ایران در سال‌های جنگ چقدر نفت صادر کرد؟

بررسی ها نشان می دهد که ایران طی سال های جنگ تحمیلی سالانه به طور متوسط 13 میلیارد و 725 میلیون دلار نفت صادر کرده است.

زهرا علي اكبري: بررسی ها نشان می دهد ایران در فاصله سال های 1359 تا پایان سال 1367 ، نزدیک به 110 میلیارد دلار نفت راهی بازارهای جهانی کرده است که این رقم به طور متوسط سالانه 13 میلیارد و 725 میلیون دلار می شود.

نحوه اداره اقتصاد ایران در دوره جنگ تحمیلی ، سال هاست یکی از مباحث جذاب اقتصاد ایران بوده و هر ساله در آستانه هفته دفاع مقدس ، یعنی سالروز آغاز جنگ عراق علیه ايران، بحث هایی در این زمینه صورت می گیرد . ایران در حالی از پس اداره اقتصاد داخلی و اقتصاد جنگ در آن سال های سخت برآمد که عراق و هم پیمانانش بر این عقیده بودند که آشفتگي های سیاسی و اقتصادی مانعی بزرگ بر سر راه دفاع از مرزها و شهرهای مرزی در ایران محسوب می شود.

اهمیت جنگ تحمیلی ، با توجه به نفت خیز بودن هر دو کشور درگیر جنگ ، برای بازارهای جهانی نفت بسيار بالا بود. بررسی ها نشان می دهد با آغاز جنگ ، صادرات هر دو کشور به شدت کاهش یافت و در اولین سال در مجموع 4 ميليون بشکه از سر جمع صادرات نفت ایران و عراق به بازارهای جهانی کم شد.

با این حال آغاز جنگ میان دو کشور نفت خیز عاملي برای شعله ور شدن قیمت ها در بازار جهانی نفت نبود چرا که پیش از آن در سال 1357 با پیروزی انقلاب اسلامی در ايران، بازار جهانی نفت با شوکی قابل توجه روبرو شده و بهای نفت بیش از دو برابر افزایش یافته بود.

در اين مقطع زماني بهاي هر بشكه نفت از 12.7 دلار در سال 1978 میلادی به 29.1 دلار در سال 1979 برابر با 1357 افزایش یافت . آغاز جنگ قیمت ها را به 35 دلار نیز رساند، اما این بالاترین قیمت نفتی بود که بازارهای جهانی در دوره جنگ تحمیلی به خود دیدند و پس از آن بود که بهای هر بشکه نفت رو به کاهش نهاد تا دو کشور نفتی درگیر جنگ ، حتی روی قیمت 14 دلاری هر بشکه نفت را نیز ببینند.

رکود کمترین قیمت نفت عراق حمله خود به ایران را در شهریور ماه سال 1359 آغاز کرد . درآمد نفتی ایران در این سال به 11.6 میلیارد دلار رسید، اما وضعیت در سال پس از آن با بهبودی اندک روبرو بود و ایران توانست 12.4 میلیارد دلار از محل صادرات نفت به بازارهای جهانی به دست آورد.

درآمد نفتی ایران با افزایش قابل توجه تولید نفت در سال 1361 به 20 میلیارد دلار افزایش یافت و این رکورد حتی در سال 1362 نیز تکرار شد. درآمد نفتی ایران در سال 1362 به 20.5 میلیارد دلار رسید اما کاهش تولید نفت در سال 1363 ، درآمد نفتی ایران نیز با کاهش روبرو شد و در نتیجه درآمد حاصل شده در مرز 16.5 میلیارد دلار باقی ماند. سال 1364 ، سالی تعیین کننده در این حوزه است.

حتی افزایش صادرات نفت نیز نتوانست درآمد نفتي ایران را بالا نگه دارد در نتیجه با وجود افزایش تولید نفت ، درآمد نفتی به 13.9 میلیارد دلار رسید و این سرآغاز دورانی سخت برای ایران در بازارهای جهانی نفت بود. بررسی آمار و ارقام نشان می دهد رکورد کمترین درآمد نفتی در دوران جنگ به سال 1365 بر می گردد.

ایران در این سال ، اقتصاد را تنها با 5.9 میلیارد دلار درآمد نفتی اداره کرد . این رکورد هر چند در سال پس از آن یعنی سال پایانی جنگ بهبود یافت اما مناسب نشد به طوری که ايران در سال 1366 توانست 9 میلیارد دلار نفت به بازارهای جهانی صادر کند.

پایان جنگ این وضعیت را حتی برای ایران بدتر کرد به طوری که در سال 1367 ، یعنی سالی که ايران در تیرماه آن قطعنامه 598 را پذیرفته بود، 7.6 میلیارد دلار از محل صادرات نفت به بازارهای جهانی درآمد به دست آورد .

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    0 0
    به نظرم مي رسه بهترين شكل اداره مملكت زمان جنگ بود ، همبستگي روحيه مردم را براي قناعت بالا برده بود