۰ نفر
۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۲

اقدام ترامپ در معرفی بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت رژیم اسراییل با هدف انحراف افکارعمومی آمریکا از ناکامی‌ها و ماجراجویی‌های وی در عرصه داخلی و خارجی و نزدیک‌تر شدن تحقیقات در مورد اطلاع کامل او درباره دخالت روسیه در انتخابات به نفع وی و هدایت غیرمستقیم این عملیات توسط شخص ترامپ صورت می‌گیرد و برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و قواعد مسلم حقوق بین‌الملل است و می‌تواند تبعات زیر را درپی داشته باشد:

شک و تردید‌ها را درباره صداقت آمریکا به عنوان یک میانجی کاملا تشدید می‌سازد و با توجه به نقض قوانین بین‌المللی، اعتماد به آمریکا در سطح بین‌المللی، کاهش می‌یابد یا از دست خواهد رفت و ادعا‌های آمریکا مبنی بر تلاشش برای حل پرونده‌های بین‌المللی در چارچوب مقررات بین‌المللی مانند پرونده کره‌شمالی، مورد بی‌توجهی قرار خواهد گرفت.
 
جامعه فلسطینی نیز وارد مرحله جدیدی از مبارزه خواهد شد که در آن اسراییل، آمریکا و برخی رژیم‌های عربی دشمن تعریف شده و حمله به اهداف آنها کاملا مشروع تلقی شده و زمینه اتحاد بیشتر مسلمانان را فراهم خواهد کرد. همچنین بیت‌المقدس بر اساس همه قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، یک منطقه اشغالی به شمار می‌رود و بر پایه مقررات بین‌المللی اجازه هر گونه تغییر در ابعاد سیاسی، جمعیتی و تاریخی از قدرت اشغالگر سلب شده است‌‌. بنابراین بر پایه قطعنامه 181 مجمع عمومی سازمان ملل، اسراییل به عنوان یک قدرت اشغالگر در کل منطقه بیت‌المقدس اعم از شرقی و غربی، محسوب می‌شود‌.

اسراییل و آمریکا تصور می‌کنند اینک که منطقه را بیش از حد ملتهب کرده‌اند و نوعی همسویی میان برخی از کشورهای عربی با تل‌آویو فراهم شده، بهترین فرصت برای رسمیت بخشیدن به موضوع پایتختی بیت‌المقدس برای اسراییل فراهم شده و گام اول را هم باید آمریکا به عنوان قدرت اول جهانی بردارد‌.

در پروژه موسوم به معامله قرن یا همان راه حل نهایی، فلسطینیان حذف شده‌اند و اسراییل به جای حل و فصل اختلافات با فلسطینیان با رژیم‌های عربی به توافق خواهد رسید و تعیین تکلیف فلسطینیان بر عهده رژیم‌های عربی قرار خواهد گرفت‌‌. مطرح شدن طرح‌هایی مانند کشور فلسطین در شبه‌جزیره سینا یا کنفدراسیون فلسطینی- اردنی که با انتقال گسترده فلسطینیان همراه خواهد بود و نیز تلاش‌های محمود عباس، اسراییل، آمریکا و رژیم‌های عربی در به شکست رساندن توافق آشتی ملی در همین چارچوب ارزیابی می‌شود‌.

این برنامه به طور جدی در سطح خاورمیانه مطرح است و مساله فقط بحث اسراییل و فلسطین نیست‌‌. در واقع اسراییل و فلسطین یک قطعه از پازلی بزرگ برای مهار منطقه و کنترل رفتارهای سیاسی ایران به حساب می‌آیند؛ اظهاراتی که درباره روند سوریه و لبنان از سوی فرانسه مطرح می‌شود و تاکید جدی بر آن است که مذاکرات منطقه فقط در قالب مذاکرات ژنو قابل قبول و بررسی است‌‌.

همچنین هم‌راستایی آخرین اظهارات امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه نسبت به اقدامات موشکی ایران با تفکرات ترامپ، این دیدگاه را تقویت می‌کند که شکاف به وجود آمده بین اروپا و آمریکا که به دلیل برجام پیش آمد با روش‌های دیگری حل شود‌‌. با توجه اینکه همه کشورها درباره برجام ایستادگی کردند این بار ایالات متحده با روشی دیگر سعی دارد اروپا را به خود نزدیک کند‌‌. این روند اما برای بازیگران دیگر کشورها سرگرمی ایجاد می‌کند‌. اعلام اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل، هر چند ممکن است حاصل نیمه‌تعطیل شدن دولت فلسطین در ایالات متحده باشد اما آشتی حماس و جنبش فتح و همچنین نقش‌آفرینی‌های اسراییل در آن بی‌تاثیر نبوده است‌. در نهایت تصمیم ترامپ موجب واکنش‌هایی خواهد شد و به‌طور قطع تشنجی در فلسطین ایجاد می‌کند‌‌. این تصمیم طرح دولت فلسطینی-اسراییلی را زیر سوال می‌برد‌‌. به هر روی برنامه‌ریزی‌ها بر اساس تقسیم بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل و فلسطین بوده است‌‌ در حالی که اگر بیت‌المقدس یکپارچه به عنوان پایتخت اسراییل انتخاب شود، توافقات قبلی زیر سوال خواهد رفت‌‌.

منبع: روزنامه جهان صنعت

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =