رئیس جمهور در دیدار نبیه بری رئیس مجلس لبنان ضمن ابراز خرسندی از ایجاد شرایط باثبات در این کشور، گفت: تقویت و استحکام ثبات، توسعه و وحدت در لبنان موجب خوشحالی ملت ایران است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در این دیدار با اشاره به اینکه دولت و ملت لبنان به خوبی توانست از توطئه تفرقه‌افکنانه دشمنان عبور کند، افزود: بی‌تردید صهیونیست‌ها از ایجاد اختلاف و تفرقه در لبنان سود می‌برند، کما اینکه تصور می‌کردند می‌توانند تروریسم و تروریست های داعش را برای مدت زمان طولانی در این منطقه نگه دارند.

روحانی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر ماهیت حقیقی برخی دولت‌های منطقه برای ملت‌های منطقه و جهان به خوبی روشن شده است، اظهار داشت: ما باید در این شرایط سخت منطقه، با افزایش رایزنی‌ها و همکاری‌ها و تدبیر، از این مسیر عبور کرده و مشکلات را پشت سر بگذاریم.

رئیس جمهور توسعه روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران - بیروت را ضروری برشمرد و ادامه داد: دولت و ملت ایران همواره در مسیر مقاومت در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی در کنار دولت و ملت لبنان بوده و خواهد بود.

 روحانی خاطر نشان کرد: علاقه، محبت و برادری واقعی بین مردم ایران و لبنان وجود دارد و ملت ایران احترام خاصی برای مردم لبنان به عنوان ملتی بافرهنگ، شجاع و مقاوم قایل هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز منطقه با مشکلات و معضلات فراوانی روبروست، تأکید کرد: همه کشورهای منطقه باید با تمامی توان خود برای بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه تلاش کنند و چاره‌ای جز این وجود ندارد.

روحانی اظهار امیدواری کرد تا همه کشورهای منطقه با بکارگرفتن توانمندی‌های خود در راستای تقویت ثبات، ‌امنیت و اتحاد اجازه ندهند که قدرت‌های خارجی بویژه رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها، در تفرقه‌افکنی و دشمن‌پراکنی در این منطقه موفق باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز کشورهای اسلامی در قبال مسایل دنیای اسلام بیش از گذشته مسئولیت دارند و باید تعاملات خود را افزایش دهند، گفت: ما همواره به آینده بهتر برای منطقه امیدواریم و می‌دانیم که با وحدت و اتحاد و جهاد و اجتهاد می‌توانیم با وجود سختی‌ها به اهداف‌مان دست پیدا کنیم.

نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز در این دیدار ضمن تشریح اوضاع داخلی این کشور از جمهوری اسلامی ایران بخاطر حمایت از ایستادگی و مقاومت ملت و حزب‌الله لبنان در برابر دشمن صهیونیستی تقدیر کرد.

رئیس مجلس لبنان همچنین با بیان اینکه امروز شاهد وحدت و وفاق خوبی در لبنان هستیم، اظهار داشت: ایران نقش‌آفرینی مثبتی در حل و فصل بحران‌ها در کشورهای منطقه داشته و دارد.

نبیه بری همچنین موضع دولت آمریکا درباره قدس شریف را برای منطقه بحران‌آفرین دانست.

دشمنان اسلام منافع خود را در اختلاف بین مسلمانان جستجو می‌کنند

رئیس‌ جمهور همچنین در دیدار رئیس مجلس عمان با تأکید بر اینکه دشمنان نمی‌خواهند کشورهای اسلامی در کنار هم وحدت و یکپارچگی داشته باشند،تصریح کرد: اراده جدی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط برادرانه و همه جانبه با کشورهای اسلامی و از جمله عمان است.

حسن روحانی روز چهارشنبه در این دیدار، روابط دوجانبه تهران - مسقط را صمیمانه و رو به گسترش دانست و گفت: مناسبات دو کشور همواره با حکمت مسئولان ایران و عمان در مسیر تعالی و پیشرفت بوده و روابط سیاسی و فرهنگی مشترک در سطح بسیار عالی قرار دارد و با فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی موجود نیز می‌توان روابط و مناسبات دو کشور را بیش از پیش عمق بخشید.

رئیس جمهور تقویت تبادلات بانکی و تسهیل فعالیت تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور را در حوزه تقویت روابط اقتصادی حائز اهمیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران از فعالیت سرمایه گذاران عمانی در مناطق آزاد چابهار و جاسک و در بخش‌های مختلف اقتصادی بویژه در حوزه ترانزیت استقبال می‌کند.

روحانی در ادامه با اشاره به اهمیت سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان‌ همکاری اسلامی در تهران، اظهار داشت: دشمنان اسلام منافع خود را در اختلاف بین مسلمانان جستجو می‌کنند و نمی‌خواهند مسلمانان و کشورهای اسلامی در کنار هم اتحاد و همبستگی داشته باشند، لذا گردهمایی و گفتگوی سران کشورهای اسلامی با یکدیگر در زمینه مسایل و مشکلات مشترک و رسیدن به تصمیمات مشترک می‌تواند گامی مؤثر در وحدت و تقویت صلح و ثبات در منطقه باشد.

رئیس جمهور همچنین به مسایل و مشکلات مردم یمن از لحاظ امنیتی و بهداشتی و درمانی اشاره کرد و گفت: امروز مردم این کشور با مشکلات فراوان ناشی از بمباران و بیماری‌های مسری دست به گریبان هستند و در چنین شرایطی وظیفه انسانی اقتضاء می‌کند که به این مردم از لحاظ غذایی و دارویی کمک کنیم و در این راستا عمان می‌تواند مرکزی برای جذب کمک‌های جهانی انسانی برای مردم یمن باشد و این از لحاظ تاریخی، انسانی و شرعی اهمیت بسیار زیادی دارد.

رئیس جمهور تلاش برای ایجاد صلح و ثبات و پایان جنگ در یمن را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این زمینه همکاری کشورهای منطقه بویژه ایران و عمان، بسیار مهم است و هر دو کشور می‌توانند نقش بسیار ارزشمندی ایفاء کنند. متاسفانه برخی کشورهای غربی از وجود درگیری در منطقه بدلیل فروش تسلیحات خود بسیار خوشحال هستند و به جوانب انسانی توجهی ندارند، اما برای منطقه مهم است که کشور یمن امن و با ثبات بوده و شاهد پایان جنگ و خونریزی در این منطقه باشیم و امیدوارم مسقط نقش بیشتری در این زمینه ایفا کند.

خالد هلال ناصر المعمولی رئیس مجلس عمان نیز در این دیدار با موفقیت آمیز دانستن سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان‌ همکاری اسلامی در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به حمایت از مظلومین و مستضعفین جهان خصوصاً مسأله فلسطین اهتمام ویژه‌ای داشته است و امروز خوشبختانه ملت‌های اسلامی خطری که مسلمانان و قدس را فرا گرفته به خوبی درک کرده اند.

رئیس مجلس عمان همچنین با تجلیل از گرایشات و کمک‌های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران به مسلمانان جهان، گفت: در زمینه کمک به مردم یمن، کشور عمان نیز تلاش کرده تا نقش انسان‌دوستانه خود را ایفا کند و تردید نداریم که گفتگو و راه‌حل سیاسی بزرگترین و مؤثرترین راه‌حل برای برقراری صلح و ثبات در این منطقه است.

وی روابط تهران و مسقط را بسیار ویژه و دوستانه توصیف کرد و گفت: مصمم هستیم روابط اقتصادی خود با تهران را بیش از پیش و همپای روابط سیاسی گسترش دهیم.
29215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =