ربا ماحصل ناکارآمدی سیستم‌های اقتصادی است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: ربا ماحصل بی انضباطی و ناکارآمدی سیستم‌های اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا برکتین اظهار داشت: ربا مثل آتش در خرمن است و تمام جامعه را در خود می سوزاند.

وی ادامه داد: بر اساس منابع غیر رسمی، سودهایی که در بین کاسبان و در سطح بازار رد و بدل می‌شود بیش از نرخ‌های دولتی است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به اینکه ربا مانند قارچ در جامعه درحال گسترش است، تصریح کرد: ربا خواری امروز به شکل رسمی در بانک ها و در ابعاد کلان در جامعه وجود دارد و با دریافت رقم‌های سنگین از مردم و سودهای که حتی بیش از نرخ مصوب است، اقتصاد کشور به زمین زده می شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان تصریح کرد: امروز ما نتوانستیم به شعارهای مبنی بر تقویت کار آفرینی و اشتغال زایی، عمل کنیم.

وی با اظهار اینکه امروز ربا آنقدر در جامعه شیوع پیدا کرده که دیگر قبح آن ریخته است، اظهار داشت: در گذشته شاید تعداد اندکی که به اندازه انگشت های یک دست می رسید، پول را در قالب ربا به بازاریان قرض می دادند اما امروز در سطح بازار سودها و ربا دو برابر نرخ رسمی بانک‌ها است.

برکتین با بیان اینکه نرخ رسمی تسهیلات در بانک‌ها ۱۸ درصد است و بانک های خصوصی و قدیمی به شکل های مختلف تسهیلات و سود به مشتری خود پرداخت می کنند هر چند تسهیلات بیش از این رقم است، ادامه داد: نرخ سود آزاد دو برابر نرخ بانکی است و متاسفانه از یک مقطعی بی انظباطی های اقتصادی باعث شد که جامعه دچار ربا شود.

وی گفت: اگر چه وجود ربا یک امر قابل انکار در سطح جامعه نیست و امروز به راحتی در حال رشد است اما مسئولان ترجیح می دهند این معضل اقتصادی را نبینند، در مورد آن سخن نگویند و به وجودش اعتراف نکنند و همین مقاومت برای قبول این مشکل سبب شده که به جای اندیشیدن برای یافتن راه حل، ای مسئله به حال خود رها شود.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =