طرح جایکای 2 از سال آینده در 6 استان کشور اجرایی می شود

ایرنا نوشت : معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از آغاز اجرای مرحله دوم طرح بین المللی مشارکتی جنگل و مرتع حوضه آبخیز کارون بزرگ با مشارکت آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در 6استان از فروردین سال 97 خبر داد.

ناصر حیدری پوری روز چهارشنبه در حاشیه نشست هماهنگی مرحله دوم طرح بین المللی جایکا در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: با اجرای موفقیت آمیز مرحله نخست این طرح در چهارمحال وبختیاری ، استانهای حوضه آبخیز کارون شامل فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و اصفهان به مجریان این طرح پیوسته اند.
حیدری پوری حفاظت از منابع طبیعی با جلب مشارکت مردمی و جوامع محلی را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: در طرح جایکا، با آموزش کارکنان اداره کل منابع طبیعی و بهره برداران و روستاییان جنگل نشین، نهالکاری در معابر عمومی، کمک به کشت گیاهان داروئی بخصوص گونه های در حال انقراض، برگزاری کارگاه های آموزشی زنبورداری و خیاطی، توانمند سازی جوامع محلی و راه اندازی صندوقهای اعتبار خرد روستایی، حدود 15تا25درصد تغییر در پوشش گیاهی مراتع و زاد آوری جنگلهای مناطق مورد مطالعه ثبت شد.
وی ادامه داد: براساس ارزیابی های انجام شده این طرح پنج ساله موفق شد امتیازات قابل قبولی در زمینه ارتباط با روستاییان و تحقق اهداف کسب کند.
حیدری پوری بیان کرد: البته به منظور ارتقای بیشتر سطح پایداری طرح و ایجاد همکاری و انسجام درون و برون سازمانی، زمان اجرای آن پس از پنج سال به مدت یکسال و نیم دیگر در چهارمحال و بختیاری تمدید شد.
وی تعمیم اجرای طرح جایکا با بهره گیری از دانش کارشناسان ژاپنی به استانهای دیگر حوضه کارون را حیاتی دانست و تاکید کرد: از مدیران کل ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استانهای مجری انتظار می رود توجه خود را به اجرا تنها در مناطق خاص معطوف نکرده و مدیران شهرستانی را مکلف به تعمیم اجرای این طرح در هر شهرستان کنند.
حیدری پوری با بیان کاهش اعتبارات و بودجه ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری در کل کشور تصریح کرد: برای حداقل هزینه کرد طرحها بخصوص طرح جایکای 2 در استان ها باید برنامه ریزی مدون وجود داشته و در برخی حوزه ها بازنگریهایی انجام شود.
معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح جایکای 2 اظهار کرد: از
آنجایی که اعتبارات این طرح از بودجه سال آینده تامین می شود تاکنون میزان سهم دولت ژاپن و ایران مشخص نشده است.
ناصر حیدری پوری اعلام زمان اتمام طرح را منوط به ارائه برنامه اجرایی آژانس همکاری های بین المللی ژاپن دانست.
وی ادامه داد: اسناد تشکیل کمیته هماهنگی برای اجرای طرح در ایران به ژاپن ارسال می شود و پس از بررسی شرایط مقدماتی در صورت وجود شرایط لازم در ادارات مرتبط و مناطق مورد نظر کارشناسان این آژانس وارد مرحله اجرایی می شوند.
وی در ادامه از اختصاص 5.8میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای 8 اولویت کاری رئیس جمهور و دولت در سال 97 خبر داد و افزود: بخش آبخیزداری یکی از این اولویت هاست که یک میلیارد دلار از این اعتبار را به خود اختصاص داده است.
حیدری پور درپیوند با زمان واریز این اعتبار به استان ها تصریح کرد: پیشنهاد تخصیص این اعتبار در کمیسون تلفیق بودجه در دست بررسی است و در آینده ای نزدیک نتیجه آن اعلام می شود.

 مرحله نخست طرح جایکا با همکاری ژاپن از سال 90 در پنج روستای منطقه بازفت استان با هدف حفظ و احیای جنگل و مراتع، کمک به معیشت مردم و افزایش درآمد جنگل نشینان آغاز شد و سال گذشته به پایان رسید.
45 میلیارد ریال برای مرحله نخست طرح جایکا (آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن) با کمک مشترک ایران و ژاپن هزینه شده که از این مبلغ 80 درصد را دولت ژاپن و مابقی را دولت جمهوری اسلامی ایران تامین و هزینه کرده است.
طرح جایکا در حوزه کارون بزرگ با هفت میلیون هکتار وسعت اجرایی خواهد شد.
جایکا به عنوان یک سازمان مستقل در حوزه توسعه ای در جهان فعالیت می کند.
گفتنی است ،  در این نشست که با حضور مدیران کل ادارات منابع طبیعی استانهای چهارمحال و بختیاری، اصفهان ،خوزستان،، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و لرستان در شهرکرد برگزار شد ،کاهش 50درصدی بودجه این ادارات، کمبود بارشها، کمبود بودجه و اعتبارات از عمده مسائلی بود که به عنوان موانع اجرای طرحهای حفظ و حراست از منابع طبیعی بخصوص طرح جایکای 2 مطرح شد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =