با امضا تفاهمنامه‌ای فی مابین سازمان منطقه آزاد ارس و راه آهن جمهوری اسلامی ایران منطقه آزاد ارس به بنادر خشک می‌پیوندد.

به گزارش خبرآنلاین، بهیار صنوبری مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شاپور ارصلانی مدیرکل راه‌آهن آذربایجان و محسن خادم عرب‌باغی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس، کوچکیان مدیر عمرانی و زیر بنایی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و هیئت‌های همراه در نشستی در منطقه آزاد ارس پیوستن منطقه ازاد به بنادر خشک را بررسی کردند.

راه‌های استفاده از قطار تبریز - جلفا برای توسعه گردشگری در جشنواره پائیزی و زمستانی منطقه آزاد ارس( جلفا ) بر مبنای ضریب اشغال صددرصد از ظرفیت قطار تبریز - جلفا را بررسی کردند در این نشست موضوع ایجاد سکوی تخلیه و بارگیری حمل و نقل ترکیبی در منطقه آزاد ارس مطرح و مقرر شد با انعقاد قرارداد نسبت به ایجاد سکوی تخلیه و بارگیری در سازمان منطقه آزاد ارس برای تسهیل تخلیه و بارگیری کالا و حمل و نقل ترکیبی اقدام لازم معمول شود.

از اهم تصمیمات این نشست درخواست پیوستن منطقه آزاد ارس به لیست بنادر خشک کشور بود، با توجه به اینکه حداقل پنجاه تا هشتاد هکتار زمین برای آغاز کار و آماده‌سازی بندرخشک نیاز خواهد بود، مقرر شد تفاهمنامه‌ای فی مابین سازمان منطقه آزاد ارس و راه آهن جمهوری اسلامی ایران منعقد و اقدامات مشترک، علی الخصوص ثبت در اسکاپ اتفاق بیفتد.

گزارش فارس حاکی است، بندر خشک یا همان پایانه ترکیب، مکان مشخصی است که به عنوان یک مرکز لجستیکی متصل به یک یا چند شیوه حمل و نقل، جهت ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، بازرسی‌های منظم مربوط به جابه‌جایی کالا در تجارت بین‌المللی و انجام تشریفات و کنترل‌های مرتبط گمرکی، در نظر گرفته می‌شود و بخشی از عناصر موثر در ایجاد بندر خشک محدوده‌ای امن و برخوردار از زیرساختهای اولیه و دارای درگاه برای ورود و خروج ، انبارهای مسقف و باز تفکیک شده برای واردات، صادرات، ترانس شیمپنت و برای کالاهای فسادپذیر، محصولات باارزش بالا، محصولات خطرناک شامل ترکیبات پرخطر.تسهیلات انبارداری شامل انبارداری ضمانت‌دار گمرکی.تجهیزات مناسب تخلیه و بارگیری کانتینرها و محموله‌ها.

تسهیلات ذخیره‌سازی و بازرسی، کنترل و نظارت گمرکی، راه‌های خدماتی و آسفالته داخلی برای استفاده در عملیات، مکان مناسب برای توقف ناوگان با فضای پارک کافی و ناوگان باری.

وجود دفاتر اداری برای استقرار نهادهای مسئول و متقاضیان، نمایندگی‌های شبکه‌های حمل و نقل، ترخیص کارها، بانکها، بیمه‌ها.شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی شامل سیستم‌های الکترونیکی تبادل داده‌ها، اسکنرها و تجهیزات توزین ناوگان.

بنادر خشک، نظر به نقش و حوزه عملکردی و همچنین با توجه به میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حجم عملکرد از سوی وزارت راه و شهرسازی در چهار سطح درجه ‌بندی می‌شوند:
کارکردهای حمل و نقلی، لجستیکی انبارداری، بین‌المللی و تسهیلات به مشتریان و رانندگان و در نهایت فناوری اطلاعات(تسهیل حمل و نقل) همه اشخاص حقیقی و حقوقی توانمند با ارائه درخواست به سازمان‌های راهداری و پایانه‌ها می‌توانند برای احداث و بهره‌برداری از بندر خشک اقدام کنند.

 

متقاضی پس از اخذ موافقت اصولی، جهت دریافت مجوز بهره‌برداری باید عملیات اجرایی پروژه را به پایان ببرد.

سازمان راهداری در صورتی صدور موافقت اصولی برای متقاضیان را مدنظر قرار می‌دهد که علاوه بر نکاتی که در بالا اشاره شد، موقعیت محل پیشنهادی بایستی در شبکه بزرگراه های آسیایی اسکاپ واقع شده باشد.بنادر خشک لازم است پس از طی فرآیند یاد شده در پروتکل‌های اسکاپ درج گردد.

کمیسیون اقتصادی، اجتماعی آسیا و اقیانوسیه(اسکاپ) در حال حاضر ۴۹ عضو پیوسته و وابسته دارد و گستردگی فعالیت آن سبب شده است تا کشورهای مختلف با سطح ثروت متفاوت و با ایدئولوژی‌های مختلف گرد هم جمع شوند. این گوناگونی‌ ، موجبات همکاری نزدیک‌تر کشورهای عضو را از طریق پیمان‌های دیگر بین منطقه‌ای فراهم کرده است و توسعه و رشد اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی کشورهای عضو عمده‌ترین هدف اسکاپ بوده است که از طریق بهره گیری از تجربیات کشورهای پیشرفته عضو و غیر عضو و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای دنبال می‌شود.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 722612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =