ثانیا چین داره برای منافع ملیش کار میکنه و همه کشورهای دنیا هم دارن باهاش کار میکنن ثالثا فاجعه را بی دقتی خود ما بوجود اورده و بار هم گاز بوده که بشدت اشتعالزا است و کاریش نمیتونستن بکنن اگر یک نلتی بودیم درست رانندگی میکردیم یا مقررات را رعایت میکردیم میگفتیم ما وتسمون جمع بوده چرا این اتفاق افتاده ولی تعارف را کنار بگذاریم ما ادمایی نیستیم که حواسمون جمع باشه مشکل از خودمونه چین هم بسیار موفقه بهتره که خودمون رو زیر سوال ببریم نه چین را
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    0 3
    چین و پاکستان در شرایط فعلی برگ برنده ما در مقابل آمریکا هستند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    1 0
    11 موردی که نام بردید هیچکدام نشان از توان چین ندارند. چین در فنآوری بسیار ضعیف است و خاموش کردن این کشتی کار هر کشوری میتوانست باشد جز چین. چین تنها نقطه قوتی که دارد جاییست که نیروی انسانی ارزان بکار میآید مثل همان جوراب بافی
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    2 0
    جناب پژوهشگر چی مون در خطر نیست ؟؟ ممکنه بفرمائید؟
  • روزبه IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    1 0
    البته نکات ديگری هم هست که جای تاسف داره، و اون اين که فرهيختگان ما که خود بايد الگو باشند به جای بحث تخصصی در هر زمينه همچنان بحثهاشون در حد آسمون ريسمون دوختن باقی ميمونه و البته يک تنه متخصص حمل و نقل دريايي، ايمنی کشتيرانی و محيط زيست هستند و البته کاش يک بار حداقل با دست اندرکاری در عرصه دريانوردی صحبتی کرده بودند پيش از اين داستان سرايي ها
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
      1 0
      همین اتلان ایشون اومده مدعی و طلبکار دنیا شده که بله دنیا مدیریت نداره خب این حرف را کسی یا کشوری باید بزنه که خودش یه چیزی باشه نه اینکه یک جامعه ای با این وضعیت داشته باتشیم بریم مدعی و طلبکار کشوری باشیم که رشد اقتصادی دو رقمی داره و موفقترین کشور جهانه ایشون میفرماید که چون چین مصرف زیادی داره پس باید کشتی ما رو که 300 مترخ و 1 میلیون بشکه گاز هم بارش بوده باید بتونه خاموش بکنه چون نتونسته پس کل دنیا زیر سوال است تو که میدونی دنیا ناتوان است چرا درست کشتی رانی نمیکنی؟ من بار کشتیم گاز است من باید بیشتر دقت کنم یا کسی که بار کشتی اش کلم است؟ به جای اینکه بگن بله ما مشکل داریم کلا فرافکنی میکنن اقا حواستون رو جمع کنی عیوب را برطرف کنید که مشکل پیش نیاد و طلبکار نشوید
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    1 0
    30 میلیون زاغه نشین و 60 میلیون زیر خط فقر؟ اشتباه ننوشتید؟ این که خیلی کمه. یعنی همه اش با هم فقط 78 درصد جمعیتش؟
  • یک ایرانی A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    1 0
    دیگه شوربختانه داغ سرنشینان و نفکشکه از صدقه دلارهای نفتی تو این ممکلت ارزشی نداره رو به دل ایرانیان گذاشتن دستکم این مسیولان که شعارهای استقلال جهانی شون گوش فلک رو کر میکنه تو گرفتن خسارت جانی و مالی این رخداد غمبار یکم عرضه بخرج بدن که این نقطه سیاهتر از این نشه تو ذهن ایرانیها
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    1 0
    تکیه به قدرتهای شرقی فقط نکبت و بیچاره گی برای ما دارد. هر چه زودتر بیدار شویم کمتر در باتلاق فرو خواهیم رفت...
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    1 0
    ما در دورانی که غرب طمع جهانگشایی داشت با غرب دوست بودیم و الان که روسیه و شرق چین طمع توسعه و جهانگشایی داره با اینها دوست هستیم. همه جوره باید هزینه دوستی گزینی غلط را بدیم الان که غرب وارد دوران پسا مدرن شده و در روابطش منافع کشورهای دیگه را هم تا حدودی در نظر می گیره ما باید با غرب دوست باشیم. دست کم اینکه باید اقتصادمون به گونه ای باشه که به روی کالاهای غربی هم باز باشه تا آشغال چینی نتونه تو این کشور یکه تازی کنه تولید خودمون هم که اصلا نباید پا بگیره به زعم آقایان
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    0 2
    جوک نفرمایید درست کشتی رانی کنید تا حادثه درست نکنید چین هم بسیار موفقه
    • یک ایرانی A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
      1 0
      آقای عشق چین فکر کنم تو باغ نیستی کشتی چینی زده به نفکش ما حالا تو شدی وکیل اونا ؟؟