یاسر خاسب گفت: فضای جشنواره تئاتر مریوان به طور کلی فضای خوبی است و می‌توانم بگویم که دست کم از میان سایر جشنواره‌هایی که در ایران برگزار می‌شود به ویژه به لحاظ استقبال مخاطب کم نظیر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از مریوان، یاسر خاسب یکی از طراحان بنام بدن و حرکت در تئاتر کشور است که این روزها به همت ستاد برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان مسئولیت برگزاری کارگاه تخصصی حرکت را برعهده دارد، او با اشاره به برگزاری کارگاه آکادمی "بدن دیوانه" در این جشنواره به هنرآنلاین گفت: روز دوشنبه اولین کلاس این کارگاه در یک مجموعه ورزشی با امکانات نسبتا مناسب برگزار شد. امروز سه‌شنبه هم این کارگاه در این مجموعه ادامه دارد و علاوه بر این قرار بر این شده تا حدود ساعت 19 امروز یک بخش کارگاه آزاد بداهه هم در کنار دریاچه زریوار برای مردم برگزار کنیم.

او با تاکید بر اهمیت بیشتر شدن کمک‌های آموزشی به گروه‌های جوان تئاتری در این نوع جشنواره‌ها، افزود: اینکه در هر جشنواره‌ای گروه‌ها فقط برای پر کردن بیلان کاری یک نمایش اجرا کنند و بروند و بعد به حال خود رها شوند خیلی جالب نیست بلکه اتفاق‌های جالب‌تری هم نظیر برگزاری ورک‌شاپ‌های تخصصی می‌تواند به رشد بیشتر تئاتر در کشور کمک کند.

خاسب در خصوص تاثیر نحوه و میزان به کارگیری حرکت بدن در نمایش‌ها به ویژه نمایش‌های محیطی، بیان کرد: اینکه نمایش‌های محیطی و به طور کلی نمایش‌هایی که در فضاهای غیرمتعارف اجرا می‌شوند، بیشتر از زبان بدن و حرکت بهره بگیرند تأثیر زیادی در جذب مخاطب دارد، مانند نمایشی که از فرانسه در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اجرا شد و ما دیدیم که یک سوژه خیلی ساده مانند چادر مسافرتی کوچک دست‌مایه کار بازیگر شد و این نمایش تنها یک شخصیت که نیازی هم به کلام نداشت، با یک حرکت و ایده خلاقانه و استفاده از اشیاء و ابزاری که به سادگی در هرجایی می‌تواند در دسترس باشد کلی از تماشاگر خنده و واکنش خوب گرفت.

وی افزود: به نظرم یک اتفاق ارتباطی خیلی خوب است که مخاطب عام را جذب می‌کند و مخاطب می‌تواند به راحتی با نمایش ارتباط برقرار کند. همه اینها موارد مثبتی است که متاسفانه در گروه‌های نمایش ایرانی کمتر دیده می‌شود و دلیل آن هم به دلیل جو تنبلی است که در تئاتر ما وجود دارد. جو سنگین حرافی، قصه‌پردازانه و داستان‌گو که دائم دوست دارند با مردم حرف بزنند و این حرف زدن تنها از طریق زبان انجام می‌شود و خیلی کم می‌بینیم که با زبان بدن با مخاطب ارتباط برقرار کنند. چرا که این کار نیازمند تمرین و ممارست بسیار است و همه اینها متاسفانه در جوامع تنبل امروز کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

این هنرمند در اظهار نظری در رابطه با فضای کلی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نیز گفت: فضای جشنواره تئاتر مریوان به طور کلی فضای خوبی است و می‌توانم بگویم که دست کم از میان سایر جشنواره‌هایی که در ایران برگزار می‌شود به ویژه به لحاظ استقبال مخاطب کم نظیر است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =