محوطه 9 هزار ساله فارس درحال غیب شدن!

«خبرجنوب» نوشت: یکی از قلعه های تاریخی فارس که نزدیک به 3 ماه قبل به شماره 31783 در فهرست ملی به ثبت رسیده است هم اکنون در حال ناپدیدشدن است!

اينجا قلات سورمق (سورمه) در شهرستان ني ريز است؛ محوطه اي كه به دليل اهميت و ارزش هاي تاريخي و فرهنگي 3 ماه قبل در فهرست ملي جاي گرفت و تحت حفاظت و نظارت سازمان ميراث فرهنگي است و هرگونه دخل و تصرف يا اقدام عملياتي كه منجر به تخريب يا تغيير هويت آن شود برابر مواد 558 تا 569 از كتاب پنجم قانون مجازات هاي اسلامي (تعزيرات و مجازات هاي بازدارنده) جرم محسوب مي شود و مرتكب مشمول مجازات هاي قانوني خواهد شد و مرمت و بازسازي اثر صرفا با تائيد و نظارت اين سازمان خواهد بود.
اما اين روزها به واسطه فعاليت معدن و برداشت بي رويه سنگ، اين محوطه تاريخي در حال نابودشدن است و چنانچه اين روند تا دوماه ديگر كه مهلت فعاليت معدني در منطقه به پايان مي رسد، ادامه يابد، هيچ اثري از قلعه و محوطه 9 هزار ساله باقي نمي ماند.
به گزارش خبرنگار سرويس گردشگري «خبرجنوب»، قلات سورمق (سورمه) در شهرستان ني ريز بخش مركزي دهستان رستاق و در فاصله يك كيلومتري روستاي حسين آباد سورمق قرار گرفته است، محوطه اي كه قدمتش به عصر نوسنگي، دوره هاي اشكاني و ساساني و اسلامي برمي گردد و به شماره 31783، اول مردادماه امسال در فهرست ملي قرار گرفته است اما به اعتقاد تني چند از فعالين حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان ني ريز، اين محوطه تاريخي در معرض نابودي كامل است و جا دارد مسئولين مربوطه نسبت به حفاظت از اين محوطه، اقدامات لازم را انجام دهند !به گفته آنها عمده مشكل اين محوطه به فعاليت معدن سنگي برمي گردد كه از سال 1390 شروع به كار كرده و از منطقه به برداشت سنگ پرداخته و این در حالی است که بهره بردار مجموعه از ميراث فرهنگي استعلام نگرفته و استعلام هاي قبلي نيز مربوط به مناطق خارج از محدوده تاريخي است . گفتنی است مجوز بهره برداري اين معدن تا دوماه ديگر به پايان مي رسد و قرار بوده كه برداشت سنگ به سمت آثار تاريخي پيش روي نداشته باشد، اما هم اكنون برداشت بي رويه سنگ از ضلع شرقي كه بقايايي از قلعه تاريخي وجود دارد نيز آغاز شده و به گفته حسن مرادي باستان شناس، قسمت هاي عمده اي از ديوار شرقي قلعه نيز در حال پاك شدن است .
وي در گفت وگو با خبرنگار ما با بيان اينكه برداشت سنگ از قسمتهای مختلف این محوطه تاریخی درحال انجام است افزود: متاسفانه با برداشت هاي بي رويه، سنگ هاي قسمت شرقي ديواره سنگي محوطه تاريخي از بين رفته است.
مرادي اضافه كرد: قلات سورمق يكي از باارزش ترين و مهمترين آثار تاريخي در منطقه است كه حدود 400 در 200 متر وسعت دارد و در واقع 100 متر از سطح دشت نيز بالاتر است.
اين دانشجوي دكتراي باستان شناسي از وجود بقايايي از ديوارهاي سنگی قلعه و دو آب انبارو بقایای باستان شناسی در اين محوطه تاريخي خبر داد و افزود: در قلات سورمق چندین محوطه تاریخی و قلعه وجود دارد که قدمت آنها به 9 تا 7 هزار سال قبل برمي گردد که آثاري از سكونت در دوره هاي اشكاني، ساساني و اسلامي نيز در منطقه ديده شده است.
مرادي با تاکید بر اینکه : طبق شواهد موجود، از 9 هزار سال قبل تا قرن 10 هجري قمري نيز در منطقه سكونت وجود داشته است افزود: با توجه به آثار كشف شده، اين قلعه تاريخي كاربري نظامي داشته و براي حفاظت از منطقه برروي برجستگي دشت (كوه) ساخته شده است.
وي اضافه كرد: در حال حاضر قلات سورمق در فهرست ملي به ثبت رسيده اما رفتارها و نحوه حفاظت از آن در شأن اثر نيست.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =