طرح روستاهای بدون بیکار اجرایی می‌شود

استاندار البرز سقف ایجاد شغل در استان را ۴۵ هزار فرصت شغلی اعلام کرد و گفت: برای ایجاد شغل همه دستگاه ها باید وارد میدان شوند و همانند اتاق جنگ در دوران هشت سال دفاع مقدس اشتغالزایی کنند.

به گزارش خبر آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری البرز،"جلسه کارگروه تخصصی اشتغال" به ریاست "دکترمحمدعلی نجفی" استاندارالبرز و با حضور جمعی از مدیران استان در سالن شهدای دولت تشکیل شد.
دکترنجفی با تاکید بر همکاری همه دستگاه ها برای تحقق سهم اشتغال،سیاست های دولت را منبعث از منویات مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد و اظهار داشت: مجموعه ای که برای اشتغال تلاش می کند باید همانند اتاق جنگ همانند دوران هشت سال دفاع مقدس فعال باشد،اما شواهد بیانگر عملیاتی نشدن تکالیف است و این قابل قبول نیست.
فرامین مقام معظم رهبری در ایجاد شغل نصب العین مدیران باشد
وی با گرامیداشت دوران مقاومت هشت ساله،افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری با در نظرگرفتن شرایط کشور همانند اتاق جنگ برای ایجاد شغل باید نصب العین قرارگیرد.
وی با بیان اینکه 33 هزار فرصت شغلی برای این استان با تراکم جمعیتی بالا و نرخ رشد مهاجرت قابل قبول نیست و این رقم باید 45 هزار فرصت شغلی افزایش پیدا کند، گفت: در حوزه فناوری اطلاعات و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی،ظرفیت های این استان قابل توجه است و باید این بخش ها همانند اتاق جنگ وارد میدان شوند.
طرح روستاهای بدون بیکار در البرز اجرایی شود
دکتر نجفی در بخش دیگری با اشاره به استقرار جمعیت 4 هزار روستایی بیکار در استان و لزوم توجه جدی به اشتغال روستایی در استان گفت: با امکاناتی که در روستاهای البرز آن هم در کنار پایتخت ایجاد شده است، نباید شاهد بیکاری در روستاهای این استان باشیم.
وی افزود: طرح روستاهای بدون بیکار باید با تکلیف وظایف به دهیاران و بخشداران اجرایی شود.
کم کاری مدیران بانکی قابل توجیه نیست
استاندارالبرزدر ادامه نقش بانک ها به ویژه صندوق کارآفرینی امید را نیز در توسعه مشاغل حایز اهمیت خواند. رییس کارگروه اشتغال استان با تاکید بر اینکه هیچ توجیهی از سوی بانک ها برای پرداخت نکردن تسهیلات بانکی وجود ندارد تصریح کرد: بانک ها نباید فقط به پرداخت تسهیلات کلان بانکی اکتفا کنند.پرداخت وام خانگی به رغم سهم اندکی که دارد مشاغل زیادی ایجاد می کند.
دکتر نجفی همچنین با اشاره به ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: باید گزارش عملکرد ایجاد بستر اشتغال در این بخش ارائه شود، این حوزه بسیا حایز است و باید از نهایت ظرفیت های این بخش برای اشتغالزایی بهره برد.
وی با بیان اینکه تمام ظرفیت های استان برای ایجاد شغل وارد میدان شود، افزود: سهم بخش کشاورزی با توجه به سبقه این استان از حیث وجود قدیمی ترین دانشگاه کشاورزی کشور نقش حوزه کشاورزی را حایز اهمیت می سازد.
نماینده عالی دولت در استان همچنین سهم مشاغل خانگی همانند صنایع دستی را نیز در ایجاد فرصت های شغلی منوط به تقویت بازاریابی و نحوه فروش محصولات دانست.
وی همچنین با اشاره به وسعت 70 هزارهکتاری اراضی زراعی و مراکز زیرکشت تحقیقاتی،گفت: آمارها حکایت از تفاوت قابل توجه این بخش با میانگین کشور در تحقق سهم اشتغال دارد و باید علت این امر مورد بررسی قرار گیرد.
دکتر نجفی بیان کرد: جلسات اشتغال به دلیل ضرورتی که دارد نباید بصورت هر ماه برگزار شود، بلکه باید به صورت دو هفته یک بار برگزار شود و دستگاه های اجرایی برای ارائه راهکار وقت بگذارند.
در ادامه کارگروه تخصصی اشتغال استان، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز گزارشی از وضعیت اشتغال استان ارائه داد.اداره کل راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و بهزیستی نیز از دیگر دستگاه هایی بودند که آخرین وضعیت اشتغالزایی دستگاه متبوع را گزارش دادند.
گزارش اداره کل کار از آخرین وضعیت اشتغال استان
اسماعیل خلیلی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز با اشاره به آمار افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی گفت: براساس سامانه‌های تامین اجتماعی، یک میلیون ۲۷۶ هزار نفر در البرز تحت شمول اداره کل تامین اجتماعی هستند. طبق آخرین آمار ۲۹۱ هزار و ۸۰۶ کارگر بیمه شده در استان حضور دارند؛ در مجموع ۴۷ درصد از جمعیت استان البرز تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.
وی در ادامه به آمار افرادی که بیش از ۱۰سال در شرایط بیکاری هستند اشاره کرد و گفت: ۹۷ هزار ۴۲۲ نفر از جمعیت شهری و چهار هزار و شش نفر از جمعیت روستایی در این وضعیت قرار دارند.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز از آمار جمعتی استان البرز گفت و اعلام کرد: البرز از نظر جمعیت در رتبه ۱۱ کشور قرار دارد و با نرخ رشد ۳.۳۹ درصدی رتبه چهارم را از این نظر به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه ۹۲.۲ درصد از جمعیت البرز باسواد هستند افزود: تراکم جمعیت در البرز ۵۲۹.۴ نفر در هر کیلومتر مربع است.
خلیلی در ادامه به آماری بیکاری استان بین سال های ۹۰ تا ۹۵ اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این آمار ترتیب ۱۹.۳، ۱۴.۹، ۱۰.۷ ۱۱.۷، ۱۲.۴ و ۱۴.۳ بوده است.
وی با بیان اینکه اخیرا نرخ بیکاری در استان البرز ۲۰.۴ درصد اعلام شده است گفت: با رسیدن آمار سه ماهه قبل آمار واقعی اعلام خواهد شد.
این مسئول به سهم بخش های مختلف در اشتغال البرز اشاره کرد و تصریح کرد: ۳.۱ درصد به بخش کشاورزی، ۴۴.۶ درصد به بخش صنعت و ۵۲.۳ درصد به بخش خدمات اختصاص دارد.
خلیلی با تاکید بر اینکه اشتغال باید به سمت بخش خدمات انتقال یابد، گفت: ما در البرز یک رشد بدون اشتغال را تجربه می‌کنیم.
وی در ادامه به آمار کاریابی‌های استان اشاره کرد و افزود: در شش ماهه اول امسال۱۹ هزار ۷۰۰ نفر به این موسسات مراجعه کردند که ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر به بنگاه‌های اقتصادی معرفی و در نهایت چهار هزار و ۱۴۴ نفر شاغل شدند.
خلیلی با بیان اینکه طبق سرشماری سال ۹۵ تعداد ۸۴ هزار و ۳۲۱ تبعه افغان در استان حضور دارد گفت: ۱۹ هزار ۵۹۴ شغل استان در اختیار این اتباع است.
وی در پایان به ۳۳ هزار اشتغال تعهد شده در دستگاه‌های استان برای شش ماهه اول امسال اشاره و اعلام کرد: از این تعداد ۱۰ هزار نفر عملی شده است.

46

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =