محمود خاقانی کارشناس نفت و انروژی می گوید: «مسائل حقوقی ساچی بسیار پیچیده است؛ به این دلیل که حادثه در آب های چین رخ داد وکشتی در آب های ژاپن غرق شده است.»

محمود خاقانی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین با بررسی حادثه سانچی گفت:« نفتکش سانچی با سرمایه گذاری قابل توجهی قبل از خصوصی سازی شرکت ملی نفت کش ایران، از سال ۱۳۸۴ برای ساخت سفارش داده شده و در سال ۲۰۰۸ میلادی ساخت آن تکمیل و تحویل داده شد. سانچی  نفتکشی از نوع نفتکش های مدرن محسوب می شد.»

او ادامه داد:«پس از وقوع حادثه، به طور طبیعی چینی ها و کسانی که خود را به منطقه رساندند ؛ از خطر آلوده شدن  منطقه بسیار نگران بودند،آنها بیشترین سعی را در کنترل و خاموش کردن آتش داشتند. اما، وقتی متوجه شدند که کنترل آتش به این سادگی ها نیست ترجیح دادند که محموله نفتکش به جای اینکه منطقه ودریا را آلوده کند بسوزد.»

مقصر تصادف کدام کشتی است؟

خاقانی با اشاره به وضعیت کشتی سانچی و کشتی چینی که تصادف کرده، اظهار داشت:«نفتکش سانچی حدود ۱۶۴ هزار تن وزن داشت و وزن محموله آن ۱۳۶ هزار تن متریک، معادل ۹۶۰ هزار بشکه میعانات گازی بود که از پارس جنوبی بارگیری شده بود. ٖکشتی فله بری که با سانچی تصادف کرد، بنام CF کریستال  حامل گندم از مبدا آمریکا به مقصد چین  و بیمه بوده است. محموله سانچی را شرکت کره جنوبی بنام هانوا توتال پتروشیمی خریده بود.»

او افزود:« براساس گزارش نشریه پلاتش، بابت محموله ای که از دست رفته، بیمه خسارت شرکت هانوا را پرداخت خواهد کرد. ضمنا این شرکت هیچگونه مسئولیتی از بابت خسارات وارد شده به محیط زیست محل حادثه، غرق شدن نفتکش و یا موضوع تصادف ندارد.»

خاقانی با اشاره به اینکه نفتکش ها بیمه برجام اند، گفت:«پس از توافق برجام بیمه های بین المللی از تاریخ ۲۰  فوریه ۲۰۱۷  شروع به بیمه کردن نفتکش های که حاوی نفت خام ، فرآورده های نفتی ، میعانات گازی وغیره ازجمله نفتکش های متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران شدند. حدود نیمی از ۶۵  فروند نفتکش های شرکت ملی نفتکش ایران درحال حاضر بیمه بین المللی هستند. درواقع شرکت های بیمه به این منظور روشی را تعریف کردند که برای بیمه محموله های نفتی و گازی ایرانی و نفتکش های ایرانی نیازی به مشارکت همتاهای آمریکایی نباشد.»

او ادامه داد:«باید بررسی شود که چرا کشتی باری چینی ناگهان به سانچی برخورد کرد و سالم مانده است. بنابراین اگر عمدی در کار باشد، آن ها می دانستند که نقطه ضعف این نفتکش کجاست. در دریاها، همه باید مانند پلیس فکر کرد و نه مانند قاضی. طرفی که در حال حاضر نگران است و وارد عمل خواهد شد، شرکت های بیمه هستند.»

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد:« ۳۰ درصد خسارت دو شرکت بیمه ایران پرداخت کنند، ۷۰ درصد دیگر شرکت خارجی پرداخت خواهد کرد. اما موضوع حقوقی این حادثه خیلی پیچیده است. چون نمی دانیم که باری که بر این کشتی بوده به چه نحوی فروخته شده است.»

او گفت:«اگر باری که در بندرعسلویه بارگیری شده، FOB باشد دیگر مسئولیت محموله با فروشنده که ایران بوده، نیست و محموله متعلق به خریدار است. بنابراین محموله را خود خریدار بیمه می کند و کشتی را صاحب شکتی بیمه می کند.»

او بیان کرد:« اما اگر CIF باشد، فروشنده هم بیمه محموله را عهده دار شده و هم هزینه حمل را می دهد. از کشتی که محموله تحویل داده شد، صاحب خریدار می شود. اگر این چنین باشد همه ضرر و زیان ها با فروشنده است.»

ایران می تواند از چین شکایت کند؟

این کارشناس نفت و انرژی با تاکید بر اینکه همه باید منتظر باشند و هر اظهارنظری می تواند برعلیه کشور استفاده شود، گفت:« ایران باید منتظر باشد تا شرکت های بیمه بررسی هایشان را نهایی کنند و گزارش خود را منتشر کنند. اگر کشتی باری مقصر باشد، مانند خودرویی که تصادف می کند، کشتی ها هم بیمه دارند. به عبارتی بیمه گذار آن کشتی باید خسارت کشتی را بپردازد.»

خاقانی گفت:« اما مسائل حقوقی این موضوع بسیار پیچیده است. به این دلیل که حادثه در آب های چین رخ داد و در آب های ژاپن غرق شد.»

او گفت:« کشتی نیز با پرچم ایران حرکت نمی کرده و با پرچم پاناما در حال طی کردن مسیر بوده است.»

خاقانی با اشاره به دلیل حرکت نفتکش ایران با پرچم پاناما، گفت:« اگر چه مالکیت کشتی به شرکت ملی نفت کش ایران متعلق بوده، اما ملیت کشتی پانامایی بوده است. افرادی که سمت های سیاسی دارند وارد موضوع با اظهار نظرهای غیر تخصصی نشوند، ممکن است هرگونه اظهار نظری زمان بررسی به زیان یا منفعت شخصی تمام شود.»

چرا پاناما؟

این کارشناس نفت و انرژی بیان کرد:« در دنیای کشتیرانی و حمل و نقل بین المللی جو خاصی حاکم است؛ به طور مثال کشتی هایی که پرچم ایران دارند، برای ورود به برخی بنادر دچار مشکل می شوند.»

او ادامه داد:«البته این شرایط مربوط به ایران نیست. پاناما شرایط اقتصادی فراهم کرده که از خیلی از شرکت ها مالیات نمی گیرد. نوعی درآمد زایی برای پاناما است. به همین ترتیب پرچم پاناما بر این نفتکش زده شده بود.»

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    53 0
    رادارهای دو کشتی چه اطلاعاتی دادند و چکاره بودند؟
    • بی نام RO ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      5 7
      بنا بر اخبار گفته شده، رادارهای دو کشتی ایرانی و چینی از مدتی قبل از تصادف تا هنگام تصادف خاموش بوده اند که احتمال میره به دلیل شرایط منطقه ای بوده.
  • سيدحسام الدين يگانه KZ ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    30 1
    ما چقدر بدبخت شديم كه پرچم پاناما رو رو كشتي هامون نصب كنيم.
  • جعفر IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    1 1
    گفتید باید پلیس باشیم" مسیر کشتی چینی از شمال شرق به جنوب از دریای ژاپن به سمت شانگهای بوده و مسیر سانچی از جنوب به شمال پس دو کشتی باید شاخ به شاخ میشدن یا حد اکثر به پهلوی راست سانچی برخورد میکرد در صورتی که جریان عکسه پس اینطور تصور میشه که کاپتان مجید از کمی قبل از برخورد متوجه شده و چون نمیتونسته به سمت چین بره به دلیل احتمال برخورد با قایقهای ماهیگیری به سمت ژاپن برگشه و لی کریستال به مسیرش ادامه داده ودر خوشبینانه ترین حالت متوجه نبوده که در هر صورت مقصر اصلیست.
  • بی نام BE ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    2 0
    می شود برخی را برای مدتی فریب داد اما همه را برای همیشه نمی شود گول زد و تحمیق کرد واقعیتی که می بایست به خاطر داشت...