هشدار سازمان ملل درباره کم‌کاری کشورها برای نجات زمین

سازمان ملل متحد می‌گوید که تفاوت آنچه برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای انجام شده و آنچه در توافق اقلیمی پاریس تعهد شده به نحو خطرناکی "زیاد" است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بی‌بی‌سی،بر اساس توافق اقلیمی پاریس باید تا سال ۲۰۳۰ تولید گازهای گلخانه‌ای به حدی کم شود که دمای کره زمین در مقایسه با شروع انقلاب صنعتی بیشتر از دو درجه افزایش نیابد، اما اکنون سازمان ملل می‌گوید که کاهش تولید این گازها یک سوم مقداری است که برای تحقق اهداف توافق پاریس نیاز است.
برنامه محیط زیست سازمان ملل از سال ۲۰۱۰ گزارش سالانه تولید گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کند و در گزارش امسال هشدار داده شده که حتی اگر اهداف توافق پاریس محقق شود، تا سال ۲۱۰۰ دمای کره زمین بیشتر از سه درجه افزایش خواهد یافت.
گزارش سازمان ملل حاکی است که تولید گازهای گلخانه ای از سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است که بیشتر به علت کاهش استفاده از زغال سنگ در چین و آمریکا است و همچنین گسترش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر بخصوص در چین و هند.
گزارش سالانه سازمان هواشناسی جهانی هم که دیروز منتشر شد نشان داد تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش یافته اما تجمع دی اکسید کربن در جو زمین به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است.

سازمان ملل می گوید که تا سال ۲۰۳۰ برای اینکه افزایش دمای زمین بیش از دو درجه (در مقایسه با شروع انقلاب صنعتی) نباشد، تولید دی اکسید کربن نباید بیش از ۴۲ گیگاتن باشد. سازمان ملل تخمین زده اگر قرار باشد افزایش دما زیر ۱.۵ درجه باقی بماند باید بین ۱۶ تا ۱۹ گیگاتن از تولید فعلی دی اکسید کربن کاسته شود. اگر بخواهیم افزایش دما زیر دو درجه سانتی گراد باشد، باید ۱۱ تا ۱۳ گیگاتن از تولید فعلی دی اکسید کربن کاسته شود.
یک گیگاتن دی اکسید کربن تقریبا معادل دی‌اکسید کربنی است که حمل و نقل و رفت آمد (از جمله صنعت هوانوردی) در اتحادیه اروپا در یک سال تولید می‌کند
دکتر ادگار ای گوتیرز اسپلتا وزیر محیط زیست کاستاریکا و رئیس مجمع محیط زیست سازمان ملل معتقد است که توافق اقلیمی پاریس، اقدام برای جلوگیری از افزایش دمای زمین را تقویت کرده اما "شتاب آن در حال فروکش کردن است." او می‌گوید: "اکنون انتخابی روشن پیش روی همگان است: یا توقع خود را بالا ببریم یا تقاص آن را پس بدهیم."
گزارش سازمان ملل هشدار روشنی دارد: "اگر تفاوت بین تولید فعلی گازهای گلخانه‌ای و آنچه که تعهد شده بر طرف نشود بسیار بعید است که بتوان تا سال ۲۰۳۰ افزایش دمای زمین را زیر دو درجه نگاه داشت."
از این رو نویسندگان گزارش از امضاءکنندگان توافق اقلیمی پاریس می‌خواهند که در برنامه‌های ملی جدیدی که تا سال ۲۰۲۰ باید ارائه کنند اراده بیشتری نشان دهند و تعهدات خود را افزایش دهند.
علاوه بر دولتها، گزارش سازمان ملل از بخش خصوصی و شهرها هم انتقاد می‌کند که به اندازه کافی برای مسئله گرمایش زمین تلاش نمی‌کنند. گزارش به این نکته اشاره می‌کند که یک چهارم تولید جهانی گازهای گلخانه‌ای نتیجه فعالیت صد شرکت سهامی عام است.

بر اساس آنچه فوبز اعلام کرده، ده شرکت بزرگ سهامی دنیا عبارتند از: بانک صنعت و تجارت چین، بانک ساخت و ساز چین، شرکت برکشر هاتاوی، جی پی مورگان چیس، ولز فارگو، بانک کشاورزی چین، بانک آمریکا، بانک چین، اپل و تویوتا موتورز.
در ماه ژوئن گذشته گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد صد شرکت مسئول تولید ۷۱ درصد گازهای گلخانه‌ای دنیا هستند که در رأس آنها، گروه ملی زغال سنگ چین، شرکت نفت عربستان (آرامکو)، گازپروم روسیه، شرکت ملی نفت ایران و اکسون موبیل قرار دارند.
گزارش سازمان ملل همچنین تأکید می‌کند که سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر و افزایش بهره‌وری انرژی در کشورهای جهان سوم می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۱.۴ گیگاتن از تولید گازهای گلخانه‌ای کم کند.
این گزارش به برخی از روش‌های ارزان قیمت که می‌تواند تاثیری قابل توجه بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بگذارد اشاره می کند: وسایلی با بهره‌وری بالا که با انرژی باد و آفتاب کار می‌کنند، تولید خودروهایی با بهروری انرژی بالا، درختکاری و جلوگیری از جنگل زدایی.

سازمان ملل تخمین زده که چنین اقداماتی هزینه اندکی دارند اما تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۲ گیگاتن از تولید گازهای گلخانه‌ای را کم می‌کنند.
اریک سولهایم، مدیر محیط زیست سازمان ملل می‌گوید: "یک سال پس از اجرایی شدن توافق پاریس، ما می‌بینیم همچنان در شرایطی هستیم که حتی به این نزدیک هم نشده‌ایم که صدها میلیون نفر را از آینده‌ای تاریک نجات دهیم."
"این به هیچ وجه قابل قبول نیست. اگر در فناوری‌های مناسب سرمایه‌گذاری کنیم و مطمئن باشیم که بخش خصوصی هم مشارکت می‌کند، هنوز می‌توانیم به وعده ای عمل کنیم که به فرزندانمان دادیم؛ اینکه از آینده‌شان‌ محافظت کنیم."
گزارش هشدار داده که اگر قرار است اهداف توافق پاریس عملی شود سوزاندن زغال سنگ باید متوقف شود. به عبارت دیگر حدود هشتاد تا نود درصد زغال سنگ دنیا باید زیر زمین بماند و استخراج نشود. اگر این را با نفت و گاز بخواهیم مقایسه کنیم معادل ۳۵ درصد ذخیره نفت دنیا و نیمی از ذخیره گاز دنیا می‌شود.
گزارش همچنین می گوید که چین، اتحادیه اروپا، هند و ژاپن کشورهایی هستند که نقش خود را برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای جدی گرفته اند و در مسیر این هستند که تا سال ۲۰۲۰ به تعهد خود عمل کنند.
اما اگر آمریکا همانطور که دونالد ترامپ رئیس جمهور آن گفته از توافق پاریس خارج شود، آینده تاریک‌تر خواهد بود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 722940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =