رئیسی:دولت‌ها حالت اپوزیسیون نگیرند/برنامه روحانی برای اشتغال زنان /میرسلیم برای ترافیک چه می‌کند؟

روحانی گفت: مساله اشتغال بانوان اهمیت فراوانی دارد در این دولت یک اقدام بسیار مهمی انجام گرفته است. یعنی اشتغالی که ما در این دولت برای جوانان ایجاد کردیم حدود 700 هزار شغل برای بانوان است.

به گزارش خبرآنلاین بخش دوم مناظره نخست انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شروع شد. در این بخش هر کاندیدا به قید قرعه به یک سوال که آنهم به قید قرعه انتخاب می شود پاسخ خواهد داد. بعد از آن هم هر کاندیدا 3 دقیقه فرصت برای جمع بندی دارد.

اولین سوال به قید قرعه به حسن روحانی افتاد. او در پاسخ به سوالی درباره اینکه «مهمترین برنامه دولت شما برای ایجاد اشتغال بانوان و صیانت از نقش آنها در خانواده چیست» گفت: مساله اشتغال بانوان اهمیت فراوانی دارد در این دولت یک اقدام بسیار مهمی انجام گرفته است. یعنی اشتغالی که ما در این دولت برای جوانان ایجاد کردیم حدود 700 هزار شغل برای بانوان است.

وی تصریح کرد: در استخدام اخیری که مطرح بود چون در ابلاغیه فقط برای مردها بود بنابراین آن را لغو کردیم و گفتیم خانم ها و مردها برابر باشند. نتیجه هم این شد که 53 درصد موفقیت به خانم ها رسید. بنابراین مساله استفاده از خانم ها برای اشتغال با توجه به اینکه بیش از 50 درصد دانشجویان دختران ما هستند و استعدادی که آنها برای کار و فعالیت دارند و در برخی از زمینه ها استعداد آنها بیش از آقایان هم است. مورد توجه دولت است.

روحانی گفت: بنابراین مساله اشتغال مساله مهمی است. صیانت از اینها هم مهم است. باید کاری کنیم که خانواده ما استحکام داشته باشند.در همه مشکلات اجتماعی یکی از عوامل و دلایلش این است که استحکام و صیانت خانواده از بین رفته است و ما نتوانسته ایم همه اعضای خانواده برای فعالیت آمده کنیم.

مصطفی میرسلیم در پاسخ به سوالی برای حل معضل ترافیک گفت: یکی از مسائل بغرنج در کشور ما عدم توجه به ترابری عمومی است که سرمایه مهمی را هدر داده است. هم وقت و هم سوخت و هم اعصاب مردم را تحت تاثیر قرار داده است. چاره این کار در سیاست های کلی ترابری و اصالت دادن به ترابری عمومی است. به گونه ای که استفاده از خودرو شخصی تحت الشعاع خودرو عمومی قرار بگیرد و صنایع به سوی ترابری عمومی سوق یابند.

به گفته وی در تهران و برخی شهرها از مترو استفاده می شود اما به قدر کفایت نیست و باید این موضوع گسترش یابد. دولت باید تسهیلات لازم را فراهم آورد. چه در تهران وچه در دیگر شهرها. در حال حاضر فقط 20 درصد حمل و نقل در این حوزه است و باید سهم آن افزایش یابد.

اسحاق جهانگیری در پاسخ به سوالی درباره لزوم توجه به نخبگان؛ ابتدا به مساله آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مردم به ایرانی بودن خودشان افتخار می‎کنند و مسایل را سیاه نمی بینند. خوشبختانه نخبگان کشور در این دولت به صورت منظم سازماندهی شده اند و هرجا با مشکلی روبرو شویم، به نخبگان مراجعه می کنیم. رتبه علمی ایران در سطح منطقه و بین المللی هم رتبه خوبی است.

وی با مهم خواندن حفظ ارتباط دانشگاه و صنعت؛ ادامه داد: در این دولت خوشبختانه راهکارهای عملیاتی برای ارتباط دانشگاه با صنعت و مراکز تولیدی یافته ایم و حتما از توان نخبگان و صنعت استفاده می شود.

حجت الاسلام رئیسی، دور دوم مناظره امروز، در پاسخی به سئوالی در مورداینکه« برنامه شما در جهت تقویت فرهنگ پهلوانی و در محیط های ورزش ی و مقابله با آسیب های اخلافی موجود در محیط های ورزشی چیست؟»، پاسخ داد: ورزش امری ضروری برای کشور ما است و کشور ما استعداد این را دارد، در ورزش تربیتی، همگانی، قهرمانی و... مقام بالا داشته باشد.

وی افزود:ورزش همگانی را خود مردم دنبال میکنند ودر ورزش قهرمانی دولت بابد سرمایه گذاری کنند و جوانان برومند این عرصه باید برایشان سرمایه گذاری شد، درا این عرصه که میتواند ارز آوری و اشتغال زایی کرد، همین عرصه ورزش است،، کشورهای آمریکای لاتین ورزش عرصه ای است که دارند از آن درآماد کسب میکنند.

رئیسی تأکید کرد:جوانان در این زمینه حامی هستند و بخش هایی که خودشان به ورزش فکر میکنند حتما حمایت کنند و این جا وظیفه دولت است که با حمات کاملا جامعه را با نشاط نگه دارد، اقتصاد ورزش باید بتواند کارآمد باشد و هم در جهت رونق قضیه بتوانیم در عرصه های مختلف مدال آورانی داشته باشیم.

سید مصطفی هاشمی طبا، آخرین فردی بود که با قید قرعه فرصت یافت تا به جمع بندی صحبت هایش بپردازد و گفت: همه دغدغه کار و خدمت دارند؛ اما در حین دغدغه خیلی از وظایفی که بیشتر از حد و حدود امکانات دولت است را بر خود تحمیل می کنند. در عین حال نوعی برخورد می شود که خدمات دولت ها فراموش می شود. دولت ها باید اولویت کاری داشته باشند و در برنامه هایشان باید اولویت ها رعایت شود. دولت باید سرمایه کارآفرینان و تلاش آنان را محترم شمارد، باید زمینه لازم برای جذب سرمایه خارجی فراهم شود.
او تأکید کرد: شخصا معتقد هستم با توجه به تاکیدی که دوستان در حفظ میراث ایران داشتند؛ حفظ ایران، همراه با اصلاح کشاورزی در درجه اول اولویت است. رسیدگی به بیماران و محرومان در حد حداقل یک زندگی شرافتمندانه از اولویت ها باید باشد. بنده به لزوم سرمایه گذاری و صنعت و به خصوص جهانگردی و توریسم برای اشتغال تاکید می کنم. هر اشتغالی با ارزش نیست و اشتغال باید ارزش افزوده داشته باشد. تولید باید با کیفیت صادرات به خارج از کشور باشد تا اشتغال معنای خود را بیابد. 

میرسلیم در بخش پایانی مناظره امروز، در جمع بعدی صحبت هایش گفت: سرمایه اصلی ما در نظام جمهوری اسلامی نیروی انسانی است ما با کمک شما به فضل خدا خواهیم توانست پیشرفت و تعالی ایران را به دوراز مشاجرات سیاسی میسر سازیم.

او ادامه داد: راه های این موضوع از نظر اجتماعی اول اصالت دادن به کانون خانواده و تسهیل در تشکیل آن و اشاعه سبک زندگی به دور از تجمل است، دوم بها دادن به آموزش و پرورش و جایگاه معلمان شریف و تربیت نسل جوان با اصلاح ساختار آموزش و پرورش است، سوم با توسعه بهداشت و تامین اجتماعی و تأمین سلامت جسمی و روانی. چهارمین مورد با ارتقا سرمایه اجتماعی با بها دادن به مردم و تسهیل مشارکت و در نتیجه افزایش اعتماد مردم به دولت میسر است.

مسیرسلیم در در تشریح برنامه های اجتماعی خود، تأکید کرد: با رفع فقر و بیکاری بر مبنای تولید ملی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی که در برنامه مناظره سوم توضیح بیشتر خواهم داد. ششم با چاره جویی معضل اعتیاد با رسیدگی به معتادان به عنوان بیمار و سوداگران مرگ به عنوان مجرم و هفتم؛ مبارزه با اصلاح فساد اداری گسترده به کمک خود مردم و هشتم؛ با رفع معضل حاشیه نشینی که نوعی آوارگی است و از طریق توزیع مناسب جمعیت با توجه به ظرفیت های زیستی و مزایای مناطق کشور که نادیده گرفته شده است.

او در آخرین بخش از صحبت‌هایش تأکید کرد: با پاسداری عالمانه و فنی از محیط زیست به اتکای شناخت آسیب ها که در تماس با مردم در بیش از 200 شهر کشور و با به کار گیری تجربه موفق که خودم در 40 سال داشته ام، این موارد را پیگیری می‌کنم.

رئیسی نیز در پایان گفت یکی از مظلومیت های حکومت جمهوری اسلامی این است که دولتها پس از پایان کار حالت اپوزیسیون به خود می‌گیرند در حالی که باید به همه جامعه پاسخگو باشند .

او ادامه داد: در این جا صحبت از اصلاح طلب و اصولگرا نمی کنیم. بگوییم آیا مردم باید مسکن داشته باشند یا خیر؟ این متن برنامه ششم است که باید دولت شغل ایجاد کند. دولت باید به قانون عمل کند و اگر نخواهد این کار را بکند نباید به میدان بیاید.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: قانون می‌گوید یک مسئول باید بیش از یک میلیون شغل ایجاد کند، بنده با بررسی ها به برنامه ای رسیده ام که یک میلیون شغل ایجاد شود. به نظر من نشاط جامعه ایجاب می‌کند که اراده ای جدی به میدان بیاید تا مشکل زندگی محرومین و بی شغلها و بی مسکن‌ها را حل کند.
او تاکید کرد: شما فرمودید کمیته امداد چند برابر شده خیلی خوب است اما کاش این کار از ابتدای دولت اتفاق می افتاد و نه چهار ماه آخر.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =