۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۸
به افراد بی‌غیرت رأی ندهید!

در خبرها دیدم آقای شیخ کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در سخنرانی خویش در مشهد مقدس با قصد حمایت از کاندیدای مطلوبش اظهارداشته است : « در انتخابات از خدا بخواهیم کسی که هیئتی و امام رضا پسند و دلسوز و مبارزه گر با فساد باشد انتخاب شود. باید خط را بشناسیم و ببینیم چه کسی غیرت دارد و همان را انتخاب کنیم»

گفته های ایشان گویای این است که با حساسیت جامعه آشنایی ندارند و فراموش کرده اند که در خرداد 1376 هم با کاندیدای پیروز، همین رفتار را کردند که مردم با دل و جانی گریزان ، پناه به سید صبور و مودب جناب سیدمحمدخاتمی بردند و وی را به سمت ریاست جمهوری برگزیدند .

با اینکه این بخش از حاکمیت مخاطب محدودی دارد ولی به نکاتی اشاره می کنم :

1- اصل براین است که شورای نگهبان صلاحیت شش نفر معرفی شده را احراز کرده است و مردم بایستی سراغ انتخاب اصلح باشند و مفهوم مخالف خطابه ایشان این است که به افراد بی غیرت رای ندهید زیرا ممکن است افرادی بی غیرت باشند حتی اگر صلاحیتشان برای شورای نگهبان احراز شده باشد !!!

2- بکاربردن ناشیانه چنین جمله توهین آمیزی مصداق مواد 608 و 609 قانون مجازات اسلامی است و هریک از کاندیداهای شش گانه می توانند علیه نامبرده نزد مقامات قضایی شکایت خویش را مطرح کنند به این امید که مورد رسیدگی قرارگیرد .

3- شیخ کاظم صدیقی در اظهاراتش از خداوند خواسته است فردی امام رضا پسند انتخاب شود . واین آرزوی خوبی است لکن باید بدانیم :

الف : امام رضا پسند لزوماً به ساکنان و مجاوران امام رضا در مشهد و خادمان ظاهری حرم مطهر رضوی گفته نمی شود و هیبت و منصب خاصی که او را به امام رضا ( ع ) نزدیک کند ملاک نیست

ب : با استفاده از راهنمایی های نورانی امام هشتم ( ع ) مدیری مورد پسند ایشان است که :

ویژگی اول:
توان تصمیم گیری داشته باشد زیرا تصمیم گیری از مراحل حسّاس و دشوار مدیریت است، چون هر نوع تصمیم گیری، نتایج ومسئولیت هایی را به همراه دارد که بر زندگی آدمی و حیات جامعه مورد نظر تأثیر می گذارد؛ نظیر تصمیم گیری در پذیرش مسئولیت، انتخاب همکاران، بودجه بندی و تصمیم به هنگام بحران ها و حوادث. درک اهمیت این مهارت بر دقت و حساسیت در تصمیم گیری می افزاید و از خطاها می کاهد.

ویژگی دوم :
در تصمیم گیری و برنامه ریزی ها نباید آرمان گرایانه بیندیشد ، بلکه باید بر اساس وضع موجود و اهداف مورد نظر، برنامه را تنظیم کرده و تصمیم مقتضی را بگیرد ، آرمانگرایی متضمّن واقع نگری نیست، ولی تعیین هدف معطوف به واقعیت است؛ واقع نگری به تصمیم گیری صحیح و معقول انسان کمک می کند و توجّه به آرزوها و آمال بدون توجه به واقعیت، انسان را از هدف دور می کند و باعث ناکامی می گردد.
وقتی که پذیرش ولایت عهدی به امام رضا علیه السلام پیشنهاد شد، به طور طبیعی و با توجه به آرمان بلند امام، توقّع پذیرش از امام نبود. از این جهت برخی از خواصّ به امام اعتراض کردند، ولی امام در شرایط ویژه ای قرار گرفته بود که باید تصمیم مقتضی را می گرفت چون سه راه در پیش رو داشت

اول ـ کشته شدن به دست مأمون، که در این صورت با شهادت خود و دوستداران و رهروان او، فرصت عظیم ترویج اسلام اصیل با نفوذ در هئیت حاکمه از دست می رفت.

دوم ـ پذیرش بی قید و شرط ولایت عهدی، که در این فرض مأمون به خواسته خویش می رسید و امام را در اعمال خویش شریک جلوه می داد.

سوم ـ پذیرش مشروط ولایت عهدی، که در این صورت هم اعمال نادرست حکومت از چشم امام دیده نمی شد و هم امکانی برای تبلیغ و ترویج آزادانه تشیع و رفع شبهات در ضمن نشست های علمی و مناظرات و در بین عالمان و نخبگان به وجود می آمد.

ویژگی سوم:
قدرت بکارگیری مدیران زبده و کاربلد را داشته باشد تا به کمک آنها مشکلات مردم را مرتفع کند همانطور که حضرت ؛ نابسامانی های اجتماعی و مشکلات نظام اجرایی و اداری را به عللی نسبت می دهد که یکی از آن ها روی کارآمدن جاهلان، ساده اندیشان و غیر متخصّصان است همانطور که قرآن کریم هشدار می دهد: ولا تؤتوا السّفهاء اموالکم الّتی جعل اللّه لکم قیاماً؛(65) اموال(توانایی های مالی) را که خداوند مایه قوام کار(و سامان یابی زندگی شما) قرار داده است در اختیار کم خردان و نادانان قرار مدهید .
حضرت رضا ( ع ) فرموده اند : اندوه من ازاین بابت است که براین امت کم خردان و بدکاران حاکم شوند .

ویژگی چهارم:
مشورت با اهل خرد : یکی از بیش شرط های موفقیت در اداره جامعه ، مشورت کردن با اهل فن وهنر و دانش و کمال می باشد.

ویژگی پنجم:
مهارت در گوش دادن : مدیر موفق در مکتب امام رضا کسی است که گوشی داشته باشد نه برای شنیدن بلکه برای گوش دادن زیرا شنیدن فرسنگ ها با گوش دادن متفاوت می باشد .

ویژگی ششم:
حضرت رضا علیه السلام در بیان جایگاه مدیر می فرماید : والی مثل ستون میان خیمه است . که لازمه ستون بودن توانایی و تجریه و پختگی ودانش عمومی واختصاصی مدیریت و... می باشد که بایستی مورد توجه قرارگیرد.

ویژگی هفتم:
فرارنکردن از مقابل دشمن : امام رضا علیه السلام بدون اینکه هراس از رویایی و مذاکره با مامون داشته باشد ، در کاخ او حاضر شد و با پذیرش ولایتعهدی وی ، وبا قراردادن شرایطی مهم در پذیرش منصب ولیعهدی تمام نقشه های شوم خلیفه عباسی را نقش بر آب کرد و ازاین رو مدیر مورد رضایت امام رضا کسی نیست مگر اینکه بدون واهمه با کمک فکر واندیشه و خلاقیت با تمام کشورها و سیاستمداران مذاکره کند و جایگاه رفیع و ارزشمند ایران عزیز را به سپهر سیاست و حکومت داری برگرداند .

باید یادآور شوم که:
بازارگرمی و گریان سخن گفتن دوره اش سپری شده است. بهتراست کاندیدای مقبولتان را که با شایستگی های مورد نظر امام رضا سازگاری دارد ، توضیح دهید ؛ با کدام سابقه درخشان اجرایی و با کدام معلومات حکومت داری وبا کدام توان مدیریتی و ... می خواهد برگزیده مردمی باشد که بزرگی حق تک تک آنها خواهد بود.

دکتر مرتضی بهشتی، حقوقدان و پژوهشگر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
    12 2
    احتمالا منظور ايشان از امام رضا پسند آقاي رييسي نبوده
  • بی نام A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
    5 1
    حرف حساب.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
    25 2
    متاسفانه آقای صدیقی سهوا یا عمدا اشتباه بزرگی مرتکب شدند که صلاحیت و درایت خودشون رو به شدت زیر سوال بردند.
  • بی نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    1 6
    لابد انتظار داشتید بگه به نجومی ها رای بدین