۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵

محسن کوهکن*

اگر بخواهیم انتخابات امسال را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که ما در این انتخابات ریاست جمهوری مقوله ای به نام تندورها و کندروها که در گذشته معمولا دستمایه ای برای جلب آراء می شد، نداریم. یعنی کسی نمی تواند در بین کاندیداهایی که ثبت نام کردند کسی را متهم کند به تندروی. منظور از تندوری همان آثاری است که معمولا در انتخابات های گذشته باعث رویش و ریزش آراء می شد. لذا باید بپذیریم که در این انتخابات ما نماینده ای از جناح تندرو یا کندرو نداریم که شاید این موضوع مهمترین شاخصه این انتخابات باشد.

اگر به کسانی که داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شده اند نگاهی بیندازیم می بینیم که عملا سلاحی از طرف یک نفر یا یک جریان مبنی بر تندروی وجود ندارد.

اگر از بعضی اظهارنظرهایی که حساب شده نبوده و می تواند تحریک پذیر باشد و فضا را به سمت تندروی ببرد صرف نظر کنیم، باید بپذیریم که ما باید در این انتخابات مناظره های معقول و منطقی و آرامی داشته باشیم.

در گذشته در مواردی گاهی اوقات افرادی نظراتی دادند که می شود از آن ها برداشت تخریب یا با اغماض انتقادات خیلی تند کرد. اما شرایط جامعه الان به گونه ای است که بهتر است انتقادات به سمت انتقاداتی منطقی و معقول، موثر و آرام باشد. انتقادات باید به گونه ای باشد که طرف مقابل فرصت دفاع کردن از خود را داشته باشد. بنابراین با توجه به این موضوع پیش بینی نمی کنیم فضای انتخابات فضای تندی باشد. مگر اینکه اطرافیان کاندیداها شرایط را به سمتی ببرند که شرایط تندی به وجود بیاید.

به هر میزان که رقابت ها در زمان انتخابات، معقول، منطقی و مستند باشد مردم از بین مناظره ها و گفت و گوها بیشتر به واقعیت های موجود پی می برند و ضریب خطا در بین آن ها به صورت طبیعی پایین خواهد آمد.

به طور کلی من به این انتخابات خوشبین هستم. آن طرف مرزها دنبال این هستند که این فرصت نظام را که جلوه ای برای نمایش آزادی و دموکراسی است به چالش تبدیل کنند. اما من فکر می کنم کاندیداها در زمین دشمن بازی نخواهد کرد.

گاهی اوقات طرفداران یک کاندیدا، تندروی هایی را انجام می دهند که نباید به این موضوع زیاد توجه کرد. البته اعمال قانون، نصایح و اظهارات تریبون دارها برای اعمال آرامش کمک می کند که فضا آرام و منطقی جلو برود. در یک فضای احساسی و متشنج بازنده قطعا مردم هستند. وقتی فضا غبارآلود شد مطمئنا این فضای غبارآلود جلوی دید صحیح سیاسی را در فضای انتخابات خواهد گرفت.

*نائب رییس جبهه پیروان خط امام رهبری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =