۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
دیدارهای میانجی دولت، مجلس و مراجع در قم

این روزها نقش میانجی قم و تهران را دارد. سابقه خانوادگی و فرزند یکی از علما بودن و فلسفه خواندش کمک می کند تا رئیس مجلس، همان سیاستمداری باشد که حرف علمای قم را بفهمد و مراجع نیز برای دیدار با او وقت بیشتری اختصاص دهند.

محمود عزیزی: علی لاریجانی به عنوان یک اصولگرای میانه رو، در دولت یازدهم حکم حلقه وصل دولت، مجلس و مراجع قم است.

وقتی سال 86 بعد از استعفا از شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت به بهارستان برود، تهران حوزه ای بود که راحت می توانست از آن رای بیاورد، اما قم را انتخاب کرد؛ آن هم به اصرار مراجع عظام تقلید و علمای قم. سوابق خانوادگی لاریجانی و شیوه مدیریت او عاملی بود تا مراجع به این جمع بندی برسند که نماینده ای چون او می تواند وضعیت قم را متحول کند.

 حتی وقتی احمد توکلی به او نصیحت کرد که با این کار ممکن است نماد راست سنتی شود، او این برچسب را پذیرفت تا برخلاف دولتمردان سابق و برخی وزرای فعلی که راهی به دفاتر مراجع نداشتند،او یگانه سیاست مداری باشد که با همه علما با سلیقه های سیاسی متفاوت دیدار میکند. اینگونه بود که آیت الله علوی گرگانی در دیدار اخیر با رئیس مجلس گفت:« از این موضوع خوشحال هستیم که در نظام جمهوری اسلامی ایران یک رئیس مجلس مردمی و آیت الله زاده فعالیت می کند.»

در روزهای تعطیلات مجلس، علی لاریجانی با آیات عظام، وحید خراسانی ، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، خرازی ، مسعودی خمینی و حسینی بوشهری، امینی، استادی، سبحانی، علوی گرگانی و اساتید حوزه علمیه قم سید احمد خاتمی و محمد جواد فاضل لنکرانی دیدار کرد.

بسیاری از این نشست ها کاملا رسانه ای نشده است، مثل دیدار با آیت الله وحید خراسانی به عنوان نماد مراجع سنتی و مسعودی خمینی در قامت روحانی چپ گرای حوزه که اتفاقا عضو مجمع روحانیون مبارز هم است.

خروجی گزارش های لاریجانی و تذکرات مراجع ،حرف اول و آخرش «اقتصاد» بود. با این حال رئیس مجلس در گزارش هایش ،وظیفه دولتمردان را هم انجام داده و در حوزه های اقتصاد و سیاست خارجی به حمایت از دولت پرداخته است. در دیدار آیت الله مکارم شیرازی، تصریح کرده است که «خوشبختانه دولت در مسائل اقتصادی سمت گیری درستی را در پیش گرفته است.»

رئیس مجلس درباره مذاکرات هسته ای هم گفته است که «نباید قطعا به صورتی ناامیدانه به موضوع هسته ای نگاه کرد. البته توفیق در این موضوع به عواملی مانند تقویت بنیه اقتصاد درونی بستگی دارد.»

اهم اظهارات طرح شده از سوی مراجع را در جدول ذیل ملاحظه فرمائید:

ردیف

نام مراجع

حوزه

دغدغه های مراجع

1

آیت الله مکارم شیرازی

 

فرهنگی

*مشکلات اقتصادی متولیان زیادی دارد، ولی مشکلات فرهنگی دارای متولیان کمتری است، از این‌رو ما بر مشکلات فرهنگی کشور تاکید می‌کنیم. در کشور ما مسائل فرهنگی همیشه تبدیل به مسائل اقتصادی و سیاسی می‌شود. ما به‌عنوان یک دولت اسلامی معتقدیم که اگر اخلاق فاسد شد، مشکلات دیگر هم به تبع آن ایجاد می‌شود، از این‌رو می‌توان ریشه برخی مشکلات مانند طلاق، بی‌بندوباری و آسیب‌دیدن نظام خانواده را در استفاده اشتباه از این موارد مشاهده کرد.

 

 

سیاسی

*واقعیت این است که دولت در یکسال اخیر خدمات خوبی را ارائه کرده است، ولی مشکلات هنوز وجود دارد که دولت باید در جهت رفع آنها تلاش کند. نتقاد سازنده تلخ است ولی باید تحمل کرد و پذیرفت، اما اگر این انتقادها نباشد، اشتباهات تکرار می‌شود، بنابراین دولت نباید از انتقادات سازنده ناراحت شود. همچنین این موضوع را باید متذکر شد که انتقادات مخرب در شرایط فعلی درست نیست.

 

 

 

2

آیت الله علوی گرگانی

اقتصاد

*یکی از مشکلات اصلی کشور رکود در بخش تولید است که با توجه به گزارش مجلس برای رفع این مسئله امید دارم اقتصاد کشور از بخش رکودی خارج شود.

*نباید کار در مملکت متوقف شود که برای رونق تولید باید تلاش شود نقدینگی و سرمایه بانک ها به سمت تولید سوق داده شود.

3

آیت الله صافی گلپایگانی

اقتصادی

*به طور حتم مسئله اقتصادی بسیار مهم است و رسیدگی به این موضوعات با زندگی همه مردم در ارتباط است.

 

4

آیت الله وحید خراسانی

اقتصادی

*امروز بیش از هر زمانی نیاز به اتحاد و یکپارچگی در کشور و تلاش برای رفع مشکلات مردم وجود دارد.

5

آیت الله امینی

اقتصادی

*دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم و معضلات اقتصادی باید همکاری نزدیکی داشته باشند . مشکلات کشاورزان، موضوع کم آبی و مشکلات معیشتی مردم باید در اولویت مسائل کشور قرار گیرد.

6

آیت الله سبحانی

اقتصاد

*رئیس مجلس شورای اسلامی از اقدامات مجلس در زمینه حل مسائل اقتصادی مردم و اتخاذ راهکارهایی برای توسعه بخش تولید گزارشی ارائه داد.

7

سید احمد خاتمی

اقتصاد و سیاست

براساس خبر مخابره شده عمده بحث این نشست درباره مسائل اقتصادی کشور و راهکارهای بهبود وضعیت اقتصاد و خروج از رکود و لزوم حفظ وحدت و آرامش در کشور بوده است

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    26 1
    بیکاری 50درصدمردم.تورم70درصدی.کاغذپاره ها ............احمدینزاد؟
  • ناشناس A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    4 1
    همه کارشناسن و نظر میدن نمی دونم چرا این مملکت پس درست نمیشه؟