تئاتر خیابانی در شهر مریوان یک دانشگاه است

کارگردان نمایش «اکتشاف باستانی» حاضر در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد : تئاتر خیابانی در شهر مریوان یک دانشگاه است.

به گزارش خبرآنلاین از مریوان، عزیز زادسر از کارگردانان و نویسندگان به نام جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است. وی در طول ۷ دوره حضور در این جشنواره، در جشنواره های هفتم، هشتم و نهم حایز رتبه برتر شده است.در جشنواره هفتم رتبه سوم کارگردانی را با نمایش برزخ شب زدگان، در جشنواره هشتم رتبه دوم طرح و ایده و رتبه سوم کارگردانی را با نمایش پسمانده ها و در جشنواره نهم رتبه اول طرح و ایده و رتبه دوم کارگردانی را با نمایش تابوتی از گناه کسب کرده است.

زادسر در دوازدهمین جشنواره بین المللی مریوان با نمایش یک معضل اجتماعی در خصوص مریوان پای به عرصه گذاشته و قبل از آنکه به رقابت با سایر گروهها فکر کند، توجه اش را معطوف به فرهنگسازی یک حادثه مهم در شهر مریوان متمرکز نموده است. با او و نمایش اکتشاف باستانی بیشتر آشنا می شویم:

ایده نمایش اکتشاف باستانی را از کجا گرفتید؟

من مدتهاست در حوزه تئاتر خیابانی فعالیت می کنم. گروه ما بنیانگذار تئاتر در روستاها محسوب می شود و عمده اجراهای ما در روستاهای کردستان برگزار می شود. در یکی از همین حضورها متوجه شدم مردم یکی از روستاهای نزدیک به مریوان به دلیل نزدیکی با محل دفن پسماندهای شهری با مشکلات متعددی از جمله امراض مختلف روبرو شده اند و اعتراضات آنها نیز به نتیجه نرسیده است. لذا تصمیم گرفتم به احترام مردم این روستا این فاجعه را به شکل دراماتیک به تصویر کشم تا از یک طرف یک پیام اعتراضی برای مسئولان و از سوی دیگر تلنگری برای مردم مریوان باشد.

اما به نظر آنچه از موضوع نمایش درک می شود با مضمونی که برای آن مطرح نمودید، خیلی متفاوت است؟

بله، من در این نمایش با نگاهی به رئالیسم جادویی کار را به مرحله اجرا در آوردم و داستان را به هزار سال بعد مرتبط کرده ام تا عمق فاجعه ای را که این معضل می تواند در آینده ای دور برای مردم ایجاد کند نشان دهم. داستان در خصوص دانشجویی است که نقشه ای از این روستا از اجدادش به ارث برده و با همراهی یکی از دوستانش می خواهد در خصوص علت مرگ و میر مردم و انقراض نسل آنها تحقیق کند و به مرور به سرنخ های این معضل می رسد و مردم را از خطرات ناشی از این معضل اجتماعی آگاه می سازد. ما در این نمایش علاوه بر نشان دادن مشکلاتی که دفن پسماندهای خانگی در کنار روستا ایجاد کرده است، تلنگری نیز به مهمترین مشکلات زیست محیطی کشور از جمله بحران هویت، آب و ... می زنیم.

اقدام ارزشمندی را در مسیر فرهنگسازی انجام دادید، به نظر شما این تئاتر می تواند صدای اعتراض آن روستا را به گوش مردم مریوان و مسئولان برساند؟

به نظر من وقتی تئاتر خیابانی دیده می شود مخاطب آن را آیینه خود می داند چون ما به تماشاگر نمی گوییم چکار بکند فقط مشکل را بیان می کنیم و اوست که از نمایش ما مشکلات را درک می کند. از طرفی خاستگاه تئاتر خیابانی اعتراض بوده و تلاش دارد درد جامعه را با زبانی ساده و در یک پروسه کوتاه اطلاع رسانی کند. این نمایش در 20 دقیقه اتفاق می افتد و در خیابان برای عمومی به اجرا در می آید که با علاقه حاضر شده اند و امیدوارم تاثیر خوبی در فرهنگسازی داشته باشد.

به عنوان یک هنرمند مریوانی، مهمترین امتیاز برگزاری این جشنواره برای مردم این شهر را چه می دانید؟

این جشنواره به عقیده من تاثیر بسزایی در شهر گذاشته است. خیلی از نوجوانان و جوانان ما با این جشنواره بزرگ شده اند و با آن اخت گرفته اند. مخاطبان زیادی را با خود همراه می کند و مردم از آن آموزش می گیرند. به عبارتی تئاتر خیابانی در شهر مریوان یک کلام دانشگاه انسان سازی است. مردم مریوان امروز تئاتر را می فهمند، نقد می کنند، کارشناسی می کنند و این مهمترین امتیاز برای ماست.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =