روز پرحاشیه مجلس/ نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبانند؟/ مطهری: این توهین تلویحی است

نطق دو نماینده اصلاح‌طلب مجلس در جلسه امروز مجلس حاشیه ساز شد. جمله محمود صادقی مبنی بر اینکه «مجلس عصاره فضائل شورای‌نگهبان است» در کنار طعنه کواکبیان به اصولگرایان معتدل موجب شد تا نمایندگان متوسل به تذکرهای زنجیره‌ای بشوند.

به گزارش خبرآنلاين؛ نطق محمود صادقی نماينده اصلاح طلب مجلس پس از نطق كواكبيان (اينجا) موجب ملتهب شدن فضاي مجلس شد.

او كه نطق خو را با ابر چالش كشور شروع كرده بود،‌ گفت: ابرچالش بزرگ کشور که بر سایر چالش‌های کشور سایه انداخته و کانون دیگر چالش‌ها شده، چالش کلان تدبیر و مدیریت در کشور است. دستگاه‌های مستقر حاصل از این نظام تدبیر، موجب استقرار یک نظام اقتصادی رفاقتی و سفارشی شده است که وابسته به درآمدهای بادآورده نفتی است و موجب رویش یک اقتصاد رانتی انگلیِ فسادزا و ظهور یک طبقه تازه به دوران رسیدهِ قلدر و باجگیر شده است.

صادقي افزود: توزیع نامناسب اعتبارات در بودجه‌های سالانه منجر به عدم توازن در طبقات اجتماعی شده است. سال به سال با بودجه‌های سالانه کشور شکاف فقر و غنا تشدید می‌شود. در بودجه سال ۹۷ اگر چه قدم‌هایی برای شفافیت برداشته شده است اما کماکان ساز و کارهای مبهم و غیرشفاف در بودجه وجود دارد.

اين چهره اصلاح طلب مجلس با بيان اينكه «متاسفانه تکالیف مختلفی که برای شفافیت در ادوار گذشته مجلس ایجاد شده است از سوی دستگاه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود»، تشريح كرد: ماده ۵۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه دولت را مکلف می‌کند بستر الکترونیکی معاملات و بانک‌های اطلاعاتی به‌روز شده و تجمیع شده را ایجاد کند. ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه دولت را مکلف به ایجاد سامانه ثبت و اعلام عمومی پرداخت‌های بخش عمومی می‌کند تا فازهای شبکه ملی اطلاعات تکمیل شود. قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران مصوب مجلس نهم کماکان در انتظار آیین‌نامه‌ای به سر می‌برد که قوه قضاییه مکلف بود ظرف شش ماه آن را تدوین کند ولی هنوز خبری نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: تکلیف مقرر در اصل ۵۳ قانون اساسی از سوی دستگاه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود. دستگاه قضا آیا به دیوان محاسبات یک صورت حساب داده‌؟ چرا در برابر دیوان محاسبات به تکلیف خود عمل نمی‌کند؟ بعضی همکاران می گویند «فایده ندارد» اگر به فاسدها دست بزنیم کارها می‌خوابد.

صادقي معتقد است: «دچار تله فساد شده‌ایم. فساد، فساد می‌آورد همانند تله فقر که فقر، فقر می‌آورد. چرا اراده جدی در این مجلس برای برخورد با مفسدان وجود ندارد؟ چرا با مفسدان همکاری می‌کنیم و از افشای نام بدهکاران کلان هراس داریم؟ آیا نمایندگان اطلاع دارند که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های معوقه به نظام بانکی در دست چه کسانی گردش می‌کند؟ نام‌شان هم اگر افشاء نمی شود، ما نمایندگان که باید اطلاع داشته باشیم!

ردصلاحيت‌هاي شوراي نگهبان؛ مانع حضور نمايندگان شجاع 

عضو فراكسيون اميد افزود: آیا مجلس عصاره فضائل ملت است؟ ما عصاره فضائل شورای نگهبان هستیم! بیاییم شفافیت را از مجلس آغاز کنیم. نظام مالی مجلس، غیرشفاف است. چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟ آیا نمایندگان مجلس در جریان حسابرسی‌های سالانه بودجه‌ای مجلس هستید؟ چرا گزارش شفافی از حسابرسی‌های سالانه مجلس ارائه نمی‌شود؟ حسابرس‌های دیوان محاسبات هر سال بودجه مجلس را حسابرسی می‌کنند ۴۰ - ۵۰ ایراد می‌گیرند ولی رییس دیوان محاسبات همه آنها را خط می‌زند.

او در پايان تأكيد كرد: اگر دنبال مبارزه با فساد هستیم، از خودمان شروع کنیم. باید اراده و عزم جدی در همه نهادهای کشور اعم از قوه مقننه، قضاییه و مجریه برای مقابله با فساد داشته باشیم. ممکن است خیلی‌ها بر اساس خیراندیشی و مصلحت‌اندیشی اقداماتی انجام دهند مثلا رد صلاحیت‌های شورای نگهبان اغلب با مصلحت‌اندیشی و خیراندیشی توام است، اما این مسئله مانع حضور نمایندگان شجاعی که شجاعت مقابله با مفسدان را دارند، شده است.

اين صحبت‌هاي محمود صادقي موجب ملتهب شدن فضاي مجلس شد، تا جايي كه چند نماينده خواستار بيان تذكر 79 به دليل اهانت به مجلس شدند.

یعنی چه که ما عصاره فضائل شوراي‌نگهبان هستیم؟

علي ادياني راد اولين چهره اي بود كه فرصت واكنش به صحبت‌هاي محمود صادقي را پيدا كرد. او در قالب تذكري گفت: اين كه مي‌گويند، من و شما نمايندگان عصاره شوراي نگهبان هستيم، يعني چه؟ چقدر منطق حقوقي بر اين خطابه ها حاكم است؟ اگر من گوينده خودم را عصاره شوراي نگهبان مي‌دانم،‌ آيا حضور شما در اينجا مشروعيت دارد و حق راي دادن داريد؟

او افزود: اينگونه ادبيات به نفع گوينده و شنونده نيست. آيا ما حق داريم كه به يك نهاد قانوني واژگان غيرمتعارف نسبت دهيم؟ شوراي نگهبان براساس قانون اعلام نظر مي‌كند. جاهايي ممكن است دچار مشكل باشد اما ادبياتي به كار نبريم كه براي كشور و خودمان مشكل ايجاد شود. من از برادر خوبم آقاي صادقي كه روحاني،‌ حقوقدان و خانواده شهيد هستند اين انتظار را نداشتم.

توهین تلویحی

مطهري كه در اين دقايق رياست مجلس را برعهده داشت، در تكميل اين تذكر گفت: اينكه نمايندگان عصاره فضائل شوراي نگهبان باشند، يعني عصاره يك عده افراد صالح و متقي، به گمانم اين توهين نيست. اما خب! ممكن است كه تلويحا توهين تلقي شود و بر اين اساس تذكر شما وارد بود.

مجلس منتخب ملت و عصاره فضایل ملت است

در اين ميان نقوي حسيني نماينده اصولگراي مجلس خواهان بيان تذكر 79 شد. او كه سرانجام بر فرياد زدن اين فرصت را براي خود مهيا كرد، خطاب به مطهري گفت: زماني كه من تذكرم را مطرح كردم، شما مي‌توانيد اظهار نظر كنيد. اينقدر مجلس را تضعيف نكنيد! بگذاريد نمايندگان حرفشان را بزنند. ماده 79 حق من است. مجلس عصاره ملت ايران است و اگر كسي بگويد اينگونه نيست،‌ يعني مجلس منتخب مردم نيست.

مطهري كه صحبت‌هاي نقوي حسيني را ادامه اظهارات ادياني راد تشخيص داد، ميكروفون نقوي حسيني را قطع كرد و گفت: اين مطلب را آقاي ادياني گفتند و ديگر نياز به تكرار نيست.

نقوي حسيني  از اين رفتار مطهري عصبانی شد و فرياد زنان به سمت هيئت رئيسه رفت. او فرياد زنان خطاب به مطهري و هيئت رئيسه گفت: براي چه ميكروفون من را خاموش مي‌كنيد؟ این کارتان خلاف آيين نامه است.

مطهري هم تلاش مي‌كرد تا با گفتن جمله «بفرماييد! سرجايتان بنشينيد»، فضا را آرام كند. او همچنين خطاب به نقوي حسيني گفت: اين مطلبي كه آقاي صادقي گفتند تك تك نمايندگان مي‌توانند تذكر دهند.‌ اينگونه بايد چند جلسه مجلس به اين اختصاص پيدا كند. بفرماييد سرجايتان!

در این میان برخی نمایندگان سعی داشتند نقوی‌حسینی را به سمت صندلی‌اش هدایت کنند که اکبر ترکی نماینده فریدن برخی از این افراد از جمله محمدرضا تابش و محمدعلی وکیلی را به عقب هل داد. اما پس از آرام شدن فضا محمدرضا تابش که به نقوی حسینی پرخاش کرده بود، با وی روبوسی کرد.

در نهايت در دقايق پاياني مجلس فرصت تذكر براي نقوي حسيني مهيا شد تا شايد به نحوي هم از او دلجويي شود. او گفت: در ماده 79 گفته شده است كه نماينده در اين ماده مي تواند بدون رعايت نوبت تا 5 دقيقه نطق داشته باشد. براي خاموش كردن ميكروفون، آيين نامه جايي در نظر گرفته نشده است. شما و همكاران هيئت رئيسه قسم خورده ايد كه به آيين نامه عمل كنيد. وقتي ميكرفون من باز شد يعني مي توانم اين ماده را تذكر دهم و بايد به توضيحات من گوش و بعد اظهار نظر مي كرديد.

نقوي حسيني توضيح داد: من مي‎خواستم در مورد نطق كواكبيان و صادقي سخن بگويم. چون حرف هايي زده مي‌شود كه در شأن مجلس نيست. اين كه گفته مي‌شود مجلس عصاره فضائل شوراي نگهبان است، توهين به مجلس و مردم است. 

او در پايان صحبت‌هايش گريزي به موضوع سئوال از رئيس جمهور زد و گفت:180 نماينده سئوال از رئيس جمهور را در مسئله موسسات مالي را امضا كردند، اين سئوال را بايد رئيس جمهور پاسخ دهد.

اين صحبت نقوي حسيني موجب تذكر مطهري شد. او تأكيد كرد كه «شما از موضوع خارج مي‌شويد» و با اين شيوه بر تذكر نقوي حسيني نقطه پاياني گذاشت.

مطهري در پاسخ به تذكر نقوي حسيني خطاب به هيئت رئيسه، توضيح داد: شما در ابتدايي كه مي‌خواستيد تذكر بدهيد، من گفتم آيا اين همان تذكر آقاي ادياني هست يا خير؟ شما گفتيد خير. بعد وقتي صحبت را شروع كرديد، ديدم كه همان تذكر است و به خاطر همين صحبت را قطع كردم. نمي‌شود كه شما 5 دقيقه حرف را تكرار كنيد. من قبلش از شما سئوال كرده بودم، همين هم اقدامم براي قطع ميكروفون را توجيه مي‌كند. ما حتي مي‌توانستيم اين تذكر 79 را قبول نكنيم چون به يك نماينده كه توهين نشده است.

27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    41 0
    جالبه اونای که عکس العمل نشان دادند بعبارتی تلویحا فضائل شورای نگهبان را نه تقوا بلکه خودخواهی و استصوانی می دانند
  • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    1 0
    اتفاقا اقای صادقی صحیح گفتند این دیگر ناراحتی و بد امدن نداره.